حزب‌الله لبنان ۶۲ موشک به شمال اسرائیل شلیک کرد

مقام‌های ارتش اسرائیل می گویند مواضعی که موشک‌ها از آنجا شلیک شد را هدف قرار داده‌اند

ارتش اسرائیل اعلام کرد که روز شنبه، ۶ ژانویه (۱۶ دی)، آتشبار راکتی سنگینی از لبنان مناطقی از این کشور را هدف قرار داد و افزود که با حمله به یک مقر شبه‌نظامیان به آن پاسخ داده است.

اندکی پس از به صدا درآمدن آژیر شلیک موشک در سراسر شمال اسرائیل، ارتش این کشور اعلام کرد که «تقریباً ۴۰ پرتاب راکتی از لبنان به سمت منطقه‌ای در شمال اسرائیل شناسایی شد».

هنوز گزارشی از تلفات یا خسارات احتمالی گزارش نشده است.

حزب‌الله لبنان هم گفت که اوایل روز شنبه با ۶۲ موشک به اسرائیل حمله کرده است؛ به عنوان «پاسخ اولیه» به کشتن صالح العاروری، معاون حماس در روز دوشنبه هفته گذشته در ضاحیه بیروت.

تنش‌ها از زمانی که صالح العاروری در حومه جنوبی بیروت کشته شد هر لحظه افزایش یافته است.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز جمعه گفت اگر آن‌ها به کشته‌شدن العاروری پاسخ ندهند، اسرائیل به حملاتش عمق بیشتری خواهد داد. او وعده داد که حتما به کشته شدن معاون حماس در قلب منطقه تحت کنترل حزب‌الله پاسخ خواهد داد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا روز جمعه تلاش دیپلماتیک جدیدی را برای جلوگیری از توسعه جنگ غزه به دیگر مناطق خاورمیانه آغاز کردند. جنگ سه ماهه در غزه البته هم‌اکنون به دریای سرخ و خطوط کشتیرانی در این منطقه سرایت کرده است. اما همچنان مخاطرات بزرگ‌تری می‌تواند در راه باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل و حزب‌الله در سه ماه گذشته اغلب در سراسر مرز با یکدیگر تبادل آتش می‌کنند. گزارش شده است که کرانه باختری هم می‌تواند به جبهه جنگ تمام عیار تبدیل شود. حوثی‌های متحد ایران هم می‌گویند مصمم به ادامه حملات به خطوط کشتیرانی دریای سرخ‌اند تا زمانی که اسرائیل بمباران غزه را متوقف کند. اما خطر بزرگتر کشیده‌شدن پای ایران و به دنبال آن آمریکا به این جنگ است.

به گفته مقام‌های اسرائیلی، حمله آن‌ها به غزه پاسخی است به حمله حماس از غزه به اسرائیل در روز ۷ اکتبر که در آن ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و ۲۴۰ نفر هم گروگان به همراه داشت.

به گفته مقام‌های بهداشتی فلسطین، این حمله  تا کنون ۲۲۶۰۰ فلسطینی را کشته و منطقه پرجمعیت ۲٫۳ میلیون نفری غزه را ویران کرده است.

به‌رغم سفرهای متعدد بلینکن و دیگر دیپلمات‌های ارشد غربی و منطقه‌ای به اسرائیل یا مصر، قطر و اردن، درگیری‌ها کاهش نیافته است.

خبرگزاری رسمی فلسطین وفا روز شنبه نیز گزارش داد که ۱۸ فلسطینی در حمله اسرائیل به خانه‌ای در شرق خان یونس در غزه کشته شدند.

و در روستای بیت ریما در کرانه باختری، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد یک جوان ۱۷ ساله به ضرب گلوله نیروهای اسرائیلی کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

اسرائیل که می‌گوید از زمان حمله ۷ اکتبر ۸ ‌هزار شبه نظامی حماس را کشته است، رویکرد هدفمندتری را اعلام کرده است زیرا با فشار جهانی برای محدود کردن تلفات عظیم غیرنظامیان روبرو است.

اسرائيل هم از زمان آغاز حمله خود، ۱۷۵ سرباز را در فهرست كشته‌شدگان در عمليات قرار داده است.