آنچه هر مردی باید قبل از کاشت مو بداند

اگر بخواهیم روش کاشت مو را توصیه کنیم آیا از امن بودن آن مطمئن هستیم؟

مردی موهای تراشیده شده سرش را نشان می‌دهد  -CANVA

کاشت مو یکی از جراحی‌های زیبایی پرطرفدار میان مردان است و برخلاف نمونه‌های دیگری که جراحان را دست به تیغ می‌کند، ارزان، کم‌خطر و دائمی معرفی‌ شده است. این باور چقدر با واقعیت مطابق است و جدای از تغییر ظاهر، آیا ازنظر سلامتی ارزشش را دارد که سراغش برویم؟

به لطف پیشرفت فناوری و البته افزایش مردانی که حاضرند برای رویش دوباره موهایشان هر کاری بکنند، پیشرفت در مهارت‌های پزشکی مربوط به کاشت مو در ۱۰ سال گذشته چشمگیر بوده و کاهش هزینه این جراحی، آن را برای میلیون‌ها نفر قابل‌دسترس کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشورهایی مانند ترکیه هزینه این کار را به کمتر از ۲۰۰۰ دلار رسانده‌اند و برخی تخمین می‌زنند که سالانه یک‌و‌نیم تا دو میلیون گردشگر برای این عمل و همچنین جراحی دندان و دیگر جراحی‌های زیبایی از ترکیه بازدید می‌کنند.

نشریه بریتانیایی تلگراف به بهانه هجوم بریتانیایی‌های کچل به استانبول، به سراغ کریستوفر دسوزا، رئیس انجمن جراحی ترمیم مو بریتانیا و موسس یک درمانگاه پیشرو در درمان ریزش مو در لندن رفته است تا دریابد ذهنیتی که ما درباره کاشت مو داریم چقدر با واقعیت همخوانی دارد.

دسوزا که به مدت ۹ سال در این زمینه فعالیت دارد، می‌گوید: «اکثر افرادی که با آن‌ها کارکرده‌ام به من می‌گویند که این عمل زندگی‌شان را تغییر داده است. افرادی که سال‌ها برای پنهان کردن طاسی وقت زیادی را صرف مرتب کردن موهایشان می‌کردند، به من می‌گویند که دیگر اصلا به این موضوع فکر نمی‌کنند.»

مایکل موزاکیس از کلینیک خصوصی خیابان هارلی معتقد است که اکنون به لطف پیشرفت‌های فناوری، کاشت مو ایمن‌تر و آسان‌تر از همیشه است: «جراحی ترمیم مو در سال‌های اخیر به‌طور چشمگیری پیشرفت کرده است. انجام روش‌های کاشت مو در گذشته دشوار بود، اما با فناوری جدید، بیماران می‌توانند انتظار بهبودی راحت‌تر و زخم‌های کمتر قابل‌مشاهده‌ای را داشته باشند.»

اما آیا جراحی‌های کاشت مو بی‌خطر محسوب می‌شوند؟ آیا موثرند؟ آیا ارزش خرج کردن پول را دارند و چه نوع تفاوتی می‌توانند ایجاد کنند؟ کارشناسان به این پرسش‌ها پاسخ داده‌اند.

چه کسانی می‌توانند کاشت مو انجام دهند؟

موزاکیس می‌گوید: «افرادی که از بدو تولد بدون مو بوده‌اند، مورد مناسبی نیستند، زیرا این جراحی با بردن فولیکول‌های مو از یک قسمت سر به قسمت دیگر انجام می‌شود. ما همچنین توصیه می‌کنیم که بیماران حداقل ۲۷ سال سن داشته باشند تا بتوانیم برای انجام دقیق درمان، الگوی طاسی را تعیین کنیم و به مقابله با طاسی بیشتر کمک کنیم.

افراد مبتلا به بیماری قلبی یا نارسایی کلیه ممکن است برای جراحی مناسب نباشند و همچنین بیمارانی که به داروهای بیهوشی واکنش نشان می‌دهند و افراد مبتلا به بیماری‌های خونی نیز مناسب نیستند. با این حال، هر کس دیگری می‌تواند پیوند مو انجام دهد.»

کاشت مو یعنی چه؟

دسوزا می‌گوید: «کاشت مو با برداشتن فولیکول‌های مو از پشت و کناره‌های سر و قرار دادن آن‌ها در قسمت‌های دیگر پوست سر، فاصله‌هایی را که موهای شما عقب رفته‌اند پر می‌کند. پیوند موی بدن، از قفسه سینه، زیر بغل، پشت یا شکم، به سر نیز امکان‌پذیر است. این یک نوع موی متفاوت است و عالی به نظر نخواهد رسید، بنابراین این باید آخرین راه‌حل باشد.»

دو روش اصلی کاشت مو وجود دارد:

پیوند واحد فولیکولی با برداشتن یک نوار خطی از پشت سر (FUT)

استخراج واحد فولیکولی با برداشتن دانه‌دانه (FUE).

با اف‌یو‌تی (FUT) یک نوار نازک از فولیکول‌های اهداکننده را از پشت سر می‌گیرید، آن را به فولیکول‌های جداگانه تشریح کرده و آن‌ها را می‌کارند. این روش به پزشک امکان می‌دهد که تعداد زیادی فولیکول اهداکننده را در یک حرکت استخراج کند، اما یک زخم خطی باقی می‌گذارد. برخی می‌گویند این روش کیفیت بالاتری ارائه می‌دهد، اما واقعا تفاوت زیادی وجود ندارد.

