آمریکا به دنبال گسترش گروه ضربت برای مقابله با حملات حوثی‌ها در دریای سرخ است

حوثی‌ها از زمان شروع جنگ غزه به کشتی‌هایی که از مسیر دریای سرخ عبور می‌کنند، حمله کرده‌اند

گشت‌زنی حوثی‌های یمن در کشتی گلکسی لیدر، ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳، دو روز پس از تصرف آن در دریای سرخ‌ــ AFP

یک مقام دفاعی ایالات متحده به العربیه انگلیسی گفت که واشنگتن به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای ایجاد یک گروه ضربت دریایی، با دست‌کم ۱۲ کشور در تماس بوده است تا عبور ایمن کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و اطراف آن را فراهم کند.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که برای گسترش گروه ضربت موجود به نام «تسک فورس ۱۵۳»Combined Task Force 153 که در حال حاضر در بحرین پایگاه دارد، به دنبال راه‌هایی‌ می‌گردند.

در حال حاضر ۳۹ کشور در تسک فورس ۱۵۳عضویت دارند، اما این مقام دفاعی ایالات متحده گفت که مذاکرات جدید با ۱۲ کشور و با تمرکز بر اقدام‌هایی به منظور تامین امنیت ناوبری دریایی انجام شده است. این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در مورد اینکه آمریکا با کدام کشورها مذاکره می‌کند، جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی جنگ حماس و اسرائیل از روز هفتم اکتبر، حوثی‌ها به حمایت از حماس برخاستند و در همراهی با آن، مجموعه‌ای از حملات پهپادی و موشکی به سمت اسرائیل انجام دادند. این شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به کشتی‌هایی که از مسیرهای حیاتی دریای سرخ عبور می‌کنند، نیز حمله کرده‌اند.

ارتش آمریکا اعلام کرد که حوثی‌ها روز دوشنبه با استفاده از موشک کروز ضدکشتی به نفتکش «استریندا» که از تنگه باب‌المندب در دریای سرخ می‌گذشت، حمله کردند. حوثی‌ها مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند و گفتند که نفتکش را هدف قرار دادند زیرا قرار بود نفت خام به اسرائیل برساند. با این حال به گزارش رویترز، مالکان نروژی این نفتکش گفتند که به سمت ایتالیا در حرکت بود و قصد نداشت در اسرائیل توقف کند.

پس از افزایش حملات حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران از یمن به کشتی‌های تجاری و همچنین اسرائیل، مقام‌های آمریکایی در حال بررسی ایده تشکیل یک گروه ویژه متمرکز بر تهدیدهای این شبه‌نظامیان بوده‌اند.

ارتش آمریکا اعلام کرد درباره اینکه چهار حمله هفته گذشته به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ از سوی ایران بوده اما به دست حوثی‌های یمن انجام شده است، دلایل زیادی دارد. ایالات متحده تاکید کرد که «همه واکنش‌های مناسب» را برای پاسخ به این موضوع در نظر خواهد گرفت.

روز پنجشنبه، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در مورد تهدید حوثی‌ها برای آزادی کشتیرانی در دریای سرخ با مقام‌های منطقه گفت‌وگو کرد.

آستین طی تماسی با شاهزاده خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی، بر نقش خطرناک ایران در مشاوره، تسلیح و آموزش حوثی‌ها تاکید کرد. او در این گفت‌وگو در مورد تمایل واشنگتن به همکاری با «شرکای همفکر» به منظور «ایمن کردن کشتیرانی جهانی» نیز صحبت کرده است.

این مذاکره چند روز پس از آن بود که ایالات متحده اعلام کرد برای یک گروه ضربت دریایی چارچوبی در نظر دارد.

وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته نیز در تماسی با همتای اسرائیلی‌اش، تجاوزهای فزاینده حوثی‌ها در دریای سرخ را محکوم کرد و گفت چنین اقدام‌هایی جریان آزاد تجارت را تهدید می‌کند.

حوثی‌ها هشدار داده‌اند که امنیت منطقه اکنون به جنگ غزه مرتبط است و می‌گویند این قدرت را دارند که تنش را به سطح بالاتری افزایش دهند.

جمهوری اسلامی ایران دست داشتن در حمله حوثی‌ها را رد می‌کند. با این حال، بریتانیا روز دوشنبه ۴ دسامبر (۱۳ آذر) با انتشار بیانیه‌ای، حملات شبه‌نظامیان حوثی یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم و جمهوری اسلامی ایران را بابت دست داشتن در این حملات نکوهش کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، نیز جمهوری اسلامی را مسئول این حملات دانست و تاکید کرد: «حوثی‌ها کسانی‌اند که انگشتشان روی ماشه است اما سلاح‌های آنان را ایران تامین می‌کند و معتقدیم مسئول نهایی این امر جمهوری اسلامی است.»

بیشتر از جهان