ادامه حملات هوایی دوجانبه مسکو و کی‌یف، پوتین می‌گوید حمله‌های روسیه به اوکراین تشدید می‌شود

به گفته کی‌یف، روسیه در نخستین ساعات سال نو میلادی ۹۰ پهپاد از نوع شاهد را به سمت شهرهای اوکراین پرتاب کرد

موزه شوخویچ پس از حمله پهپادی روسیه به حومه شهر لویو، در نخستین روز سال ۲۰۲۴-YURIY DYACHYSHYN / AFP

با ادامه درگیری‌های شدید روسیه و اوکراین، سال نو میلادی برای این دو کشور بدون چشم‌اندازی روشنی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، دوشنبه، در نخستین روز سال نو میلادی، گفت که مسکو حمله‌های خود را به اهداف نظامی در اوکراین شدت خواهد بخشید.

پوتین این سخنان را در بازدید از یک بیمارستان نظامی و یک روز پس از آن بیان کرد که مسکو، کی‌یف را به استفاده از «بمب خوشه‌ای» و «حمله تروریستی» در بلگورود متهم، و تهدید کرد که انتقام آن را خواهد گرفت. حمله‌ مزبور شنبه، ۳۰ دسامبر ۲۰۲۳ (۱۰ دی ۱۴۰۲)، و پس از گسترده‌ترین حمله هوایی مسکو به شهرهای اوکراین، که دست‌کم ۲۴ کشته و ۱۰۰ زخمی بر جای گذاشت، رخ داده بود.

ایالات متحده سپتامبر گذشه بمب‌های خوشه‌ای در اختیار کی‌یف قرار داد؛ اقدامی که حتی با انتقاد متحدانش روبه‌رو شد.

با ادامه حمله‌های هوایی دوجانبه مسکو و کی‌یف، روسیه در نخستین ساعات سال جدید میلادی ده‌ها پهپاد به سراسر اوکراین پرتاب کرد. اسوشیتدپرس به نقل از نیروی هوایی اوکراین، تعداد آن‌ها را ۹۰ پهپاد از نوع شاهد گزارش کرده است. به گفته منابع اوکراینی، بر اثر حمله‌ دوشنبه روسیه به شهرهای اوکراین، دست‌کم پنج تن کشته و نزدیک به ۲۰ نفر زخمی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال مسکو نیز از حمله‌ هوایی اوکراین به مناطقی خبر داد که پیش‌تر ضمیمه خاک روسیه شده‌اند. به گفته دنیس پوشیلین، رئيس منصوب جمهوری خودخوانده خلق دونتسک، بمباران شهر دونتسک چهار کشته برجای گذاشته است.

ساعاتی پیش از آن، ولادیمیر پوتین و ولودیمر زلنسکی، رهبران روسیه و اوکراین، در آستانه سال نو میلادی، با هموطنان «جنگ‌زده» خود سخن گفتند.

رویترز سخنرانی زلنسکی را شاعرانه و طولانی با ارجاع پی‌درپی به جنگ، و پیام پوتین به هموطنانش را ملی‌گرایانه، کوتاه و با فقط یک ارجاع به جنگ توصیف کرد.

زلنسکی در پیام ۲۰ دقیقه‌ای خود ۱۴ بار به «جنگ» اشاره کرد و مانند سال گذشته، وعده پیروزی اوکراین آزاد را داد.

نه پوتین و نه زلنسکی، به خط مقدم به طول ۱۰۰۰ کیلومتر اشاره نکردند. ضدحمله خبرساز کی‌یف در ماه‌های گذشته در این خط، موفقیت چندانی نداشت، و مسکو نیز با تازه‌ترین حمله‌های خود در امتداد جبهه شرقی، می‌کوشد بیشتر پیشروی کند.

با حمله‌های هوایی دو جانبه مسکو و کی‌یف به شهرها و مناطق مسکونی یکدیگر، ۲۰۲۴ میلادی در حالی آغاز شد که سال گذشته هیچ‌یک از طرفین به پیروزی چشمگیری دست نیافتند. با وجود ادامه حمایت‌های تمام‌عیار متحدان غربی اوکراین به کی‌یف، چشم‌انداز این جنگ در سال جاری میلادی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بیشتر از جهان