حکم اعدام دو متهم پرونده شاهچراغ به‌زودی اجرا می‌شود

سازمان حقوق بشر ایران گفته بود که آن‌ها بدون مدرک و تنها بر اساس اعتراف‌های زیر شکنجه و دادگاه «نمایشی» محکوم به اعدام شده‌اند

دو متهم حمله به حرم شاهچراغ در دادگاه انقلاب اسلامی فارس -رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی

سید کاظم موسوی، رئیس‌کل دادگستری استان فارس، روز پنجشنبه ۱۵ تیر (۶ ژوئیه)‌، اعلام کرد که حکم اعدام دو متهم حمله به «حرم شاهچراغ» در دیوان عالی جمهوری اسلامی تایید شده است و این حکم به‌زودی اجرا می‌شود. 

رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی نوشتند که سید کاظم موسوی گفته است که روند رسیدگی به پرونده متهمان در مرحله دادسرا و دادگاه با دقت و رعایت موازین قانونی و حضور وکلای قانونی متهمان انجام شده است.  

او افزوده است که حکم اولیه اعدام این متهمان در روزهای پایانی سال گذشته صادر شده بود. 

این مقام دادگستری استان فارس ادعا کرد پس از اعتراض وکلای متهمان به حکم صادره از دادگاه انقلاب اسلامی، این موضوع در دیوان عالی جمهوری اسلامی بررسی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «پس از رسیدگی مجدد به این پرونده در مرجع عالی قضایی کشور، رای اولیه اعدام دو تن از تروریست‌ها که نقش مستقیمی در طراحی حمله و پشتیبانی از عامل اصلی ترور داشتند در دیوان عالی کشور نیز تایید شد.» 

رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی گزارش دادند که در حمله ۴ آبان ۱۴۰۱ به حرم شاهچراغ، ۱۳ تن کشته و ۲۵ تن دیگر زخمی شدند و عامل اصلی این حمله در درگیری با نیروهای ایرانی کشته شد. 

وب‌سایت قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، «میزان»، بهمن سال گذشته گزارش داده بود که دو شهروند افغان به‌ نام‌های محمد رامز رشیدی و نعیم هاشم قتالی به اتهام‌های افساد فی‌الارض و بغی به‌دلیل اقدام علیه امنیت ملی، در شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز به مرگ محکوم شدند.  

سازمان حقوق بشر ایران ماه گذشته با ابراز نگرانی از اعدام این دو تن گفته بود که آن‌ها بدون مدرک و تنها بر اساس اعتراف‌های زیر شکنجه و دادگاه «نمایشی»، به اتهام‌های «افساد فی‌الارض» و «بغی» محکوم به اعدام شده‌اند.  

این سازمان گفته بود که  به‌رغم انتشار اعتراف‌های اجباری محمد رامز رشیدی، هیچ تصویری از او برای استناد به مشارکتش در حمله به حرم شاه‌چراغ، منتشر نشده است و از محمد رامز رشیدی اعتراف اجباری گرفته‌اند. 

سازمان حقوق بشر ایران ادعا می‌کند که در پروند متهمان حمله به شاهچراغ، ابهام‌های جدی وجود دارد.  

جمهوری اسلامی ایران به‌رغم انتقاد شدید جامعه جهانی و مدافعان حقوق بشر، همچنان حکم اعدام‌ها را اجرا می‌کند. نگرانی‌های جدی مبنی بر دسترسی نداشتن احتمالی متهمان به «عدالت» در دادگاه‌های جمهوری اسلامی وجود دارد. سازمان حقوق بشر ایران گفته است که در میان شهروندان خارجی اعدام‌شده در ایران، افغان‌ها بیشترین شمار را دارند.

در گزارش این سازمان آمده است که شمار اعدام‌شدگان افغان در ۲۰۲۲ نسبت به سال پیش از آن، بیش از سه برابر افزایش یافته است. بنا به گزارش سازمان، در این سال ۱۶ تن، ازجمله یک کودک و یک زن، اعدام شدند.