تاثیر انفجارهای کرمان بر قیمت ارز و طلا در ایران

نرخ دلار که طی دو هفته گذشته در محدوده ۵۰ هزار تومان ثابت مانده بود، از غروب روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه به‌مرور سیر صعودی را آغاز کرد

 دلار و سکه‌های طلا - اکو ایران

 دو انفجار در چهارمین مراسم سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس در کرمان با ده‌ها کشته و زخمی، بر بازارهای مالی ایران تاثیر گذاشت.

ساعتی پس از انتشار خبر انفجارها، قیمت‌ها در بازار ارز و سکه افزایش پیدا کرد. رشد قیمت‌ها تا پایان کار بازارها در روز پنجشنبه ادامه داشت.

نرخ دلار که طی دو هفته گذشته در محدوده ۵۰ هزار تومان ثابت مانده بود، از غروب روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه به‌مرور سیر صعودی را آغاز کرد و از ابتدای ساعت کاری در روز پنجشنبه ۱۴ آذرماه در جهشی ناگهانی تا ظهر سقف ۵۱ هزار تومان را نیز رد کرد و در محدوده ۵۱.۹۰۰ ثابت ماند.

طی ساعات پایانی معاملات روز پنجشنبه، قیمت هر دلار آمریکا پس از رسیدن به نقطه اوج، کاهش یافت؛ ولی در نهایت روی عدد ۵۱.۳۰۰ تومان ایستاد.

عددی که دلار روی آن ثابت ماند در نظر برخی تحلیلگران حاصل شوک اخبار حادثه بمب‌گذاری کرمان است، اما به گمان فعالان بازار و بر اساس پیش‌بینی‌ها دستکم در روزهای ابتدایی هفته آینده احتمال افزایش مجدد دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسانی که موافق احتمال افزایش قیمت ارز در روزهای پیش‌رو هستند، بر این باورند که اخبار حادثه کرمان به‌تنهایی موجب صعود قیمت‌ها در بازار نشده است. بلکه  کشته‌شدن تعدادی از فرماندهان ارشد سپاه قدس، حزب‌الله لبنان، گروه حماس، حشدالشعبی و حملات انصارالله یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ طی هفته گذشته، نشانه‌های گسترش تنش‌ نظامی در سطح منطقه بوده و بر بازار اثرگذارند.

برخی تحلیلگران پیام علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در پی کشته‌شدن دست‌کم ۸۴ شهروند ایرانی در کرمان را نشانه احتمال واکنش جمهوری اسلامی به حوادث این روزها دانستند.

از سوی دیگر رسانه‌های نزدیک به دفتر رهبر نظام، التهاب حاکم بر بازار ارز را فضاسازی رسانه‌های منتقد دولت توصیف و مدعی شدند «حتی با وجود رشد قیمت‌ها خریداری وجود ندارد.»

خبرگزاری فارس از رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گزارشی مدعی شد، آنچه طی ۲۴ ساعت گذشته در بازار ارز رخ‌داد، نشانه‌ای از «سوداگری دلالان و تاثیر روانی اخبار انفجارهای کرمان» است که رسانه‌های منتقد دولت نیز بر آتش آن دمیده‌اند.

فارس با انتشار تصاویر تیتر رسانه‌های منتقد دولت مدعی شد،«این رسانه‌ها با انتخاب تیترهایی که خبر از صعودی‌شدن قیمت ارز در بازار می‌دهند باعث فضاسازی کاذب شده‌اند.»

برخی کارشناسان نیز در این میان صعودی‌شدن قیمت دلار را موقت ارزیابی کردند. محمدرضا رنجبر فلاح اقتصاددان و مدیرعامل اسبق بانک تجارت، در این ‌خصوص تاکید کرد: «تحولات نرخ ارز پس از آغاز جنگ غزه الگویی برای پیش‌بینی قیمت دلار طی روزهای آینده است.»

به باور این کارشناس اقتصادی، همانند شوک صعودی‌شدن نرخ دلار با اعلام خبر حمله حماس به اسرائیل، شرایط روانی فعلی بازار نیز پس از چند روز فروکش کرده و قیمت هر دلار آمریکا به محدوده زیر ۵۰ هزار تومان بازمی‌گردد.

این موضوع در حالی بیان می‌شود که طی هفته‌های گذشته بارها تحلیل‌گران بازارهای مالی در ایران اشاره کرده‌اند، با نزدیک‌شدن به ماه‌های پایان سال ۱۴۰۲ و شرایط فعلی کشور باید منتظر افزایش عمومی قیمت‌ها از جمله قیمت ارز بود.

