مرجوع کردن محصولات نفتی به ایران و افزایش دو برابری خرید گاز مایع افغانستان از روسیه

عرضه گاز مایع روسیه از طریق راه‌آهن به افغانستان از ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳ به بیشتر از ۱۷۶ هزار تُن رسیده است

روسیه ارسال گاز به اروپا را کاهش داده و بر آسیای مرکزی متمرکز شده است - Nikolay DOYCHINOV / AFP

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۲۲ آذر (۱۳ دسامبر) گزارش داد که در سال ۲۰۲۳، طالبان خرید مواد نفتی و به‌ویژه گاز مایع از روسیه را دو برابر کرده‌اند. این در حالی است که روسیه، در بحبوحه جنگ با اوکراین، از ارسال مواد نفتی به اروپا خودداری کرده و بیشتر روی صادرات به آسیای مرکزی متمرکز شده است.

این گزارش بر اساس داده‌های موجود ادعا کرده است که عرضه ال‌پی‌جی یا گاز مایع روسیه از طریق راه‌آهن به افغانستان از ماه ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳ به بیشتر از ۱۷۶ هزار تُن رسیده است. این آمار نشان‌دهنده افزایش دو برابری واردات گاز از روسیه به افغانستان در مقایسه با سال ۲۰۲۲ است.

روسیه هنوز دولت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما از شمار دولت‌هایی است که بلافاصله پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، روابط نزدیکی را با این گروه آغاز کرد و وارد معاملات تجاری و ترانزیتی بزرگ شد. در دو سال گذشته، روسیه و چین، کشورهای قدرتمند مخالف آمریکا، هر دو برای حضور اقتصادی در افغانستان تلاش‌هایی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال گذشته، پس از آنکه روسیه به حکومت طالبان تخفیفی نسبت به میانگین قیمت جهانی کالاها پیشنهاد کرد، این گروه قراردادی برای تامین بنزین، گازوئیل، گاز، و گندم با روسیه امضا کرد. این نخستین معامله بزرگ اقتصادی بین‌المللی شناخته شده‌ طالبان از زمان بازگشت به قدرت بود. پس از آن، طالبان قرارداد ۲۵ ساله استخراج نفت از حوزه آمودریا را با چین امضا کردند.

اکنون، گزارش‌ها حاکی از آن است که طالبان میزان واردات مواد نفتی از روسیه را بسیار افزایش داده‌اند. این در حالی است که در سال گذشته، طالبان ده‌ها تانکر مواد نفتی وارد شده از ایران را به‌دلیل اینکه کیفیت مناسبی ندارند بازگشت دادند.

اخیرا نیز طالبان یک کاروان تانکرهای بنزین وارداتی از ایران را از بندر میل دوباره به ایران برگرداندند. احمد معروف‌خانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی ایران، در واکنش به بازگردانده شدن محموله‌های بنزین صادراتی ایران از افغانستان گفت که در مرز افغانستان، هیچ سازوکار و ملاک و معیاری برای سنجش کیفیت فراورده‌های نفتی و بنزین وجود ندارد.

به نظر می‌رسد علاقه‌مندی طالبان به تحکیم روابط با روسیه، و نیز بهای فروش نسبتا کمتری که در قرارداد روسیه با طالبان منظور شده است، سبب شده است که طالبان روی خوش به واردات نفتی از ایران نشان ندهند.

از سویی نیز روسیه، که در دو سال گذشته، پس از آغاز جنگ اوکراین، ارسال گاز مایع به اروپا را کاهش داده و واردات آن را به آسیای مرکزی هدایت کرده است، علاقه‌مند است که محصولات هرچه بیشتری را در افغانستان و کشورهای اطراف آن بفروشد.

بیشتر از اقتصاد