تهدید جمهوری اسلامی برای خروج از «ان‌پی‌تی»

جواد ظریف می‌گوید ایران در صورت ارجاع پرونده‌اش به شورای امنیت از ان‌پی‌تی خارج می‌شود

ظریف می‌گوید اظهارات اروپایی‌ها هیچ وجه قانونی ندارد -ATTA KENARE / AFP

وزیر امور خارجه ایران، جواد ظریف در گفت‌وگو با خبرگزاری «خانه ملت» خبر از امکان خروج جمهوری اسلامی ایران از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خبر داد. 

محمدجواد ظریف در توضیح برنامه وزارت امور خارجه در مقابله با تصمیم اخیر کشورهای اروپایی‌ برجام مبنی بر پیگیری ساز و کار حل اختلاف، گفت: «وزارت امور خارجه از مسیر حقوقی موضوع را دنبال می‌کند. جمهوری اسلامی ایران بحث روش حل اختلاف را به صورت رسمی اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ بعد از خروج آمریکا از برجام آغاز کرد.»

به گفته جواد ظریف پیش از این سه نامه در ۱۰ می سال ۲۰۱۸، ۲۶ اوت سال ۲۰۱۸ و نوامبر سال ۲۰۱۸ نیز به خانم موگرینی نوشته شد و در آن رسما اعلام شد که ایران روش حل و فصل اختلافات را شروع کرده است.

جواد ظریف با اشاره به واکنش کشورهای اروپایی مدعی شد که «اظهارات اروپایی‌ها هیچ وجه قانونی ندارد لذا ما از بلاوجه بودن اقدام اروپایی‌ها استفاده می‌کنیم. اگر اروپایی‌ها اقدام دیگری انجام دهند طبق نامه رئیس‌جمهور در همان اردیبهشت ۱۳۹۷، موضوع خروج ایران از NPT مطرح می‌شود».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با بیان اینکه ایران پنج گام در راستای کاهش تعهدات برجام برداشته است و قرار نیست گامی دیگری برای کاهش تعهدات بردارد، گفت: «در صورتی که اروپایی‌ها به تعهدات خود برگردند ایران هم کاهش تعهدات را متوقف می‌کند اما اگر اروپایی‌ها به رویه خود بر اساس بازی‌های سیاسی ادامه دهند زیرا هیچ محمل قانونی ندارد ما امکانات متعددی داریم.»

جواد ظریف هم‌چنین گفت که «در نامه رئیس جمهور آمده اگر این موضوع به شورای امنیت ارجاع شود، خروج ایران از NPT مطرح خواهد بود اما پیش از آن برنامه‌های دیگر را می‌توان در دستور کار قرار داد».

وزیر خارجه ایران البته توضیح دقیقی درباره اقدامات احتمالی دولت جمهوری اسلامی نداد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آبان‌ماه امسال حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در بریتانیا نیز ضمن اشاره به دیدگاه‌ برخی در حکومت که می‌گویند «عضویت در ان‌پی‌تی هیچ سودی ندارد» گفت که «دولت حسن روحانی تلاش می‌کند این افراد را متقاعد کند که خروج از ان‌پی‌تی به نفع ایران نیست».

حمید بعیدی‌نژاد این سخنان را در پی آغاز چهارمین مرحله از کاستن از تعهدات ایران در نشستی در لندن با نمایندگان رسانه‌های این کشور و رسانه‌های بین‌المللی گفته بود.

یک‌سال قبل از آن نیز حسین سلامی، جانشین وقت فرمانده سپاه پاسداران خبر داده بود که این نهاد به دولت پیشنهاد کرده تا به مقامات غربی اعلام کند، ایران از برجام و پیمان‌ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، «ان‌پی‌تی» خارج می‌شود و فعالیت‌های اتمی خود را «به شکل نامحدودی» از سر خواهد گرفت.

ان‌پی‌تی پیمانی است که از ۴۹ سال پیش به امضای بسیاری از کشورها رسیده و در مرکز تلاش‌های جهانی برای جلوگیری از اشاعه جنگ‌افزار هسته‌ای و درخواست نابودی زردخانه‌های موجود هسته‌ای قرار دارد.

بیشتر از