ادامه هشدارهای جهانی درباره طولانی شدن و گسترش جنگ در منطقه

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در تازه‌ترین سخنانش تهدید کرد که ترور صالح عاروری در جنوب بیروت بی‌پاسخ نخواهد ‏ماند

رهبران کشورهای مختلف جهان در حالی برای جلوگیری از گسترش جنگ غزه و وقوع درگیری منطقه‌ای گسترده و بلندمدت در خاورمیانه‌ تلاش می‌کنند که تنش‌ها در این منطقه در حال افزایش است و چشم‌انداز روشنی برای رسیدن به راه‌حل وجود ندارد. حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، نیز در تازه‌ترین سخنانش تهدید کرد که ترور صالح عاروری، از فرماندهان حماس که در جنوب بیروت کشته شد، بی‌پاسخ نخواهد ماند.

در حالی که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت آمریکا، در همین ارتباط و برای پیش بردن دیپلماسی عازم سفر یک هفته‌ای به خاورمیانه و اروپا شده است، شبکه خبری العربیه به‌نقل از ساموئل واربرگ، سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا، نوشت که دولت آمریکا در نقش یکی از میانجی‌های این تلاش‌ها با هدف پایان دادن به جنگ و تامین و رساندن کمک‌های بشردوستانه، هرچه در توان دارد خواهد کرد.

واربرگ روز جمعه پنجم ژانویه در گفت‌وگو با شبکه خبری الحدث ضمن بیان اینکه آمریکا نمی‌توان زمان مشخصی برای پایان جنگ غزه تعیین کند، تاکید کرد که دولت آمریکا در یافتن راه‌حل برای همه مسائل موجود منطقه‌ای وظیفه مهمی برای خود قائل است.

او افزود که دولت آمریکا روزانه با همه طرف‌های فعال و دخیل در درگیری‌ها در تماس است، دیدگاه‌های آن‌ها را در نظر می‌گیرد، و مایل به پایان یافتن جنگ و درگیری است.

واربرگ تاکید کرد که آنتونی بلینکن در رشته سفرهای خود از جمله به اسرائیل، کرانه غربی، عربستان سعودی، قطر، ترکیه، و یونان، با رهبران این کشورها درباره گام‌های بعدی در این راه مذاکره خواهد کرد و دیدگاه‌های رهبران این کشورها را خواهد شنید. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، نیز قرار است روز یکشنبه به اسرائیل سفر کند. این چهارمین سفر بربوک به اسرائیل از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و شروع جنگ است. 

وزیر خارجه آلمان در این سفر قرار است از جمله با وزیر خارجه و رئیس‌جمهوری اسرائیل و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، ملاقات کند. بربوک سپس عازم مصر می‌شود تا با سامح شکری، وزیر خارجه آن کشور، ملاقات کند و سپس به لبنان سفر خواهد کرد. 

سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز جمعه گفت که برلین اوضاع مرز اسرائیل و لبنان را به‌دقت زیر نظر دارد و افزود: «خطر افزایش تنش متاسفانه بسیار واقعی است.» او گفت که علاوه بر وضع غیرنظامیان در نوار غزه و آزادی گروگان‌های اسیر حماس، اوضاع ناآرام و تنش میان اسرائیل و حزب‌الله در مرز اسرائیل و لبنان از جمله محورهای مذاکراتش خواهد بود. 

سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه العربیه عربستان سعودی همچنین بر اهمیت دوره پس از جنگ و آزادی گروگان‌های اسرائیلی از اسارت حماس تاکید کرد و گفت که مسئله آزادی گروگان‌ها از جمله اولویت‌های آمریکا است و بلینکن در دیدارهایش بر آن تاکید خواهد داشت.

طولانی شدن جنگ در حالی بر نگرانی کشورهای جهان افزوده است که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز پنجشنبه گفت که نیروهای ارتش اسرائیل در حال سازمان‌دهی مجدد در شمال نوار غزه‌اند و قرار نیست به‌ این زودی‌ها از نوار غزه خارج شوند. گالانت گفت که جنگ تا نابودی گروه شبه‌نظامی حماس ادامه خواهد یافت و اعضای حماس نباید منتظر خروج ارتش اسرائیل از نوار غزه در آینده نزدیک باشند.

کشورهای جهان سناریوهای متفاوتی را برای دوره پس از جنگ در غزه مطرح کرده‌اند. بازگشت همراه با اصلاحات تشکیلات خودگردان فلسطین به عرصه حکومت نوار غزه یا واگذاری قدرت به دولتی تکنوکرات از جمله گزینه‌های موجود است.