خطرناک برای پرسپولیس، خطرناک برای اعتبار گل‌محمدی: آخرین استعفا

دعوت هواداران از کالدرون، انتظار برای بازگشت برانکو بعد از جام ملت‌ها

هفت استعفا در چهار سال! چهار استعفا در دوره مدیریت رضا درویش در پرسپولیس!

این واکنش‌های تکراری نشان می‌دهد که یحیی گل‌محمدی بارها خودش را در آستانه فروپاشی تیمش احساس کرده است. اما هر بار پس از استعفاهای غیرواقعی، یحیی به کارش برگشته است. این‌ بار نیز آخرین استعفایش جدی گرفته نمی‌شود، اگرچه در این آخرین پرده از نمایش استعفاهایش، مصمم به جدایی به نظر می‌آید. باشگاه با استعفای او موافقت نکرده، اما یحیی جدایی‌اش را قطعی اعلام کرده است.

البته باشگاه پرسپولیس شاید این‌ بار برخلاف مخالفت ظاهری‌اش با استعفا، اصرار به بازگشت مربی‌اش نداشته باشد یا انتظاری طولانی برای تغییر تصمیم یحیی نکشد.
گل‌محمدی از موفق‌ترین مربیان تاریخ باشگاه پرسپولیس است و دستاوردهای برانکو ایوانکوویچ را نیز یک به یک تکرار کرده است. او کارنامه‌ای دارد که در صورت جدایی‌اش می‌تواند هواداران پرسپولیس را نگران کند؛ نگران برای آینده‌ای که بدون یحیی پیش روی پرسپولیس خواهد بود. اما بازگشت به پرسپولیس پس از استعفای هفتم برای اعتبار یحیی نیز خطرناک است و او را مربی‌ای متزلزل در تصمیم‌گیری جلوه می‌دهد و خبر استعفایش را لوث می‌کند.

در همین روز اخیر، هواداران به جانشین‌های احتمالی یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس واکنش‌هایی نشان داده‌اند. آن‌ها مربی ایرانی دیگری را روی نیمکت پرسپولیس نمی‌پذیرند. برای مثال، وقتی شایعه حضور مهدی تارتار مطرح شد، واکنش‌ها منفی و تند بود.
در فوتبال ایران، هیچ مربی ایرانی پیدا نمی‌شود که در موقعیت نشستن روی نیمکت رهبری پرسپولیس باشد. حتی یک مربی ایرانی پیدا نمی‌کنید که پیشینه‌ای در پرسپولیس داشته باشد، متعلق به رقیب سنتی پرسپولیس نباشد، و بتواند به‌عنوان نامزد مربیگری در پرسپولیس مطرح شود و هواداران از حضورش استقبال کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد از یحیی، پرسپولیس محکوم است به اینکه مربی خارجی انتخاب کند. البته این انتخاب نمی‌تواند سهل‌انگارانه باشد، چون مربی خارجی با کارنامه‌ای معتبر برای پذیرش هواداران باید باشد. عده‌ای از هواداران پرسپولیس در صفحه اینستاگرام گابریل کالدرون، سرمربی پرسپولیس در نیم‌فصل اول لیگ نوزدهم، از او خواسته‌اند به پرسپولیس برگردد و ماموریت نیمه‌تمامش را تمام کند. یحیی در حالی جانشین کالدرون شده بود که این مربی آرژانتینی نتایج بسیار خوبی گرفته بود. اما پرسپولیس به تعهدات مالی‌اش به کالدرون پایبند نبود.
از مدت‌ها پیش، پس از استعفاهای تکراری یحیی گل‌محمدی، شایعه بازگشت برانکو ایوانکوویچ به پرسپولیس در رسانه‌های ورزشی فارسی مطرح شده بود. برانکو در تیم ملی عمان موقعیت متزلزلی دارد و انتقادها از او بالا گرفته است. اما بعید به نظر می‌رسد که پیش از جام ملت‌های آسیا برانکو از عمان کنار گذاشته شود. فدراسیون فوتبال عمان انتقادها از عملکرد برانکو را منطقی می‌داند، اما در آستانه برگزاری جام ملت‌ها، اخراج مربی را پردردسر و غیرمنطقی تلقی می‌کند.

پرسپولیس نمی‌تواند مدت‌ها بدون سرمربی سر کند تا تکلیف برانکو در عمان روشن شود. در صورت جدایی قطعی گل‌محمدی، پرسپولیس باید خیلی زود با سرمربی جدید کارش را ادامه دهد، مگر آنکه در انتظار برانکو تا پایان جام ملت‌ها، مربی موقت انتخاب کند. تعطیلات لیگ نیز به پرسپولیس کمک می‌کند که برای انتخاب مربی جدید دستپاچه نباشد.
واقعیت این است که در باشگاه پرسپولیس، هیئت‌مدیره و مدیرعامل هم هنوز نمی‌دانند جانشین گل‌محمدی چه کسی خواهد بود و این سردرگمی می‌تواند پرسپولیس را از اقبال قهرمانی در این فصل دورتر کند.
در دوره مربیگری برانکو ایوانکوویچ، حتی زیر رهبری گابریل کالدرون و یحیی گل‌محمدی، پرسپولیس موفقیت‌های دنباله‌داری داشته است. این‌ها دوره‌هایی با شکوه برای پرسپولیس پدید آوردند که باعث شد رقیبان به تردیدهایی درباره آن همراه با اتهام میل حکومت به موفقیت تیم پرهوادار تهران دامن بزنند. اما فارغ از این برچسب، روند فنی پرسپولیس از عملکرد اثرگذار و ردپای چند مربی فوق‌العاده در گستره فوتبال ایران خبر می‌دهد. اکنون، جدایی گل‌محمدی می‌تواند در موفقیت آینده پرسپولیس شک ایجاد کند.
در میانه اعتراض‌های سراسری در جنبش مهسا (ژینا) امینی، یحیی گل‌محمدی همراهی‌اش با مردم را بارها بروز داد. پس بدیهی است که نهادهای دولتی و حکومتی مداخله‌گر در امور ورزش ایران از او کینه داشته باشند و زمینه جدایی او را فراهم کنند. یحیی مربی مقبول و محبوبی برای هواداران پرسپولیس است و کنار گذاشتن او پرهزینه است. اما خسته کردن او و مجبور کردنش به جدایی، و حل نشدن مشکلات داخلی پرسپولیس، ممکن است مسیر مورد علاقه این نهادها باشد.
از سوی دیگر، یحیی نیز نمی‌خواهد روز جدایی‌اش از پرسپولیس مصادف با ناکامی تیمش باشد. پیش‌بینی یحیی شاید این باشد که پرسپولیس در فصل جاری تیم موفقی نخواهد بود. او جدایی را ترجیح می‌دهد تا در آینده همیشه گزینه محبوبی برای پرسپولیس باشد. پس از استعفاهای قهرگونه پیشین نیز هر بار به کارش بازگشته تا از مسئولیت‌هایش کاسته شود و باشگاه را نیز برای برآورده کردن خواست‌هایش زیر فشار بگذارد.

اما پس از آخرین استعفا بازی عوض شده است. حالا یحیی منتقدانی نیز بین هواداران دارد. درباره یحیی این شایعه مطرح است که او می‌خواسته باشگاه قرارداد ۲ ساله‌اش را تمدید کند و این توقعش برآورده نشده است.

بیشتر از فوتبال