اعدام دو شهروند افغان در ایران

سازمان حقوق بشر ایران گفته بود که در میان شهروندان خارجی اعدام‌شده در ایران، بیشترین تعداد متعلق به شهروندان افغانستان بوده است

آمادگی برای اجرای اعدام در ایران-ARASH KHAMOOSHI / AFP

سازمان حقوق‌ بشر ایران اعلام کرد که دو شهروند اهل افغانستان شنبه ۲ دی ماه در زندان مرکزی کرج اعدام شدند.  

این سازمان گفت که هویت و اتهام دقیق این دو زندانی مشخص نیست.  

در بیانیه این سازمان آمده است: «این دو شهروند افغان روز پنجشنبه ۳۰ آذر ماه، همراه با اکبر نعمتی که پیش‌تر به اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم شده بود، جهت اجرای حکم به انفرادی منتقل شده بودند. اکبر نعمتی با مهلتی ۱۵ روزه به بند خود بازگشت، اما دو زندانی اهل افغانستان روز شنبه اعدام شدند». 

سازمان حقوق‌ بشر ایران گفت که اعدام این دو زندانی تاکنون از طرف رسانه‌های داخل جمهوری اسلامی ایران یا منابع رسمی اعلام نشده است. 

سازمان حقوق‌ بشر ایران گفت که در سال ۲۰۲۲، دست‌کم ۵۸۲ تن در زندان‌های جمهوری اسلامی اعدام شده‌ بودند، اما رسانه‌های داخل ایران تنها ۷۱ مورد را اعلام کرده بودند. 

حکومت افغانستان در اوت ۲۰۲۱ به‌دست طالبان سرنگون شد و به همین دلیل، حکومت مشروع و مبتنی بر آرای مردمی در این کشور وجود ندارد و طالبان هم قادر به دفاع از حقوق شهروندان افغان در کشورهای خارجی نیستند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌رغم انتقاد شدید جامعه جهانی و مدافعان حقوق بشر، جمهوری اسلامی ایران همچنان به اجرای احکام اعدام ادامه می‌دهد و از سوی دیگر، نگرانی‌های جدی از احتمال دسترسی نداشتن متهمان به «عدالت» در دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران مطرح است.  

پیش‌تر، سازمان حقوق بشر ایران گفته بود که در میان شهروندان خارجی اعدام‌شده در ایران، بیشترین تعداد متعلق به شهروندان افغانستان بوده است.   

شهریور ماه سال جاری، هیئتی از قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به افغانستان سفر کرد و با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، نیز دیدار کرد. طالبان گفته بودند که این هیئت در راستای همکاری‌های قضایی و رسیدگی به پرونده‌های افغان‌های محکوم به اعدام در ایران، به افغانستان سفر کرده است.  

ایران میزبان میلیون‌ها مهاجر افغان است و با روی کار آمدن طالبان در قدرت، تمایل شهروندان افغانستان به سفر، پناهندگی یا مهاجرت به ایران افزایش چشمگیری یافته است. بخش زیادی از شهروندان اهل افغانستان به اتهام قاچاق مواد مخدر به ایران به اعدام‌ محکوم‌ شده‌اند. پیش‌تر، علی‌رضا محمودی، مدیرکل کنسولی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در کابل، گفته بود که شش هزار شهروند افغانستان در ایران در زندان به‌سر می‌برند.