انتشار تصاویر ماهواره‌ای از آخرین حمله هوایی اسرائیل به تاسیسات موشکی سپاه در سوریه

اگرچه اسرائیل مسئولیت این حمله را رسما برعهده نگرفته، گزارش شده است که پایگاه‌های موشکی زیرزمینی سپاه هدف گرفته‌ شده‌اند

حمله اسرائیل به پایگاه موشکی سپاه در سوریه -ISI / MAARIV

یک شرکت ماهواره‌ای اسرائیلی به نام آی‌اس‌آی (ImageSat International) با انتشار تصاویر ماهواره‌ای جدیدی از سوریه، جزئیات آخرین حمله هوایی ارتش اسرائیل به آنچه که گمان می‌رود پایگاه‌های نظامی سپاه باشد را فاش کرد. مقامات تهران وجود پایگاه‌های نظامی متعلق به سپاه و نیروهای نیابتی‌اش در سوریه را تایید نمی‌کنند.

رسانه‌های دولتی سوریه پیش از این اعلام کرده بودند که اسرائیل صبح یکشنبه ۲۱ اسفند طی حمله‌ای هوایی، یک انبار تسلیحات در شمال غرب سوریه را هدف قرار داده است. رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «در حملات اسرائیل، یک انبار تسلیحات بین استان‌های طرطوس و حماه متعلق به نیروهای طرفدار ایران هدف گرفته شد. در این حمله، دو تن از نیروهای هوادار ایران کشته و سه نظامی سوری زخمی شدند.»

حالا آی‌اس‌آی با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از شمال غرب سوریه، خبر داده که در حملات موشکی اخیر اسرائیلی‌ها، تونل‌های زیرزمینی متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در آن موشک‌های زمین به زمین تولید می‌شدند، هدف قرار گرفته‌اند.

این گزارش یادآوری می‌کند که در گذشته نیز چند بار به همین مکان حمله شده است.

به گزارش اورشلیم‌پست، تال لو رام، یک تحلیلگر نظامی اسرائیلی، می‌گوید: «زمان حمله نسبتا غیرعادی بود؛ زیرا هوا روشن بود و نشانه‌های این حمله در تصاویر مشخص است. در این منطقه، چند مرکز تحقیقاتی نظامی وجود دارد؛ منطقه‌ای که به دره بقاع در لبنان نسبتا نزدیک است. اسرائیل احتمالا با این حمله می‌خواست به ایران پیام دهد که محل موردنظر را شناسایی کرده است. از حمله عکس‌های گوناگونی وجود دارد که نشان می‌دهد تاثیرگذار و موفق بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری دولتی سوریه ۲۱ اسفند اعلام کرد: «در ساعت ۷:۱۵ (به وقت دمشق) اسرائیل حمله‌ای انجام داد که در آن، موشک‌هایی از شمال لبنان به چندین هدف در طرطوس و حماه شلیک شدند. در جریان این حمله، سامانه‌های پدافند هوایی سوریه تعدادی از موشک‌ها را سرنگون کردند.»

ارتش اسرائیل از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است؛ با این حال خبرگزاری آی۲۴ گزارش داد که حملات اسرائیل تسلیحات ایرانی را که در قالب کمک‌های بشردوستانه به مناطق زلزله‌زده، به سوریه قاچاق شده‌اند، هدف قرار داد.

در طول بیش از یک دهه جنگ در سوریه، اسرائیل صدها حمله هوایی علیه همسایه خود انجام داده و اغلب مواضع ارتش این کشور، نیروهای ایرانی و حزب‌الله را هدف گرفته است. در آخرین مورد، خبرگزاری دولتی سوریه از حمله هوایی اسرائیل به فرودگاه حلب در بامداد چهارشنبه ۲۲ مارس (۲ فروردین) خبر داد و اعلام کرد که این حملات خسارت‌ مالی به جا گذاشته‌اند. یکی از فرماندهان گروه شبه‌نظامی فلسطینی جنبش جهاد اسلامی هم یکشنبه ۱۹ مارس (۲۸ اسفند)، در سوریه کشته شد. جهاد اسلامی این حادثه را «ترور به دست ماموران اسرائیلی» توصیف کرد.

بیشتر از جهان