حمایت ترامپ از طرفداران حمل اسلحه

رئیس جمهوری آمریکا در توییتی نوشت: آنها (دموکراتها) تفنگ‌هایتان را از شما خواهند گرفت

تجمع طرفداران حمل اسلحه در ریچموند، مرکز ایالت ویرجینیا- Win McNamee/Getty Images/AFP

دونالد ترامپ از طرفداران حمل اسلحه حمایت می‌کند و در آستانه برگزاری یک گردهمایی که انتظار می‌رود گروه‌های افراطی نئونازی و مدعی برتری سفیدپوستان در آن شرکت کنند، او به شدت از تلاش‌های دمکرات‌ها در ایالت ویرجینیا برای تصویب قوانین کنترل اسلحه انتقاد می‌کند.

مقامات در ریچموند، مرکز ایالت ویرجینیا، در میانه ترس و نگرانی از گردهمایی هواداران حمل اسلحه، که از آن به عنوان تظاهراتی برای دفاع از حقوق مندرج در متمم دوم قانون اساسی یاد می‌شود، هشدار دادند که خطر جدی خشونت وجود دارد و ممکن است اتفاقاتی که در گردهمایی اتحاد راست‌گرایان در شارلوتزویل در سال ۲۰۱۷  روی داد و به کشته شدن سه نفر انجامید، تکرار شود.

ترامپ در توییتی، با اشاره به حق نگهداری و حمل اسلحه توسط آمریکایی‌ها طبق قانون اساسی این کشور، نوشت: «در مشترک‌المنافع بزرگ ویرجینیا، حقوق شما در چارچوب متتم دوم قانون اساسی به شدت مورد حمله قرار گرفته است. این اتفاقی است که در صورت رأی دادن به دمکرات‌ها می‌افتد. آنها تفنگ‌هایتان را از شما خواهند گرفت.»

رلف نورتم، فرماندار ویرجینیا، اعلام وضعیت اضطراری کرد و هشدار داد که نهادهای اجرای قانون، شواهدی از «ادبیات افراطی»، مشابه آنچه قبل از تظاهرات شارلوتزویل دیده می‌شد، مشاهده کرده‌اند.

بر اساس وضعیت اضطراری اعلام شده، حمل اسلحه گرم و سایر سلاح‌ها در محوطه کاپیتول، جایی که قرار است گردهمایی برگزار شود، به طور موقت ممنوع شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سه نفر که ادعا می‌شود عضو گروه نفرت‌پراکن نئونازی هستند، روز پنج‌شنبه در مریلند دستگیر شدند. به گفته اف‌بی‌آی، گزارش‌هایی دریافت شده است مبنی بر آن که این افراد قصد داشتند با اسلحه گرم به آن مراسم بیایند.

علی‌رغم نگرانی‌ها در مورد احتمال بروز خشونت، سنای ایالت ویرجینیا روز پنج‌شنبه لوایحی را تصویب کرد که در همه موارد فروش سلاح گرم، بررسی سوابق افراد را الزامی می‌کند، خرید تفنگ دستی را به یک عدد در ماه محدود می‌کند، و دوباره به دولت‌های محلی این اختیار را می‌دهد که حمل اسلحه در مکان‌های عمومی و دیگر جاها را ممنوع کنند.

قانون کنترل سلاح پس از آن مطرح شد که دمکرات‌ها در ماه نوامبر برای اولین بار در طول یک نسل، کنترل کامل مجلس قانونگذاری این ایالت را در دست گرفتند. در جریان انتخابات، تصویب قوانین سختگیرانه‌تر برای کنترل اسلحه یکی از موضوع‌های اصلی کارزار انتخاباتی نامزدها بوده است.

روز جمعه، دیوان عالی ویرجینیا درخواست لغو وضعیت اضطراری را رد کرد و ممنوعیت حمل سلاح گرم را تأیید کرد.

آقای نورتم از این حکم استقبال کرد، و تأکید کرد که آن حکم تصمیم درستی است.

فرماندار گفت: «من این کار را برای محافظت از اهالی ویرجینیا در مقابل تهدید جدی خشونت انجام دادم. گزارش‌ها نشان می‌دهند که این تهدیدها واقعی هستند.  گزارش شده که برخی افراد نئونازی به خاطر برنامه‌ریزی برای آوردن سلاح گرم به ریچموند، دستگیر شده‌اند.»

وی افزود: «من نهایت تلاشم را خواهم کرد تا امنیت ویرجینیا را حفظ کنم.»

کنشگران طرفدار کنترل اسلحه گزارش داده‌اند که به دلیل تلاش‌ها برای تصویب قانونی در این مورد پیش از برگزاری گردهمایی، تهدید به قتل در فضای آنلاین افزایش یافته است.

مادر هزر هایر، فعال حقوق مدنی که در حال تظاهرات علیه نئونازی‌ها در شارلوتزویل کشته شد، به ایندپیندنت گفت که نگران «تشویق به خشونت» در آستانه برگزاری این مراسم در ریچموند است. وی افزود: «به همه کسانی که برای خشونت برنامه‌ریزی می‌کنند، می‌گویم: دست از سر مردم ریچموند بردارید.»

انتظار می‌رود که مجلس قانونگذاری قوانین بیشتری را برای کنترل اسلحه تصویب کند؛ از جمله، بررسی جامع سوابق، منع تفنگ تهاجمی و نیز قوانین «پرچم قرمز» که به دادگاه‌ها و نهادهای محلی اجرای قانون اجازه می‌هد تا اسلحه کسانی را که برای جامعه خطرناک تشخیص داده می‌شوند، ضبط کنند.

به گفته حامیان این محدودیت‌ها، این قوانین موجب کاهش شمار افرادی خواهد شد که هر سال در اثر خشونت اسلحه کشته می‌شوند.

اما طرفداران حمل سلاح چنین استدلال می‌کنند که این قانون، مخالف حق داشتن سلاح گرم است که در قانون اساسی برای شهروندان در نظر گرفته شده است.

در سال ۲۰۱۷، در پی درگیری‌های شارلوتزویل که در آن نئونازی‌ها و طرفداران برتری سفیدپوستان با گروه‌های حقوق مدنی و ضدفاشیزم درگیر شدند، ترامپ گفت که در هر دو طرف (آن دیدگاه‌ها و درگیری‌ها) انسان‌های خوبی وجود دارند، و به خاطر آن سخنان در سطح وسیعی مورد انتقاد قرار گرفت.

گزارش بیشتر از رویترز

© The Independent

© Reuters