منابع اسرائیلی: «ایران در حمله پهپادی به کشتی تجاری در اقیانوس هند دست دارد»

به‌گفته منابع کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل پهپادی که روز شنبه یک کشتی تجاری را در آب‌های اقیانوس هند هدف قرار داد از ایران پرتاب شده بود

مقام‌های ارشد ارتش جمهوری اسلامی به‌هنگام بازدید از پهپادهای ساخت ایران در یک مراسم نظامی در تهران، ۱۰ دسامبر ۲۰۲۳ Iranian Army office AFP

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل به‌نقل از منابع خود اعلام کرد مبدا پهپادی که روز شنبه یک کشتی تجاری را در اقیانوس هند هدف قرار داد ایران بوده است. پیشتر شرکت امنیت دریایی آمبری اعلام کرده بود در جریان این حمله، آسیب‌ جزئی به بدنه کشتی وارد شده است اما به هیچ یک از خدمه صدمه نرسیده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دو نهاد فعال در امنیت دریایی گزارش داد که آتش‌سوزی که در اثر حمله پهپادی به این نفت‌کش حامل محصولات شیمیایی با پرچم لیبریا رخ داده بود، خاموش شده و تلفات جانی نداشته است.

بنا به اعلام یکی از این دو نهاد، این کشتی وابسته به اسرائیل در آخرین تماس‌ها مقصدش را هند اعلام کرده است.

اندکی بعد، کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل ادعا کرده که پهپادی که این کشتی به مقصد هند را هدف قرار داد، از ایران به پرواز درآمده بود.

با توجه به اینکه این حمله دور از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها رخ داده این گمانه تقویت می‌شود که نیروی نظامی دیگری پشت این حمله باشد.

هم‌زمان، یک فرمانده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی تهدید کرد که اگر آمریکا و متحدانش به «جنایت‌» در غزه ادامه دهند، مسیر مدیترانه بسته خواهد شد. او گفت آن‌ها «دیروز خلیج فارس و تنگه هرمز برایشان کابوس شده بود و امروز باب‌المندب و دریای سرخ زمین‌گیرشان کرده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی حمله گسترده هوایی و زمینی اسرائیل به غزه، شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی چند کشتی را که از دریای سرخ می‌گذشتند هدف قرار دادند.

این گروه که امنیت منطقه را به جنگ غزه گره زده، پیش‌تر هشدار داده بود که کشتی‌هایی را که به نوعی در ارتباط با اسرائیل باشند هدف قرار خواهد داد.

با بالا گرفتن نگرانی‌ها از ادامه حمله حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ، شرکت‌‌های کشتیرانی عظیم خدمات منطقه‌ای‌ خود را موقتا به حالت تعلیق درآورده و ناگزیر مسیرهای طولانی‌تری را در پیش گرفتند. این حمله‌ها موجب افزایش قیمت نفت و تعرفه‌های بیمه برای کشتی‌های در حال عبور از این دریا شد.

کاخ سفید به تازگی اعلام کرد که جمهوری اسلامی «در برنامه‌ریزی عملیات علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ» نقش داشته است. وال‌استریت ژورنال نیز در گزارشی از کمک اطلاعاتی یک کشتی ایرانی در دریای سرخ به حوثی‌ها در حمله مستقیم به کشتی‌های تجاری خبر داد.

حمله پهپادی به این کشتی در اقیانوس هند در حالی روی می‌دهد که بنا به اعلام وزارت دفاع ایالات متحده، بیش از ۲۰ کشور برای مشارکت در ائتلاف جدید به رهبری آمریکا برای تامین امنیت کشتیرانی دریای سرخ در برابر حمله‌های حوثی‌ها موافقت کرده‌اند.

جمهوری اسلامی این ادعا را رد کرده و می‌گوید حوثی‌ها به تنهایی عمل می‌کنند. علی باقری، معاون وزیر امور خارجه ایران، اخیر گفت که این گروه بر اساس منافع و سیاست‌هایشان، خود تصمیم می‌گیرد.