حمله مرگ‌بار به سربازان هندی در کشمیر؛ مهاجمان در افغانستان آموزش دیده‌اند

از تروریست‌های کشته‌شده در کشمیر اسنادی به دست آمده است که نشان می‌دهد در ننگرهار آموزش ‏دیده‌اند

اعضای واحد عملیاتی پانی پت در مرکز آموزش‌های نظامی طالبان در ننگرهار، فوریه ۲۰۲۲-خبرگزاری باختر

روز پنجشنبه ۳۰ آذر، حمله مهاجمان مسلح به یک کاروان نیروهای ارتش هند در شهرستان پونج، در منطقه جامو و کشمیر در شمال غربی این کشور، منجر به کشته شدن چهار سرباز و مجروح شدن سه تن دیگر شد. رسانه‌های هند گزارش دادند که لشکر طیبه، یک گروه شورشی مستقر در پاکستان که از متحدان دیرینه طالبان افغان است، مسئول این حمله است. شبکه خبری سی‌ان‌ان نیوز ۱۸ مستقر در هند به‌نقل از منابع اطلاعاتی نوشت مهاجمانی که در این حمله دست داشتند پیش از این در افغانستان آموزش‌ دیده‌اند و مهارت‌های نظامی‌ را فراگرفته‌‌اند.

مهاجمان با کمین کردن در مسیر کاروان نیروهای ارتش هند به دو خودرو حامل سربازان تیراندازی کردند. شبکه سی‌ان‌ان نیوز ۱۸ هند به‌نقل از یک منبع مطلع نوشت: «این حمله را لشکر طیبه انجام داد و شیوه کشتار نشان می‌دهد که این تروریست‌ها تجربه جنگی دارند.»

این منبع افزود: «تعداد زیادی از تروریست‌های خارجی آموزش‌دیده در پاکستان در این منطقه حضور دارند و چند روز قبل [از حمله]، حرکت لشکر در اینجا گزارش شده است.»

این منبع همچنین گفت که تعداد زیادی از اعضای لشکر طیبه در شهرستان پونج مستقرند که منطقه‌ای کوهستانی است. گمان می‌رود این افراد برای پنهان شدن و ادامه فعالیت نظامی از حمایت برخی عناصر محلی برخودارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این منبع، فعالیت لشکر طیبه در جنوب کشمیر خنثی شده است، اما حضور این گروه در پونج همچنان ادامه دارد. در یک‌ سال اخیر، دست‌کم ۵۰ عضو نیروهای امنیتی هند در حمله‌های لشکر طیبه کشته شده‌اند.

براساس اطلاعات این منبع، از اعضای کشته‌شده لشکر طیبه در کشمیر اسنادی به دست آمده است که نشان می‌دهد آنان پس از بازگشت طالبان به قدرت، وارد کشمیر شده‌اند و پیش از استقرار در این منطقه، در استان ننگرهار در شرق افغانستان آموزش‌های نظامی فراگرفته‌اند.

اعضای واحد عملیاتی طالبان به نام «پانی پت» در مرکز آموزش‌های نظامی در ننگرهار-خبرگزاری باختر
 

در بهمن ۱۴۰۰، طالبان از تشکیل یک واحد نظامی به نام «واحد عملیاتی پانی پت» خبر دادند. پانی‌ پت نام شهری در شمال دهلی است که احمدشاه درانی، شاه افغانستان، در سال ۱۷۶۱ در آن دست به کشتاری بزرگ ‏زد. ایجاد این واحد نظامی و نام‌گذاری آن با عنوان پانی پت اشاره‌ای به حمله‌های خونین شاه سابق افغانستان به هند است. براساس تصاویری که طالبان منتشر کرده‌اند، اعضای این واحد نظامی در ننگرهار مستقرند و در مراکز آموزشی این گروه فعالیت‌های نظامی را فراگرفته‌اند. مشخص نیست که اعضای این واحد نظامی در دو سال گذشته به شبه‌نظامیان پاکستانی، از جمله به لشکر طیبه، ملحق شده‌اند یا در داخل افغانستان‌اند.

