هزینه چندین میلیارد تومانی همایش سازمان امور مالیاتی در شیراز؛ معاون اداره مالیات فارس برکنار شد

بخشی از این هزینه‌ها صرف خرید آجیل، سوغاتی صنایع‌دستی، لباس و ساک ورزشی، اجاره میز پینگ‌پنگ، داور فوتبال و بازی دارت برای شرکت‌کنندگان شده است

نمایی از ساختمان سازمان امور مالیاتی کشورــ مهر

در پی منتشر شدن هزینه‌های چند میلیارد تومانی در «اجلاس سراسری مدیران مالیاتی کشور» و باوجود انکار اولیه مقام‌های دولتی، سازمان امور مالیاتی روز یکشنبه اعلام کرد که معاون اداره کل امور مالیاتی استان فارس از سمت خود برکنار شده است.

مهدی موحدی بکنظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی، روز یکشنبه ۲۶ آذر در واکنش به فاش شدن این هزینه‌ها، قابل‌قبول نبودن این حد از اسراف را دلیل برکناری مسئول مرتبط در اداره کل فارس اعلام کرد.

برکناری معاون اداره کل امور مالیاتی استان فارس دو ماه پس از برگزاری اجلاس روسای سازمان امور مالیاتی در شیراز و پس از آن انجام شد که از روز ۲۲ آذرماه درباره هزینه‌های چند میلیارد تومانی این همایش اخباری منتشر شد. گزارش‌ها و همچنین تصاویر صورتحساب‌های منتشرشده حاکی از آن است که در جریان این اجلاس سراسری در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۶ و ۲۷ مهر ۱۴۰۲ که با حضور رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی و مدیران مالیاتی سراسر ایران در شیراز برگزار شد، نسبت به سقف دو میلیارد تومانی تعیین‌شده، چندین میلیارد تومان بیشتر هزینه شده و در طول مدت برگزاری آن در یک «هتل پنج‌ستاره شیراز»، مقام‌های اداره کل مالیات استان فارس چند میلیارد تومان اضافه‌تر هزینه کرده‌اند.

بر این اساس، در جریان این همایش، ۵۰۰ میلیون تومان به منظور تهیه سوغاتی برای مقام‌های شرکت‌کننده صرف شده و یکی از هزینه‌های اضافی دیگر هم «سرو غذا با منو باز در رستوران‌های گران‌قیمت شهر شیراز» بوده است. مقام‌های اداره‌کل مالیات استان فارس صندلی‌های هتل پنج‌ستاره محل برگزاری مراسم را هم «مناسب» تشخیص نداده‌اند و بابت کرایه ۱۰۰ صندلی حدود ۷۰۰ میلیون تومان هزینه کرده‌اند. برای تفریحاتی همچون اجاره میز پینگ‌پنگ، داور فوتبال، بازی دارت و خرید لباس و ساک ورزشی، در کنار تهیه آجیل و سوغاتی صنایع‌دستی برای حاضران در همایش سازمان امور مالیاتی در شیراز هم چند ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شده است؛ در حالی که مدیران حاضر در این همایش چنانکه در عکس‌ها دیده می‌شود، با چفیه دور گردن که نماد انقلابی‌گری در جمهوری اسلامی است، در اجلاس حاضر شده‌اند.

واکنش‌های گسترده به هزینه‌های چند میلیارد تومانی سازمان امور مالیاتی برای برگزاری همایش در شهر شیراز چنان گسترده بود که خبرگزاری صداوسیما را نیز بر آن داشت تا روز ۲۳ آذر در گزارشی، از این همایش به عنوان «اجلاس لوکس سازمان امور مالیاتی» یاد کند.

پس از انتشار گزارش‌ها درباره هزینه‌های این اجلاس، داوود خدابنده، مدیر روابط‌عمومی سازمان امور مالیاتی، ابتدا در واکنش به انتشار تصویر فاکتور هزینه‌های میلیاردی سفر مدیران این سازمان به شهر شیراز، ارقام ذکرشده در این فاکتورها را رد کرد و مدعی شد که مجموع هزینه‌های این همایش دو میلیارد تومان بوده است. او در شبکه اجتماعی اکس، انتشاردهندگان این خبر را «پروژه‌بگیر» و افرادی خواند که «شهوت دیده شدن» دارند و نوشت: «همایش سه‌روزه بود نه یک‌و‌نیم روزه و مجموع مبلغ دو میلیارد تومان بود و تعداد افراد حاضر در این اجلاس ۱۰۰ نفر بود نه ۷۰ نفر.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان فارس طی نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، میزان و نحوه هزینه‌کرد مدیران سازمان امور مالیاتی کشور در همایش شیراز را با ادعای «پرهیز از اشرافی‌گری دولت سیزدهم» در تناقض خواند و نوشت: «باید پرسید آقایان مسئولیتشان را مایه خدمت به مردم قرار داده‌اند یا طعمه رسیدن به امیالشان؟»

