کنعانی: بابت حمایت از «گروه‌های مقاومت» خجالت نمی‌کشیم

سخنگوی وزارت امور خارجه دخالت جمهوری اسلامی در حملات دریای سرخ را انکار کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری هفتگی‌ــ ایرنا

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۱۱ دی‌ در نشست خبری هفتگی‌اش، اسرائیل را به «نقض حاکمیت و تمامیت ارضی» سوریه متهم کرد و گفت که حملات هوایی و موشکی «رژیم صهیونیستی» به خاک سوریه از منظر قوانین بین‌الملل «محکوم و قابل‌پیگیری» است.

او بدون اشاره به تنش‌های ایجادشده از سوی گروه‌های نیابتی سپاه قدس در منطقه، مدعی شد که اسرائیل «بحران‌های داخلی‌اش را به خارج از مرزهای سرزمین‌های اشغالی تسری می‌دهد».

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره ارسال پیام ایالات‌ متحده آمریکا به جمهوری اسلامی درباره مسئله فلسطین گفت که نمی‌تواند چنین خبری را تایید کند.

او در ادامه افزود که سازمان همکاری‌های اسلامی «ظرفیت‌های زیادی دارد که می‌تواند آن‌ها را در حمایت از فلسطین به کار گیرد اما تاکنون از این ظرفیت‌ها استفاده نکرده است».

ناصر کنعانی در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس، به نقش او در شکل‌گیری گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه اذعان کرد و گفت که «مقاومت هر روز جانی تازه‌ می‌گیرد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که پرونده کشته شدن فرمانده سابق سپاه قدس «در ابعاد حقوق داخلی و بین‌المللی»، از طریق سفارت سوییس در تهران به‌ عنوان حافظ منافع آمریکا، اداره کل دادگستری تهران و مرکز حقوقی و بین‌الملل ریاست‌جمهوری در حال پیگیری است و تاکنون «اقدام‌های قابل‌توجهی» برای آن انجام شده است.

کنعانی درباره کشته شدن سید رضی موسوی، دیگر فرمانده سپاه قدس، نیز گفت که اسرائیل مسئول «ترور» این عضو سپاه پاسداران است و جمهوری اسلامی حقش را برای «اقدام متناسب در زمان و مکان مناسب» محفوظ می‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری دوشنبه، حماس و دیگر شبه‌نظامیان تحت حمایت حکومت ایران را «نهضت‌های آزادی‌‌بخش» خواند و گفت که جمهوری اسلامی از اینکه به‌ عنوان «حامی» این جریان‌ها معرفی شود، «باکی» ندارد و «خجالت» نمی‌کشد.

ناصر کنعانی در عین‌ حال درباره حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ، از جمهوری اسلامی سلب مسئولیت کرد و گفت ارتباط ایران با این حملات «ادعایی بی‌اساس» است. اشاره این مقام وزارت امور خارجه به سخنان دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، بود که گفته جمهوری اسلامی مسئول حملات حوثی‌های یمن است. کنعانی ضمن اشاره به گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه بریتانیا و جمهوری اسلامی، گفت که امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با دیوید کامرون، به «ادعای» او پاسخ‌های «شفاف، صریح و اصولی» داده‌ است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه، بار دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به «اقدام سیاسی» متهم کرد و مدعی شد که فعالیت هسته‌ای ایران «صلح‌آمیز و تحت نظارت» است و آژانس باید «اقدام‌های حرفه‌ای» خود را دنبال کند. او اضافه کرد: «ایران به تمامی تعهداتش در چارچوب پادمان پایبند بوده و از زمان امضای برجام تاکنون در صدر لیست کشورهایی بوده که بیشترین بازرسی کارشناسان آژانس از آن صورت گرفته است.»

ناصر کنعانی درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای نیز گفت که جمهوری اسلامی آماده بازگشت به میز مذاکرات است و در «چارچوب حفظ خطوط قرمز، برای دور جدید گفت‌وگوها مشکلی ندارد».

او از انتقال دارایی‌های آزادشده به ایران خبر داد و گفت که امکان استفاده از این دارایی‌ها وجود دارد.

ناصر کنعانی در ادامه نشست خبری روز دوشنبه، با ابراز خرسندی از «توسعه روابط» جمهوری اسلامی با روسیه و چین گفت: «تا زمانی که روابط بین کشورها بر اساس احترام متقابل شکل بگیرد، اختلاف‌نظر امری پذیرفته‌شده است.» او در پاسخ به سوالی درباره موضع‌گیری روسیه و چین در خصوص جزایر سه‌گانه هم گفت: «روابط رو‌به‌توسعه با کشورها مانع از آن نیست که مواضعشان را در موارد اختلافی مطرح نکنند.»

پس از اینکه وزیر خارجه روسیه در اجلاس مراکش در همراهی با کشورهای عربی، برای دومین بار مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه را زیر سوال برد و خواستار حل این موضوع در دیوان بین‌المللی دادگستری شد، رسانه‌های حکومتی ادعا کردند که حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوورف، وزیر خارجه روسیه، مراتب اعتراض شدید ایران را به اطلاع او رسانده است. در این خبر به نقل از لاوورف آمده بود که «روسیه صمیمانه و صادقانه و بدون قیدوشرط به تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد و این موضع غیرقابل تغییر مسکو است.»

به‌رغم ادعای رسانه‌های دولتی ایران، در خبری که سایت وزارت خارجه روسیه از گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و لاوورف منتشر کرد، به چنین چیزی اشاره نشد.