این واحد نظامی یک گروه ارتباطی در واتساپ دارد که در شرح آن، با عنوان «نبرد هند»، نوشته شده است که همه اعضای این واحد آموزش‌های نظامی را در ننگرهار دیده‌اند و تاسیس آن نیز با الهام از حمله احمدشاه ابدالی به هند بوده است.

کانال ارتباطی اعضای واحد عملیاتی پانی پت در واتساپ-ایندیپندنت فارسی
 

لشکر طیبه از سازمان‌های تروریستی فعال در جنوب آسیا است که در دهه ۱۹۹۰ حافظ محمد سعید و عبدالله عزام آن را بنیان نهادند. این شبکه به حمله‌های پیچیده و مرگ‌بار در هند متهم است. حمله به پارلمان هند در سال ۲۰۰۱ و حمله به شهر بمبئی در سال ۲۰۰۸ از مرگ‌بارترین حمله‌های این گروه در هند بوده است. سازمان ملل متحد، ایالات متحد آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، روسیه، و چند کشور دیگر لشکر طیبه را گروهی تروریستی معرفی کرده و هرنوع فعالیت مرتبط با آن را در خاک خود ممنوع کرده‌اند.

همچنین، آمریکا در سال ۲۰۰۸ برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری حافظ محمد سعید شود ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرد. در اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا با عنوان «پاداش برای عدالت» آمده است که حافظ سعید یک تروریست جهانی است و در برنامه‌ریزی حمله چهار روزه در بمئی هند، که به کشته شدن ۱۶۶ نفر از جمله شش شهروند آمریکایی منجر شد، دست داشته است.

حافظ محمد سعید، رهبر لشکر طیبه در ژانویه ۲۰۱۸ در شهر لاهور پاکستان-ARIF ALI/AFP

 

سازمان ملل متحد نیز در دسامبر ۲۰۰۸ حافظ سعید را در فهرست تحریم‌هایش قرار داد و از او به‌عنوان فردی مرتبط با القاعده یاد کرد. دولت پاکستان در سال ۲۰۱۹ حافظ سعید را بازداشت کرد و در سال ۲۰۲۰، دادگاه ضدتررویسم آن کشور سعید را به اتهام‌‎های متعدد، از جمله تامین مالی تروریسم، به ۳۱  سال زندان محکوم کرد. حافظ سعید ۷۳ ساله اکنون در حال گذراندن حکم ۳۱ سال زندان است، اما لشکر طیبه همچنان در بخش‌های مختلف پاکستان، به‌ویژه در منطقه کشمیر، فعال است.

لشکر طیبه تا کنون مسئولیت حمله به نیروهای ارتش هند در شهرستان پونج در جامو و کشمیر را به‌صورت رسمی نپذیرفته است، اما ساکنان این منطقه با برپایی تجمع اعتراضی، شبه‌نظامیان مستقر در پاکستان و سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌آی) را مسئول این حمله دانسته و این اقدام را محکوم کرده‌اند.

پیش از این، دولت هند بارها دستگاه‌های امنیتی پاکستان را به حمایت و تامین نیازهای مالی سازمان‌های تروریستی، از جمله لشکر طیبه، متهم کرده‌ است.

روز جمعه اول دی‌، ارتش هند عملیات جست‌وجو و ردیابی عاملان حمله به دو خودرو حامل سربازان آن کشور در منطقه پونج و روستاهای حومه را آغاز کرد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های هند، در این عملیات برای یافتن مهمانان مسلح، از نیروی هوایی و زمینی و نیز از سگ‌های ردیاب در مناطق جنگلی استفاده می‌شود.

منابعی در ارتش هند گفته‌اند که حمله روز پنجشنبه نشان می‌دهد که فصل جدیدی از جنگ شبه‌نظامیان در منطقه کشمیر آغاز شده است. پیش از این، ارتش هند از کشف و ضبط تسلیحات آمریکایی رها شده در افغانستان از شبه‌نظامیان فعال در کشمیر خبر داده‌ است. هنوز مشخص نیست که در حمله روز پنجشنبه از چه نوع تسلیحاتی استفاده شده است.

بیشتر از جهان