در این نامه به ابراهیم رئیسی یادآوری شد که با گذشت دو سال از آغاز به کار دولت سیزدهم «که شعار آن عدالت‌محوری بود»، امروز «بی‌مبالاتی برخی مدیران کشوری و استانی در مصرف بیت‌المال را شاهدیم» و انگار برای این مدیران دولتی «تن‌آسایی و خوشگذرانی مهم‌تر از امورات مردم» است.

با ادامه‌دار شدن واکنش‌ها، مقام‌های سازمان امور مالیاتی سرانجام روز یکشنبه از برکناری معاون اداره‌کل امور مالیاتی استان فارس خبر دادند. سخنگوی سازمان امور مالیاتی با اعلام این خبر، گفت: «رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در ابلاغی به مدیران نظارتی این سازمان یعنی حراست، بازرسی و دادستانی مالیاتی، دستور رسیدگی در اسرع وقت برای برخورد با عوامل دارای تقصیر یا قصور و نظارت‌ها و مراقبت‌های آتی را صادر کرده است.»

با این حال، سخنگوی سازمان امور مالیاتی مدعی شد که بخشی از اطلاعات و تفاسیر منتشرشده درباره هزینه‌های میلیاردی همایش شیراز «مخدوش است»؛ هرچند تایید کرد که «امکان صرفه‌جویی» وجود داشت و همین حد از صرفه‌جویی نکردن نیز «غیرقابل قبول» است.

دولت رئیسی در چند هفته اخیر علاوه بر این مورد، با فاش شدن چند پرونده فساد مالی از جمله فساد چند میلیارد دلاری در تخصیص ارز برای واردات چای مشهور به «پرونده فساد چای دبش» روبرو بوده است. روند مواجهه دولت با این پرونده‌های فساد تکذیب یا تقلیل آن‌ها به تخلف است؛ چنانکه پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر فساد سه میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلاری (۱۴۰ هزار میلیارد تومانی) واردات چای، ابراهیم رئیسی تلاش کرد این پرونده فساد را به «تخلف ارزی» تقلیل دهد.

وزیر اطلاعات دولت سیزدهم نیز روز ۱۶ آذر مدعی شد که ارقام منتشرشده درباره این پرونده «دقیق» نیست و وزیر اقتصاد هم گفت که هدف از افشای این پرونده «تبلیغات» علیه دولت است. این در حالی است که از جواد ساداتی‌نژاد، وزیر پیشین جهاد کشاورزی در دولت رئیسی، و همچنین محسن کاظمینی، فرمانده پیشین سپاه استان تهران و جانشین سابق فرمانده‌کل سپاه در قرارگاه ثارالله و معاون اجرایی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، به عنوان دو نفر از مقام‌های درگیر در این پرونده فساد چند میلیارد دلاری نام برده می‌شود.

تاکنون ده‌ها پرونده فساد در جمهوری اسلامی فاش شده است، اما در عمده این پرونده‌ها، مقام‌های حکومتی دخیل در پرونده حداکثر با احکام «برکناری» یا «چند سال زندان» مواجه یا از ایران خارج شده‌اند. چنانکه در دهه ۹۰ و پس از افشای پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی، مه‌آفرید امیرخسروی اعدام شد و محمود خاوری، مدیرعامل بانک ملی، از ایران گریخت.

در تابستان ۱۴۰۱ نیز گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ مجتمع فولاد مبارکه اصفهان آشکار کرد که در ۹۰ عنوان تخلف، انحراف و تحمیل خسارت و توزیع رانت، در مجموع فسادی بالغ بر ۹۱ هزار میلیارد تومان در این مجتمع رخ داده است و بر اساس این پرونده، مقام‌های وزارت اطلاعات، فرماندهان سپاه، مقام‌های دولتی، صداوسیما و چند امام‌جمعه‌ مستقیم پول، خانه، زمین و امکانات دیگر دریافت کرده‌اند؛ اما تاکنون گزارشی از پیگرد این مقام‌ها منتشر نشده است.