قزاقستان طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی و ممنوع حذف کرد ‏

وزارت خارجه قزاقستان گفت این تصمیم با تکیه بر قطعنامه سازمان ملل متحد گرفته شده است که ‏طالبان را گروه تروریستی نمی‌داند

وزیر خارجه طالبان با سفیر قزاقستان در کابل ملاقات کرد - @MoFA_Afg/X

وزارت خارجه قزاقستان روز جمعه ۸ دی اعلام کرد که طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی و ممنوع حذف کرده است. به گزارش پایگاه خبری آذربایجان ۲۴، سخنگوی وزارت خارجه قزاقستان این تصمیم را به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد ارتباط داد.

ایبک اسمادیاروف، سخنگوی وزارت خارجه قزاقستان، گفت: «جمهوری قزاقستان به‌صورت دوره‌ای فهرست ملی سازمان‌های تروریستی ممنوع در کشور را برای به‌روزرسانی آن بررسی می‌کند. در بخشی از این روند، تصمیم گرفته شد گروه طالبان مطابق با رویه سازمان ملل متحد از این فهرست حذف شود.»

او خاطرنشان کرد که بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، که الزام‌آور است، گروه طالبان در فهرست سازمان‌های تروریستی شورای امنیت نیست.

در همین حال، وزارت خارجه طالبان روز جمعه در اطلاعیه‌ای در شبکه ایکس از ملاقات امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه، با سفیر قزاقستان در کابل خبر داد. در این اطلاعیه آمده است که سفیر قزاقستان از ایجاد روابط مثبت با رژیم طالبان ابراز خرسندی کرده و خواستار بهبود روابط تجاری و سیاسی با این گروه شده است.

وزارت خارجه طالبان همچنین اعلام کرد که علی خان یاسین‌ گیلدایف، سفیر قزاقستان در کابل، به‌نمایندگی از وزارت خارجه کشورش گفته است که دادگاه عالی آن کشور رسما گروه طالبان را از فهرست گروه‌هایی که فعالیتشان در قلمرو قزاقستان ممنوع است حذف کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان این خبر را «یک اقدام عملی برای رفع موانع بین کشورها» خواندند و از آن استقبال کردند. امیرخان متقی، وزیر خارجه رژیم طالبان، ضمن ابراز خرسندی از این اقدام دولت قزاقستان، از آن دولت سپاسگزاری کرده و خواستار روابط بیشتر میان این گروه و کشور قزاقستان شده است.

این چراغ سبز قزاقستان به طالبان در حالی روشن شده است که هیچ‌یک از کشورهای جهان، از جمله کشورهای آسیای میانه، تا کنون دولت طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند. در ضمن، شماری از کشورهای آسیای میانه که عضو سازمان پیمان امنیت جمعی‌اند اخیرا در مورد گسترش تروریسم و قاچاق مواد مخدر از افغانستان به این کشورها ابراز نگرانی کرده‌اند.

گروه طالبان، که بین سال‌های ۱۹۸۶ و ۱۹۸۷ روی کار آمد و در ۱۹۹۶ قدرت را در افغانستان در دست گرفت، به‌دلیل اقدام‌های تروریستی و نیز حمایت از گروه‌های تروریستی شناخته‌شده مانند القاعده، در بسیاری از کشورهای جهان در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفت. حکومت این گروه در سال ۲۰۰۱ با حمله آمریکا به افغانستان برای یافتن رهبر القاعده پایان یافت. اما در اوت ۲۰۲۱، در پی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، این گروه بار دیگر بر افغانستان مسلط شد.

بیشتر از جهان