گل‌محمدی با فشار وزیر ورزش، سرمربی پرسپولیس شد

آخرین پیام کالدرون: کار در ایران بزرگ‌ترین اشتباه زندگی‌ام بود

گل‌محمدی از مسیری درست یا غلط سرمربی پرسپولیس است و کار آسانی پیش رو ندارد - عکس از رسانه‌ها

گابریل کالدرون پای شرط‌هایی که برای ادامه همکاری با پرسپولیس تعیین کرده بود، ایستاد. او حاضر نشد با باشگاهی که به تعهدات خود پایبند نبود، همکاری کند و به رغم پیام‌های محبت‌آمیزش برای هواداران پرسپولیس، سرانجام پس از فسخ قرارداد گفت: «بزرگ‌ترین اشتباه زندگی‌ام کار در ایران بود.»

پس از جدایی کالدرون، پرسپولیس خیلی زود با پرونده شکایت او به فیفا مواجه خواهد شد، مثل استقلال که با فسخ قرارداد استراماچونی حالا باید بدهی بزرگش به سرمربی سابق را بپردازد. مقررات فیفا روشن است و باشگاهی که پرداخت دستمزد را به تعویق بیندازد، به شدت جریمه خواهد شد. این مقررات سخت‌گیرانه برای ایجاد نظم مالی در باشگاه‌داری است، همان نظمی که باشگاه‌های ایرانی از آن گرایزانند. تکرار فسخ قرارداد مربیان خارجی در فوتبال ایران نشان می‌دهد که چه بحران فراگیری در زمینه مدیریت و اقتصاد در باشگاه‌های ایرانی پدید آمده و این بحران می‌تواند کیفیت فوتبال ایران را نازل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرسپولیس پس از کالدرون باید سرمربی جدیدش را انتخاب می‌کرد. گزینه‌ اصلی پرسپولیس یحیی گل‌محمدی بود، مربی موفق تیم شهر خودروی مشهد، و برای در اختیار گرفتن سرمربی این تیم، از اهرم وزارت ورزش و جوانان استفاده کرد. شهر خودرو یک باشگاه خصوصی است و نتوانست مقابل فشار وزیر ورزش و جوانان دوام بیاورد و مجبور شد رضایت‌نامه گل‌محمدی را برای حضور در پرسپولیس صادر کند. استخدام گل‌محمدی البته حدود ۶ میلیارد تومان برای پرسپولیس هزینه داشت. یحیی گل‌محمدی و باشگاه پرسپولیس مدعی هستند که منافع باشگاه شهر خودرو نیز در این انتقال تامین شده است، اما حمیداوی، مالک باشگاه شهر خودرو، در گفت‌وگو با برنامه فوتبال برتر شبکه سوم صدا و سیمای ایران گفت: «خودتان می‌دانید که من نمی‌توانم بگویم چه عزیزی این کار را کرده! ولی اگر فشار روی باشگاه ما نبود، چرا باید این انتقال رخ می‌داد و باشگاهی که ۵۰ میلیارد تومان هزینه کرده، به خاطر مثلا یک میلیارد، سرمربی خود را از دست بدهد و ضرر کند؟»

 حرف‌های مالک شهرخودرو نشان می‌دهد که فشار مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، باشگاه مشهدی را در موقعیتی قرار داد که چاره‌ای جز تقدیم مربی‌اش به پرسپولیس نداشته باشد. این اقدام وزارت ورزش، برای اینکه باشگاه‌داری خصوصی در فوتبال ایران بی‌معنا شود، کافی است؛ چون باشگاه خصوصی همیشه در رقابت با باشگاه‌های دولتی بازنده چنین معاملاتی خواهد شد. بسیاری از هواداران پرسپولیس نیز در شبکه‌های اجتماعی از نحوه انتقال گل‌محمدی به پرسپولیس انتقاد کرده‌اند.

گل‌محمدی از مسیری درست یا غلط سرمربی پرسپولیس است و کار آسانی پیش رو ندارد. او تیم قهرمان نیم‌فصل لیگ برتر را تحویل گرفته، تیمی که کالدرون آن را برای موفقیت‌های بزرگ‌تر آماده کرده بود. ادامه آهنگ موفقیت‌آمیز پرسپولیس در لیگ برتر، کاری است که از گل‌محمدی توقع می‌رود. گل‌محمدی در سال‌های اخیر، در تیم‌های کوچک‌تر مربی موفقی بوده و این‌بار آزمون بزرگ‌تری را در پرسپولیس تجربه می‌کند. البته او تجربه سرمربیگری در پرسپولیس را دارد. در سال ۱۳۹۱ پس از برکناری مانوئل ژوزه، گل‌محمدی ‌سرمربی پرسپولیس شد اما نه برای زمان طولانی، و در اردیبهشت ۹۲ از پرسپولیس کنار رفت. او در آن سال‌ها هنوز سرمربی صاحب کارنامه‌ای نبود اما حالا به پرسپولیس برگشته تا خود را در مهم‌ترین آزمون زندگی حرفه‌ای‌اش قرار دهد. پرسپولیس از او توقعات بزرگی دارد و عملکردش با برانکو ایوانکوویچ و گابریل کالدرون مقایسه خواهد شد.

فوتبال ایران دوران تازه‌ای را تجربه می‌کند و دیگر امکان استخدام مربیان خارجی را ندارد. استقلال و پرسپولیس - که از تیم‌های متمول فوتبال ایران هستند، دو مربی خارجی را در همین فصل از دست دادند تا با فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی، نسل جدیدی از مربیان، کار در دو باشگاه بزرگ را تجربه کنند؛ فرصتی که اگر بحران‌های مالی این دو باشگاه نبود، شاید نصیب این دو چهره نمی‌شد.

بیشتر از ورزش