روش اف‌یو‌ئی (FUE) یا همان برداشتن دانه‌دانه و تک‌تک فولیکول‌های مو، روش پرطرفدارتری است و دسوزا می‌گوید ۹۰ درصد بیماران او این روش را انتخاب می‌کنند.

 به یاد داشته باشید در بهترین حالت هم هرگز موهای سر شما به پرپشتی روز اولش نخواهد شد، «درهرصورت، شما آن فولیکول‌های مو را به مناطقی که طاس شده‌اند پیوند می‌زنید تا طبیعی‌ترین خط موی ممکن را بازسازی کنید. شما هرگز فولیکول‌های اهداکننده کافی برای پوشاندن کل سرتان را نخواهید داشت، تنها کاری که ما انجام می‌دهیم این است که جاهای خالی را پر کنیم.»

آیا کاشت مو دائمی است؟

دسوزا توضیح می‌دهد: «بله، فولیکول‌های اهدایی که از پشت و کناره‌های موهای شما می‌گیریم، مشخصات ژنتیکی کمی متفاوت دارند، اما دائمی‌اند. موها به‌طور معمولی رشد می‌کنند و به‌طور معمولی خاکستری می‌شوند. موی کاشته‌شده در ابتدا ممکن است وز باشد، اما به‌تدریج با هم ترکیب می‌شوند. مو هرگز خیلی متراکم نیست، بنابراین باید آن را تا یک طول مشخصی بلند کنید تا حداکثر پوشش را داشته باشید.»

عوارض کاشت مو چیست؟

حالا باید سراغ مهم‌ترین سوال رفت. افراد زیادی داروهای تقویت و رویش مجدد مو را به علت عوارض جانبی قلبی عروقی کنار گذاشته‌اند. اگر بخواهیم روش کاشت مو را به آن‌ها توصیه کنیم آیا از امن بودن آن مطمئن هستیم؟ دسوزا می‌گوید: «واقعا هیچ عارضه‌ای وجود ندارد، هرچند اگر سلامت بقیه موهایتان را حفظ نکنید، می‌تواند کمی غیرطبیعی به نظر برسد. شما می‌توانید به فولیکولیت یا التهاب فولیکول‌ها مبتلا شوید. شما همچنین ممکن است چند توده و برجستگی کوچک در پشت سر داشته باشید، اما معمولا در عرض یک یا دو ماه از بین می‌رود.»

دوره نقاهت کاشت مو چقدر است؟

دسوزا می‌گوید: «یک هفته مرخصی از کار خوب است، اما اگر نمی‌خواهید مردم به آن توجه کنند، دو هفته بهتر است. در پنج روز اول شما نباید پیوندها را لمس کنید. شما باید با یک بالش گردنی بخوابید تا آن‌ها را بالا نگه دارید.»

«در روز پنجم تورم کاهش می‌یابد و می‌بینید که پیوندها دارند می‌گیرند. چیزی که شما به آن علاقه دارید پیاز مو است که ۳.۵ تا ۴ میلی‌متر زیر پوست سر قرار می‌گیرد. بعد از دو یا سه هفته، قسمت بالایی مو از پیاز مو جدا می‌شود، بنابراین احساس می‌کنید که تمام موهای شما دوباره می‌ریزد، اما این طبیعی است. یک مرحله خفته وجود دارد و سپس رشد جدید از راه می‌رسد.»

«نقاط عطف ۶، ۱۲ و ۱۸ ماه در نظر گرفته می‌شوند. در ماه ششم حدود ۵۰ درصد نتیجه را خواهید دید، در ماه دوازدهم ۹۰ درصد و از آن به بعد اوضاع بهتر می‌شود.»

آیا عمل کاشت مو درد دارد؟

دسوزا اطمینان می‌دهد: «ما قبل از شروع پوست سر را بی‌حس می‌کنیم، بنابراین بقیه روز بدون درد است. ما در چند روز اول به بیماران یک مسکن قوی نیز می‌دهیم، اما پس از آن چیزی احساس نمی‌کنید. ممکن است زمانی که جای زخم شروع به بهبودی کند، خارش داشته باشد، اما فقط همین.»

چگونه می‌توان سلامت موهای کاشته‌شده را حفظ کرد؟

دسوز توضیح می‌دهد: «شما برای مراقبت از موهای اطراف پیوند تا آخر عمر از دارویی به نام فیناستراید استفاده خواهید کرد. این یک داروی خوراکی است که تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) را که باعث ضعیف شدن و نازک شدن مو می‌شود متوقف می‌کند. ۱ تا ۲ درصد افراد عوارض جانبی جنسی، از‌جمله کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ و احساس افسردگی را تجربه می‌کنند. همچنین یک محلول موضعی به نام ماینوکسیدیل وجود دارد که باعث تحریک فولیکول‌ها می‌شود.»

موهای پیوند زده‌ شده درواقع موهای طبیعی خودتان‌اند، بنابراین هر کاری را که برای حفظ سلامتی پوست و مو لازم است در برنامه غذایی و بهداشتی خود قرار دهید. مشاور تغذیه و پزشک خانواده می‌توانند یکی برنامه غذایی و مراقبتی مناسب برای شما آماده کنند تا با پیروی از آن، هم موهای باقیمانده را حفظ کنید و هم سلامت موهای پیوندی را تضمین کنید.

بیشتر از مُد و زیبایی