درخواست دوباره اوکراین از ایران برای تحویل جعبه سیاه هواپیما

سازمان هواپیمایی ایران: «حافظه اصلی» دستگاه ضبط صدای کابین از دستگاه اصلی جدا شده

مقامات اوکراین بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران خواستند جعبه سیاه هواپیمای مسافربری اوکراینی را به این کشور ارسال کند.

به گفته مقامات اوکراینی «تن دادن احتمالی به این خواسته» از سوی جمهوری اسلامی می‌تواند نشان‌دهنده تعهد جمهوری اسلامی به تحقیقات بی‌طرفانه باشد.

وادیم پریستایکو، وزیر خارجه اوکراین، روز دوشنبه ۳۰ دی گفت که «بازگشت جعبه سیاه نشان خواهد داد که ایران به تحقیقات بی‌طرفانه در این باره متعهد است».

همزمان محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران، به اوکراین رفته است تا به مراتب «عذرخواهی» جمهوری اسلامی ایران را به مقامات اوکراینی ابلاغ کند. وی در این سفر با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد.

این در حالی‌ست که در روزهای گذشته اخباری مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی از فرستادن جعبه سیاه هواپیمای مسافربری به کشور اوکراین خودداری کرده، منتشر  شده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آنکه مقامات قوه قضاییه ایران اعلام کردند که قرار است جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی برای بازخوانی به فرانسه فرستاده شود، حسن رضایی‌فر، مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی تاکید کرد که برنامه‌ای برای ارسال جعبه سیاه به «کشور دوم» وجود ندارد.

فیلیپ شامپن، وزیر امور خارجه کانادا هم پیش از این در نامه‌ای خطاب به محمدجواد ظریف‌، از او خواسته بود که جعبه سیاه هرچه زودتر به اوکراین یا فرانسه انتقال یابد.

این در حالی‌ست که روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی درباره مواضع دولت کانادا در خصوص سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی گفته بود که کانادایی‌ها «کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند».

از سوی دیگر مقامات اوکراینی در بیانیه‌ای گفته‌اند که «اوکراین از ظرفیت فنی و متخصصان مجرب برخوردار است تا اطلاعات مربوط به ضبط کننده های پرواز بوئینگ را مطالعه کند».

در این بیانیه آمده است که «طرفین توافق کردند که همه بقایای هواپیما باید به اوکراین برگردانده شود و مسئله جبران خسارت قربانیان این حادثه تلخ نیز مطرح شده است».

روز گذشته سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی در دومین گزارش خود از فاجعه سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین اعلام کرد که «دو موشک مجاورتی» به این هواپیما شلیک شده است. 

بنا به گزارش سازمان هواپیمایی «حافظه اصلی» دستگاه ضبط صدای کابین بر اثر ضربه «از دستگاه اصلی» جدا شده است. این سازمان همچنین خبر داد که نمایندگانی از آمریکا، کانادا، بریتانیا، اوکراین، فرانسه و سوئد برای «دسترسی به اطلاعات مربوط به سانحه معرفی شده‌اند، و این میان تاکنون کشور افغانستان نماینده‌ای معرفی نکرده است».

هنوز مشخص نیست که مقامات جمهوری اسلامی ایران حاضر به تحویل «جعبه‌سیاه» هواپیمای مسافربری به کشور ثالث برای انجام تحقیقات بیشتر می‌شوند یا نه.