مذاکرات تجاری بریتانیا با دولت ترامپ بعد از برگزیت

دفتر نخست‌وزیری به محافظه‌کاران ارشد گفته، اگر می‌خواهند مناصب خود را حفظ کنند به جای مصاحبه، کار کنند

جانسون پیش از سفر به واشنگتن، برنامه‌های خود را برای بریتانیای بعد از برگزیت اعلام می‌کند-DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

بوریس جانسون به مذاکره‌کنندگان ماموریت داده است تا موازی بحث‌ها با اتحادیه اروپا، مذاکرات تجاری با ایالات متحده را آغاز کنند؛ چرا که می‌خواهد قدرت خود را بر مرحله مهم بعدی برگزیت تثبیت کند.

دفتر نخست‌وزیری گفت، آقای جانسون به مقامات گفته است که مذاکرات تجاری با کشورهایی نظیر ایالات متحده، ژاپن، نیوزیلند و استرالیا را درست بعد از آن که بریتانیا اتحادیه اروپا را در تاریخ ۳۱ ژانویه ترک کرد، کلید زنند.

منابع مطلع از دفتر نخست‌وزیری آشکار ساختند که تمرکز آقای جانسون بر امور دیپلماتیک است و به وزرای ارشد خود گفته است که روی محقق کردن وعده‌های نخست‌وزیر متمرکز شوند، یا خطر اخراج از منصب خود را در تغییرات آینده کابینه انتظار بکشند.

در اقدامی شدیدا غیرعادی، دفتر نخست‌وزیری به محافظه‌کاران ارشد دستور داده است که اگر می‌خواهند مناصب خود را حفظ کنند، به جای مصاحبه و حضور در رسانه‌ها، «با جدیت، کار» خود را انجام دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

زمان‌بندی آقای جانسون برای برگزیت بدان معنی است که بریتانیا تنها ۱۱ ماه وقت دارد تا با اتحادیه اروپا به توافق تجاری دست یابد، و در غیر آن صورت، در معرض خطر فروپاشی و خروج از اتحادیه بدون توافق تجاری تا پایان سال جاری میلادی قرار خواهد گرفت.

ولی دستیابی به توافق تجاری سودآوری با دونالد ترامپ، حتی اگر شرایط سفت و سختی از جانب ایالات متحده درباره مسایلی نظیر دستیابی به بازار داروی بریتانیا درخواست شود، نیز به شدت مد نظر و خواست طرفداران برگزیت است.

نخست وزیر قرار است ماه آینده پیش از سفر احتمالی به واشنگتن، طی سخنرانی مهمی برنامه‌های خود را برای بریتانیای بعد از برگزیت اعلام کند. ظاهرا در واشنگتن مقامات امریکایی امیدوارند که او همزمان با سفر خود، مذاکرات تجاری را نیز آغاز کند.

اما آقای جانسون اظهار داشته است که تمرکز او در حال حاضر بر روی مسایل داخلی است و به کارمندان خود گفته است که برنامه‌ سفرهای او را محدود کنند تا بتواند به تقویت و جذب حمایت رای‌دهندگان در نواحی شمالی که به او در پیروزی در انتخابات کمک کردند، ادامه دهد.

به گزارش منابع دولتی، به وزرای کابینه هم که امیدوارند بتوانند در ترکیب کابینه جدید ماه آینده مشاغل خود را نگاه دارند، هشدار داده شده است که به حضور «در شبکه‌های تلویزیونی» و ناهار خوردن با روزنامه‌نگاران پایان دهند و به جای آن،  بر انجام وظایف خود متمرکز شوند.

واحد سیاست‌گذاری دفتر نخست‌وزیر به هدایت منیرا میرزا، طی هفته‌های آینده نامه‌ای به وزرای کابینه خواهد نوشت تا از سیاست‌هایی که باید با تمرکز بر آنها مشغول به کار شوند، اطلاع یابند.

منبعی مطلع از دفتر نخست‌وزیری گفت: «این نخست وزیر در تمام طول خدمت خود در این منصب، به وضوح اظهار داشته است که کفایت و پشت‌کار را پاداش خواهد داد. ما از عملکرد اعضای کابینه و وزرای نوپا به شدت تحت تاثیر قرار گرفته‌ایم که واقعا مشغول تحقق تغییری جدی در بخش‌های محوله و پیگیری اولویت‌های نخست وزیر هستند که جویای ارتقای وضعیت کشور است.»

در همین حال، نخست وزیر روز یکشنبه به برلین سفر خواهد کرد تا در نشست مذاکرات صلح لیبی شرکت کند. در آن نشست وی با سایر رهبران اروپایی، از جمله امانوئل مکرون و آنگلا مرکل، دیدار خواهد کرد.

آقای جانسون همچنین با نقطه بحرانی دیگری در هفته آینده روبه‌رو خواهد شد، زیرا لایحه برگزیت وی در مجلس اعیان مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نمایندگان با اصلاح لایحه او، آن را برای بررسی موشکافانه دوباره به مجلس عوام خواهند فرستاد.

این لایحه برای قانونی شدن و تضمین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تا تاریخ ۳۱ ژانویه که مهلت برگزیت است، باید به تصویب مجلس اعیان برسد.

© The Independent