مهندس ۷۳ ساله ژاپنی برای ازسرگیری پروژه‌های ناکامورا به افغانستان رفت

تتسو ناکامورا، پزشک و نیکوکار ژاپنی، در دسامبر ۲۰۱۹ در جلال‌آباد کشته شد و پروژه‌های او در زمینه تامین آب و احیای فضای سبز در مناطق خشک در شرق افغانستان متوقف شدند

مراسم یادبود تتسو ناکامورا در کابل-NOORULLAH SHIRZADA/AFP

چهار سال پس از کشته شدن تتسو ناکامورا، پزشک ژاپنی که به‌دلیل تبدیل کردن زمین‌های بایر به باغ و زمین‌های کشاورزی و همچنین درمان روستایی‌های فقیر در شرق افغانستان مشهور بود، نوریو اووا، مهندس ۷۳ ژاپنی، به افغانستان رفته است تا پروژه‌های ناتمام تتسو ناکامورا را به سرانجام برساند. پس از کشته شدن تتسو ناکامورا، پروژه‌های او در زمینه تامین آب و احیای فضای سبز در مناطق خشک در شرق افغانستان متوقف شدند.

رسانه ژاپنی آساهی در گزارشی نوشت که قرار است پروژه‌های ناتمام تتسو ناکامور را گروهی از نیکوکارانی که از طرف نوریو اووا رهبری می‌شوند، از سر بگیرند. نوریو اووا که مهندس بازنشسته است، گفت: «ما تجربیات و دانش خود را با متخصصان محلی به‌اشتراک خواهیم گذاشت و از آن استفاده کامل خواهیم کرد، اگرچه از نظر توانایی عمل و محبوبیت، با دکتر ناکامورا قابل مقایسه نیستیم.»

ناکامورا در افغانستان به «کاکا مراد» مشهور بود و پس از مرگش، نویسندگان افغان دو کتاب داستان برای کودکان با الهام از فعالیت‌های او نوشتند که با استقبال گسترده‌ای در افغانستان و ژاپن مواجه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از این کتاب‌ها با عنوان «کاکا مراد و جعبه جادویی» نوشته حضرت وهریز و دیگری با عنوان «کاکا مراد»، نوشته ذبیح مهدی را گروه گهواره منتشر کرد. این کتاب‌ها به زبان‌های فارسی، ژاپنی، ازبکی و پشتو در افغانستان و ژاپن منتشر شدند و گروه گهواره نسخه پی‌دی‌اف آن را به‌صورت رایگان در اختیار خوانندگان قرار داد.

تتسو ناکامور پزشک، نیکوکار و امدادرسان ژاپنی بود که مسئولیت یک سازمان امدادرسانی به نام خدمات درمانی صلح را برعهده داشت. ناکامورا در سال ۱۹۸۴، زمانی که در پیشاور به‌عنوان یک داوطلب سرگرم درمان بیماران جذامی در کمپ‌های آوارگان افغان بود، به افغانستان علاقه‌مند شد و از آن زمان تا سال ۲۰۱۹، به صورت پیوسته در مناطق عمدتا روستایی افغانستان در زمینه تقویت زیربناهای اقتصادی خانواده‌ها و درمان بیماران کار کرد.

ناکامورا در جریان بیش از سه دهه کار در افغانستان، چندین کانال آب در شرق افغانستان ساخت که هزاران جریب زمین بایر را به باغ و زمین‌های کشاورزی تبدیل کرد. اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، در سال اکتبر ۲۰۱۹، به ناکامور شهروندی افتخاری افغانستان را اهدا کرد.

ناکامورا که از چندین حادثه در افغانستان جان به سلامت برده بود، در دسامبر ۲۰۱۹، با تیراندازی افراد مسلح ناشناس در شهر جلال‌آباد، مرکز ننگرهار در شرق افغانستان، جان باخت. حمله به ناکامورا را هیچ گروه یا فردی برعهده نگرفت، اما در آن زمان برخی منابع آگاه در دولت افغانستان گفتند که حمله به ناکامورا کار طالبان بوده است. سخنگویان طالبان ضمن اینکه دست داشتن در قتل ناکامورا را رد کردند، مدعی شدند که در یافتن عاملان این قتل اقدام خواهند کرد.

با این حال، مشخص نیست که در افغانستان تحت سلطه طالبان، تا چه حد امکان ازسرگیری پروژه‌های ناتمام تتسو ناکامورا وجود دارد. با سلطه طالبان و محدودیت‌های شدیدی که علیه زنان وضع شد، فعالیت بسیاری از سازمان‌های امدادرسان در افغانستان با مشکل مواجه شد و برخی از این سازمان‌ها هشدار دادند که در صورت رفع نشدن محدودیت‌ها، به کار خود پایان خواهند داد.

بیشتر از جهان