انتشار جزئیاتی تازه درباره موشک‌های کره شمالی که روسیه در جنگ استفاده می‌کند

مشاور ارشد رئیس‌جمهوری اوکراین: روسیه نخستین‌بار است که در طول جنگ جاری از موشک‌های ساخت کره شمالی استفاده می‌کند

اوکراین شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد روسیه در حمله به منطقه خارکیف از موشک‌های ساخت کره شمالی استفاده کرده است.

به گزارش رویترز، دفتر دادستانی منطقه خارکیف روز شنبه قطعاتی از موشک‌های ساخت کره‌ شمالی را که گفته می‌شود روسیه هفته گذشته به این منطقه شلیک کرده است، به نمایش گذاشت.

به گفته یکی از مشاوران ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نخستین بار است که روسیه در طول جنگ اوکراین از این موشک‌ها استفاده می‌کند، موشک‌هایی که از نظر فنی و ظاهری با مدل‌های روسی تفاوت دارند.

دیمیترو چوبنکو، سخنگوی دفتر دادستانی خارکیف، بدون اشاره به نام این موشک‌ها، روش تولیدشان را «نه‌چندان مدرن» توصیف کرد و گفت با موشک‌های معمولی اسکندر که در حملات پیش استفاده می‌شد، تفاوت‌هایی دارند. به گفته او، قطر این موشک‌ها کمی بیشتر از موشک‌های اسکندر روسیه است و نازل، سیم‌‌پیچ‌های الکتریکی داخلی و قطعات انتهایی موشک نیز متفاوت است.

همزمان، در حالی که روسیه در هفته نخست سال ۲۰۲۴ حملات هوایی‌اش را به پشت خط مقدم و شهرهای اوکراین متمرکز کرده بود، نیروی هوایی اوکراین روز یکشنبه ۷ ژانویه (۱۷ دی) مدعی شد که کانون حملات روسیه به خط مقدم تغییر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام کی‌یف، سامانه دفاع هوایی این کشور در شبانه‌روز گذشته (شنبه، ۶ ژانویه) تمامی ۲۸ پهپادی را که به مناطق جنوبی خرسون و دنیپروپتروفسک شلیک شدند، منهدم کرد. هر دو منطقه در نزدیکی خط مقدم قرار دارند. همچنین گفته می‌شود حمله موشکی روسیه به پروکرووسک در شرق اوکراین ۱۱ کشته به جا گذاشت که  پنج تن از آنان کودک بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه در این حمله از موشک‌‌های اس‌ــ۳۰۰ استفاده کرد. ولودیمیر زلنسکی در واکنش به این حمله موشکی گفت: «روس‌ها تنها خانه‌های عادی و شخصی را هدف قرار داده‌اند.» او هشدار داد که «این حمله بدون عواقب نخواهد ماند».

افزایش همکاری بین پیونگ‌یانگ و مسکو، دو کشوری که غرب از مدت‌ها پیش درصدد انزوای آن‌ها بود، نگرانی ناتو را برانگیخته است. متحدان کی‌یف کره شمالی را متهم کرده‌اند که از روسیه در جنگ با اوکراین پشتیبانی نظامی می‌کند.

سازمان جاسوسی و اطلاعاتی کره جنوبی در ماه نوامبر اعلام کرد که پیونگ‌یانگ بیش از یک میلیون گلوله توپ به روسیه تحویل داده است.

این در حالی است که پیونگ‌یانگ و مسکو هر دو ادعای آمریکا و کره جنوبی مبنی‌بر انتقال تسلیحات از کره شمالی به روسیه را رد کرده‌اند.

بیشتر از جهان