وزیر خارجه بریتانیا: جمهوری اسلامی برای جلوگیری از حملات حوثی‌ها مسئولیت دارد

کامرون در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان، گفت که ایران به دلیل حمایتش از حوثی‌ها، موظف است که از حمله‌های آن‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ جلوگیری کند

وزیر خارجه بریتانیا، خواستار جلوگیری جمهوری اسلامی ایران از حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری شد. دیوید کامرون در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود، حسین امیرعبداللهیان، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به دلیل حمایتش از حوثی‌های یمن، موظف و مسئول است که از حمله‌های آن‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ جلوگیری کند.

وزیر خارجه بریتانیا یکشنبه، ۳۱ دسامبر (۱۰ دی)، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «به روشنی تاکید کردم که ایران با توجه به حمایت طولانی از حوثی‌ها، در مسئولیت جلوگیری از حمله‌ها[ی این گروه در دریای سرخ] شریک است.»

او همچنین تاکید کرد که این پیام را صریح و شفاف به امیر عبداللهیان رسانده است. از سوی دیگر، خبرگزاری فارس در خبری با اشاره به این تماس تلفنی نوشت که امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو ابراز امیدواری کرده است که بریتانیا با اتخاذ رویکردی واقع‌بینانه و سازنده در قبال تحولات منطقه و روابط دوجانبه، به بهبود فضای مناسبات کمک کند‌.

بنا به این گزارش، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این تماس تلفنی با اشاره به کشته شدن غیرنظامیان در غزه گفت: «جمهوری اسلامی ایران حماس را یک نهضت آزادیبخش علیه اشغالگری و‌ آپارتاید می‌داند؛ همانطور که در مورد آفریقای جنوبی سال‌ها چنین جنبشی علیه آپارتاید وجود داشت.»

خبرگزاری‌های داخل ایران هیچ اشاره‌ای به اینکه امیرعبداللهیان چه پاسخی به سخنان کامرون درباره حمله‌های حوثی‌ها داده است، نکرده‌اند. این در حالی ا‌ست که کاخ سفید جمعه، ۲۹ دسامبر، اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی ایران مشارکت گسترده‌ای در طراحی عملیات علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ دارد. ایالات متحده همچنین افزوده است که اطلاعات جاسوسی که تهران در اختیار حوثی‌ها گذاشته، نقشی حیاتی در هدف گرفتن این کشتی‌ها داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیوید کامرون در حالی این هشدار را به جمهوری اسلامی ایران داد که ساعاتی پیش از تماس او با امیرعبداللهیان، نیروی دریایی آمریکا سه قایق از چهار قایق رزمی حوثی‌های یمن را با سرنشینان آن‌ها در دریای سرخ منهدم کرده بود. به گزارش سنتکام، فرماندهی مرکزی نیروهای ایالات متحده در منطقه، در این حمله نیروهای آمریکا دست‌کم ۱۰ شورشی حوثی کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

این حمله در حالی صورت گرفت که ساعاتی پیش از آن سنتکام با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد که چهار قایق کوچک حوثی‌ها به یک کشتی باری در جنوب دریای سرخ حمله کرده‌اند. براساس این بیانیه، کشتی باری مرسک هانگژو ساعت شش و نیم صبح یکشنبه به وقت محلی درخواست کمک، و اعلام کرد که هدف حمله قایق‌های کوچک حوثی‌های برخوردار از حمایت ایران قرار گرفته است.

وزیر خارجه بریتانیا هفته گذشته نیز در گفت‌وگو با روزنامه ساندی تلگراف، با اشاره به حمایت‌های تهران از حوثی‌ها، حزب‌الله و شبه‌نظامیان شیعه عراق، گفته بود که جمهوری اسلامی ایران در نقش نفوذی کاملا مخربی در منطقه و دنیا اعمال می‌کند و باید  به حکومت ایران با صراحت پیام داد که تنش‌های ناشی از حمله‌های این گروه‌ها در منطقه تحمل نمی‌شود.