رای مثبت شورای امنیت به نقشه راه دبیرکل سازمان ملل متحد برای حل بحران افغانستان

در قطعنامه شورای امنیت تاکید شده است که دبیرکل باید نماینده ویژه این سازمان در امور افغانستان را ‏برای اداره روند شکل‌گیری دولت فراگیر و هدف‌های دیگر بگمارد

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد-CHARLY TRIBALLEAU/AFP

شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشستی در روز جمعه ۸ دی‌ (۲۹ دسامبر) گزارش فریدون سینیرلی‌اوغلو، هماهنگ‌کننده این سازمان در امور افغانستان را، که با تایید دبیرکل به‌عنوان نقشه راه برای آینده افغانستان به این شورا ارائه شده بود، با ۱۳ رای مثبت و دو رای ممتنع چین و روسیه تصویب کرد.

در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که در این نشست به تصویب رسید آمده است که سازمان ملل متحد با تاکید بر تعهد جدی به حفظ حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی، و وحدت ملی افغانستان، حمایتش را از افغانستان صلح‌آمیز، باثبات، مرفه، و فراگیر اعلام می‌کند.

در این قطعنامه تاکید شده است: «رویکرد یکپارچه و منسجم همه بازیگران سیاسی در داخل و بیرون از سازمان ملل متحد برای ایجاد و حفظ صلح در افغانستان حیاتی است.»

در این قطعنامه آمده است که دبیرکل سازمان ملل باید شخصی را که در حوزه حقوق بشر و جنسیت تخصص و تجربه داشته باشد به‌عنوان نماینده ویژه در امور افغانستان بگمارد تا برنامه‌های مورد نظر این سازمان را بدون آسیب زدن به ماموریت یوناما عملی کند. در این قطعنامه همچنین از تداوم حضور و فعالیت یوناما و دیگر آژانس‌های سازمان ملل متحد در افغانستان حمایت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نقشه راه دبیرکل سازمان ملل متحد برای آینده افغانستان، که نتیجه هفت ماه فعالیت فریدون سینیرلی‌اوغلو در افغانستان و بیرون از آن کشور تهیه شده است، اوایل نوامبر به شورای امنیت داده شد تا در مورد آن تصمیم گرفته شود. فریدون سینیرلی‌اوغلو برای تهیه این گزارش با طالبان، مخالفان طالبان، نمایندگان کشورهای دیگر، و حزب‌های سیاسی افغانستان گفت‌وگو کرده است. هرچند حزب‌ها و گروه‌های سیاسی مخالف طالبان این گزارش را «ضعیف و ناکامل» خوانده و از آن انتقاد کرده‌اند، به نظر می‌رسد سازمان ملل متحد در تلاش برای عملی کردن آن در افغانستان است. پیش از این، طالبان نیز در واکنشی هرگونه اقدام در مورد افغانستان را بدون مشورت و موافقت این گروه مردود دانسته‌اند.

در این گزارش آمده است که دبیرکل سازمان ملل متحد باید نماینده ویژه‌ای در امور افغانستان بگمارد تا روند مذاکره و گفت‌وگو میان افغان‌ها، تشکیل دولت فراگیر، و پیوستن افغانستان به جامعه بین‌المللی را اداره کند. تصویب این طرح در شورای امنیت به این معنی است که دبیرکل می‌تواند روند عملی شدن نقشه راه برای حل بحران افغانستان و از جمله گماردن نماینده ویژه در امور این کشور را آغاز کند.

نماینده اکوادور، که مدیریت جلسه شورای امنیت در مورد افغانستان را بر عهده داشت، در سخنانی گفت که نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان، که قرار است بر اساس این طرح گمارده شود، موظف است که ضمن جلب همکاری‌های بین‌المللی، به افغانستان در تشکیل دولت فراگیر، برقراری صلح، شکل‌گیری ثبات، و رفع محدودیت‌های گسترده علیه زنان و حقوق بشر کمک کند.

نماینده اکوادور با یادآوری چالش‌های اقتصادی، از جمله گسترش فقر و بیکاری و نقض جدی حقوق بشر در افغانستان، از اعضای شورای امنیت خواست به طرحی که فریدون سینیرلی‌اوغلو تهیه کرده و با تایید دبیرکل به آن شورا ارائه شده است رای دهند.

لانا نصیبه، نماینده دائم امارات متحده عربی در سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت گفت در افغانستان دولتی باید شکل بگیرد که «پشتون، تاجیک، هزاره، ازبک، و دیگر اقوام و همچنین سنی‌ها، شیعیان، هندوها، سیک‌‎ها، مسیحیان، و پیروان هر مذهب دیگری که در افغانستان زندگی می‌کنند در آن سهیم باشند.»

نماینده دائم امارات متحده عربی ضمن یادآوری فرمان‌های طالبان برای محروم ساختن زنان و دختران از حق تحصیل و اشتغال گفت که این فرمان‌ها افغانستان و زنان آن کشور را به‌طور بی‌سابقه‌ای منزوی کرده است.

لانا نصیبه با استقبال از رای مثبت نمایندگان بیشتر کشورهای حاضر در نشست شورای امنیت گفت: «تصمیم امروز می‌تواند آغازی برای پایان بخشیدن به دشواری‌های افغانستان باشد.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز در سخنانی گفت دولت آمریکا از صلح، ثبات، و حقوق بشر در افغانستان حمایت می‌کند و در کنار تلاش‌هایی می‌ایستد که برای تحقق این هدف‌ها صورت می‌گیرد.

نماینده آمریکا تاکید کرد که دولت آن کشور از فرمان‌های طالبان برای محروم کردن زنان از حقوق انسانی‌شان، نقض حقوق بشر، و جلوگیری از شکل گرفتن دولت فراگیر در افغانستان نگران است و به همین دلیل، طالبان با عادی‌سازی روابط با جهان فاصله زیادی دارند.

نماینده بریتانیا نیز در این نشست از طالبان خواست در مورد فرمان‌های صادرشده علیه زنان تجدیدنظر کنند و با رعایت کنوانسیون‌های بین‌المللی، به نقض حقوق بشر پایان دهند.

بیشتر از جهان