اما در این‌ بین گروه سوم تحلیلگران یادآور شده‌اند، قیمت دلار هرات که روز سه‌شنبه روی عدد ۴۹.۹۰۰ تومان بسته شده بود، در آغاز روز چهارشنبه با عدد ۵۰.۱۰۰ تومان بازگشایی شد. این روند صعودی پیش از انفجارها در کرمان بود و نشان می‌دهد عوامل دیگری در رشد قیمت دلار طی روزهای گذشته دخیل‌اند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

این طیف از تحلیلگران معتقدند آنچه اکنون در بازار ارز در حال رخ‌دادن است، فارغ از تأثیر عوامل خارجی و اخبار تحولات منطقه‌ای، ورود به دوره‌ای است که مطابق پیش‌بینی‌ها دولت امکان کمتری برای کنترل دستوری بازار شده و زمانی مناسب برای رهاسازی فنر انقباضی قیمت‌ها است.

موضوع دیگری که احتمال بازگشت دلار به محدوده قیمتی کمتر از ۵۰ هزار تومان را کم‌رنگ کرده است، روند تغییرات در بازار طلا و سکه است.

در کنار تاثیر صعودی‌شدن قیمت طلا در بازارهای جهانی، اخبار مالیاتی در بازار طلافروشان در هفته گذشته موجی از نارضایتی را به همراه داشت و برای چند روز موجب تعطیلی این بازار شد، همین موضوع از عوامل افزایش قیمت در بازارهای طلا و سکه در کنار اخبار و حوادث دو روز اخیر است.

تصمیم مالیاتی دولت در کنار اعلام قوانین جدید بانک مرکزی برای واردات طلا سبب شده، فعالان این بازار بر این باور باشند که شیب صعودی قیمت‌ها که نرخ سکه بانکی را بار دیگر به محدوده بالای ۳۰ میلیون تومان رساند، طی روزهای آینده ادامه دارد.

بر اساس تازه‌ترین دستورالعمل بانک مرکزی، نحوه تامین ارز برای واردات طلا از محل ارز حاصل از صادرات به‌صورت شمش منوط به تحویل، عرضه و فروش آن در بستر مرکز مبادله ارز و طلای ایران است.

کارشناسان بازارهای جهانی طلا تاکید دارند، قیمت جهانی طلا در ماه‌های نخست سال جدید میلادی همچنان سیر صعودی خواهد داشت که هم‌زمانی این موضوع با شرایط بازار در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ که به طور معمول در ایران قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند، می‌تواند منجر به استمرار سیر صعودی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا تا پایان سال فارغ از تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.

حالا پس از نوسان بازار طی دو هفته نخست دی‌ماه، روند صعودی قیمت طلا با انتشار اخبار مربوط به انفجار کرمان سرعت بیشتری گرفته و قیمت سکه یک گرمی بانکی در بازار از پنج میلیون و ۸۵۰ هزار تومان به بیش از شش میلیون تومان در روز پنجشنبه ۱۴ دی‌ماه رسیده است.

بهای سکه «امامی» نیز از صبح روز چهارشنبه تا پایان ساعات کاری روز پنجشنبه از ۳۰ میلیون ۱۵۰ هزار تومان به مبلغ ۳۰ میلیون ۵۳۰ هزار تومان رسید.

همانند شرایط بازار ارز در بازار طلا نیز دو احتمال برای روزهای آینده مطرح است. نخست ادامه افزایش قیمت‌ها تا پایان سال باتوجه ‌به تجربه سال‌های قبل. دوم، نزولی شدن شیب صعودی قیمت‌ پس از افت تاثیر اخبار انفجار کرمان بر بازار.

 اگر پیش‌بینی حامیان ایده هیجانی بودن افزایش قیمت‌ها درست باشد، بازار در هفته سوم دی‌ماه باید کار خود را با کاهش قیمت‌ها و بازگشت به محدوده قیمتی روزهای میانی هفته جاری آغاز کند که به معنی بازگشت دلار به زیر محدوده ۵۰ هزار تومان و بازگشت سکه «امامی» به زیر ۳۰ میلیون تومان است.

اما در صورت محقق‌نشدن کاهش قیمت در بازار می‌توان این گمانه‌زنی را مطرح کرد که فنر فشرده کنترل دستوری قیمت‌ها به آستانه رهاسازی رسیده و باید تا پایان سال منتظر ادامه روند افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا بود.

بیشتر از اقتصاد