مسکو کی‌یف را به استفاده از «بمب خوشه‌ای» و «حمله تروریستی» متهم کرد

اوکراین می‌گوید در حمله موشکی به بلگورود روسیه کی‌یف می‌گوید اهداف نظامی را منهدم کرده است؛ دست‌کم ۲۲ تن، ازجمله سه کودک، در این حمله کشته شدند

با بالا رفتن تعداد تلفات حمله اوکراین به بلگورود در روسیه، مسکو کی‌یف را به «حمله تروریستی» متهم و تهدید کرد که انتقام آن را خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کی‌یف در پاسخ به گسترده‌ترین حمله مسکو به اوکراین، روز شنبه ۳۰ دسامبر (۹ دی‌ماه) شهر بلگورود در ۳۰ کیلومتری مرز مشترک دو کشور را هدف حمله موشکی قرار داد. در این حمله دست‌کم ۲۲ تن، از جمله سه کودک، کشته و ۱۱۰ تن زخمی شدند.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، در جریان نشست اضطراری شورای امنیت اوکراین را متهم کرد که «در حمله به اهداف غیرنظامی، برای افزایش تلفات از بمب خوشه‌ای استفاده کرده است». به گفته او، در این حمله یک مرکز ورزشی، یک پیست اسکیت و یک دانشگاه هدف قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که رویترز به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که نیروهای اوکراینی به تلافی بمباران گسترده روز جمعه شهرهای اوکراین، به اهداف نظامی در بلگورود حمله کرده‌اند.

حمله به بلگورود یکی از «مرگبارترین» حملات اوکراین به خاک روسیه از زمان شروع جنگ در فوریه ۲۰۲۲ محسوب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش آسوشیتپد‌پرس، وزارت دفاع روسیه پرتابه‌های استفاده‌شده در این حمله را موشک‌های ون‌پایر و موشک‌های اولخا مجهز به کلاهک دارای بمب خوشه‌ای ساخت جمهوری چک معرفی کرد.

مسکو که بارها از غرب به دلیل حمایت نظامی از اوکراین انتقاد کرده بود، ایالات متحده و بریتانیا را به «تحریک کی‌یف برای اجرای اقدام‌های تروریستی» متهم کرد.

حمله کی‌یف به بلگورود یک روز پس از حمله عظیم روسیه به چند شهر بزرگ اوکراین از جمله کی‌یف، خار‌کیف، دنیپرو و لویو روی می‌دهد، حمله‌ای که با ۱۵۸ پهپاد و موشک انجام شد و دست‌کم ۴۰ کشته و بیش از ۱۵۰ زخمی به جا گذاشت.

به گفته مقام‌های اوکراینی، در حمله گسترده روسیه چند مدرسه، یک زایشگاه، چند مرکز خرید و ساختمان‌، از جمله خانه‌های مسکونی، هدف قرار گرفتند. مقام‌های اروپا، ناتو، ایالات متحده و بریتانیا این حمله را محکوم کردند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، بار دیگر از کنگره این کشور خواست تا برای تصویب کمک مالی به اوکراین اقدامی فوری انجام دهد. بریتانیا نیز اعلام کرد که ۲۰۰ موشک دفاعی به اوکراین تحویل می‌دهد.

به گفته مقام‌های اوکراینی چند ساعت پس از حمله به بلگورود، روسیه حملات هوایی‌اش را بر خارکیف متمرکز کرد، شهری که گفته می‌شود موشک‌ها و راکت‌های اوکراین از آنجا بلگورود را نشانه گرفته‌اند. در تازه‌ترین حمله هوایی روسیه به خارکیف ۲۱ تن زخمی شده و به ساختمان‌های مسکونی خسارت‌هایی وارد آمده است.

کمتر از دو ماه مانده به دومین سالگرد شروع جنگ اوکراین که با حمله نظامی روسیه به این کشور آغاز شد، ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی، روسای‌جمهوری دو کشور، هر دو قرار است شامگاه یکشنبه در شب سال نو میلادی نطقی داشته باشند.

بیشتر از جهان