جنگ حماس و اسرائیل؛ گذرگاه «کرم شالوم» باز شد؛ فشار آمریکا به اسرائیل برای مشخص کردن زمان پایان جنگ در غزه

سی‌ان‌ان: نشست رئیس موساد و نخست‌وزیر قطر برای از سرگیری مذاکرات آزادی گروگان‌ها «مثبت» بود

حملات اسرائیل به غزه در حالی روز یکشنبه، ۲۶ آذرماه، ادامه یافت که منابع مصری شامگاه یکشنبه خبر دادند که اسرائیل و حماس آماده مذاکره برای آزادی گروگان‌ها و برقراری آتش‌بس‌اند، هر چند اختلاف‌نظر در مورد نحوه اجرای آن همچنان پابرجاست.

یک روز پس از اینکه ارتش اسرائیل اعلام کرد به‌اشتباه سه نفر از گروگان‌ها را در غزه کشته است، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با تظاهرات خانواده‌های گروگان‌ها در روز شنبه مواجه شد که خواستار توافقی فوری با حماس برای تامین آزادی آن‌ها شدند که بیش از دو ماه است در اسارت به‌سر می‌برند.

درگیری‌های حماس و اسرائیل از روز هفتم اکتبر با حمله غافلگیرکننده نیروهای حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد. در این حمله حدود ۱۱۴۰ نفر، عمدتا غیرنظامی، کشته و ۲۴۰ نفر به‌دست نیروهای حماس ربوده و به غزه برده شدند. در دوره‌ی آتش‌بس موقت یک‌هفته‌ای میان اسرائیل و حماس ۱۰۵ غیرنظامی گروگان حماس در مقابل ۲۴۰ زندانی فلسطینی در اسرائیل، آزاد شدند و براساس آخرین برآوردها، در حال حاضر همچنان ۱۲۷ نفر از گروگان‌ها در نوار غزه نگهداری می‌شوند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر آخرین آماری که مقام‌های وزارت بهداشت حماس در غزه اعلام کرده‌اند، حمله تلافی جویانه اسرائیل به غزه از هفتم اکتبر تاکنون منجربه کشته‌شدن بیش از ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر شد است که دست‌کم هشت‌هزار نفرشان کودک بوده‌اند. ۱۱۹ نظامی اسرائیلی نیز از زمان شروع حمله زمینی به نوار غزه، کشته‌ شده‌اند.

درپی اعتراض‌های ممتد خانواده گروگان‌ها، نتانیاهو  روز شنبه در نشستی خبری در تل‌آویو گفت که دولتش به «تلاش نظامی و دیپلماتیک» برای بازگرداندن همه گروگان‌ها ادامه خواهد داد.

همزمان رسانه‌های اسرائیلی از مذاکرات دیوید بارنئا، رئیس موساد، با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر قطر درباره تبادل گروگان‌ها و زندانیان فلسطینی خبر می‌دهند؛ اما ازسوی دیگر، اسامه حمدان، عضو دفتر سیاسی حماس، گفت تا زمانی که اسرائیل عملیات نظامی خود را در نوار غزه متوقف نکند و شروط حماس برای توافق را نپذیرد، برای آزادی گروگان‌هایی که در غزه نگهداری می‌شوند، مذاکره‌ای در میان نخواهد بود.

درحالی‌که حملات اسرائیل به نوار غزه ادامه دارد، حملات گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری‌ اسلامی، ازجمله شبه‌نظامیان یمنی، نیز همچنان در منطقه ادامه دارد. به گفته مقام‌های نظامی آمریکا، یک ناو آمریکایی در دریای سرخ روز شنبه ۱۴ پهپاد حوثی‌ها را رهگیری و منهدم کرده است.

همزمان لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز شنبه اعلام کرد که به‌منظور تاکید بر «تعهد واشنگتن برای تقویت امنیت و ثبات منطقه» به اسرائیل، بحرین و قطر سفر می‌کند.

بیشتر از جهان