اسرائیل بخشی از سربازانش را برای تغییر راهبرد جنگ، از غزه خارج می‌کند

برخی از منابع اسرائیلی می‌گویند ممکن است سربازان پس از استراحت، به جبهه شمال و مرز لبنان اعزام شوند

در حالیکه عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه ادامه دارد و گروه شبه‌نظامی حماس نیز بامداد دوشنبه، یکم ژانویه ۲۰۲۴ (۱۱ دی ۱۴۰۲)، بخش‌های جنوبی و مرکزی اسرائیل را راکت‌باران کرد، مقام‌های اسرائیل هشدار داده‌اند که جنگ در ۲۰۲۴ نیز ادامه خواهد یافت. 

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت حدود ۳۰۰ هزار نیروی ارتش این کشور به‌منظور استراحت و تجدیدقوا برای «جنگ طولانی» پیش رو، به مرخصی می‌روند. پیش از آن، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شنبه، ۳۰ دسامبر ۲۰۲۳ (۹ دی) هشدار داده بود که تا نابودی حماس و آزادی گروگان‌ها، ممکن است جنگ چندین ماه دیگر طول بکشد. 

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشته است که اقدام اسرائیل برای خروج برخی از سربازانش از غزه، برای آن است که بر عملیات هدفتمندتر علیه حماس تمرکز کنند و در عین حال، بازگشت برخی از سربازان به زندگی غیرنظامی، کمکی است به اقتصاد کشور. 

 از زمان شروع جنگ پس از حمله یک‌جانبه هفتم اکتبر حماس - که از گروه‌های شبه‌نظامی برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه است - به اسرائیل، مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند که جنگ در سه مرحله پیش خواهد رفت. نخستین مرحله، حمله فشرده برای از بین بردن مسیرهای متعلق به گروه‌های زمینی و ترغیب فلسطینیان غیرنظامی به خروج، و مرحله دوم، حمله‌ گسترده‌ای بود که ۲۷ اکتبر آغاز شد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز همچنین به نقل از مقام اسرائیلی مزبور نوشت که نیروهای رزمی خارج‌شده از غزه قرار است برای اعزام به سمت مرز شمالی با لبنان آماده ‌شوند که در آن، حزب‌الله در همبستگی با فلسطینی‌ها‌، با اسرائیل تبادل‌آتش کرده است.

همزمان با تداوم جنگ در غزه و تلاش‌های جهانی و منطقه‌ای برای یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به آن، ارتش اسرائیل از رهگیری پهپادهایی خبر داد که حزب‌الله لبنان بامداد دوشنبه به سوی اسرائیل به پرواز درآورده بود. 

ارتش اسرائیل گفت که جنگنده‌هایش با موفقیت پهپادها را سرنگون، و نیز به زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله، از جمله سکوهای شلیک و پرتاب پهپاد در خاک لبنان، حمله کردند. حمله‌های اسرائیل به جنوب لبنان در حالی صورت گرفت که آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع سابق اسرائیل در پاسخ به حمله‌های پهپادی و موشکی اخیر حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل، خواستار تصرف جنوب لبنان شده است.

اسرائیل هشدار داده است که اگر حزب‌الله از مواضع خود عقب‌نشینی نکند، جنگ تمام‌عیاری را در لبنان پیش خواهد بود. هم حماس و هم حزب‌الله از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردارند. دیگر گروه‌های نیابتی تحت حمایت تهران، از جمله در سوریه، عراق و یمن، نیز در همبستگی با فلسطینی‌ها در غزه، حمله‌هایی علیه اسرائیل صورت داده‌اند.

مقام اسرائیلی مزبور همچنین گفته است که این وضعیت در جبهه لبنان نمی‌تواند ادامه یابد. او همچنین گفت که این «یک دوره شش‌ماهه حساس»‌ است. 

به گفته وزارت بهداشت نوار غزه که تحت کنترل حماس اداره می‌شود، در درگیری‌های غزه و جنگ اسرائیل و حماس افزون بر ویرانی‌ها، حدود ۲۲ هزار نفر کشته شده‌اند. اسرائیل می‌گوید که بیش از هشت هزار شبه‌نظامی فلسطینی را کشته است. اسرائیل پیش از جنگ ارزیابی کرده بود که حماس حدود ۳۰ هزار نیروی جنگی دارد. 

همزمان، روزنامه الشرق‌الاوسط چاپ لندن ادعا کرده است که هیئتی اسرائیلی برای مذاکره درباره آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس با حماس، به قاهره سفر کرده است. 

این روزنامه به نقل از منابع مطلعی که هویتشان را اعلام نکرده است، نوشت که هدف مذاکره،دستیابی به توافق درباره آزادی حدود ۴۰ گروگان اسرائیلی در ازای صدها زندانی فلسطینی و آتش‌بس چند‌هفته‌ای در نوار غزه است.