حبس پنج روزه برای بالا رفتن از اهرام ثلاثه

یک شخصیت مشهور اینستاگرامی با سه میلیون دنبال‌کننده عکسی از خود بالای هرم به اشتراک گذاشت

اهرام جیزه درفهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار دارند-FETHI BELAID / AFP

یک شخصیت تاثیرگذار اینترنتی به جرم بالا رفتن از اهرام ثلاثه «جیزه» به پنج روز حبس در زندان مصر محکوم شد.

ویتالی دوُرُوِتسکی که در اینستاگرام سه میلیون و یکصد هزار دنبال‌کننده دارد، با به شراکت گذاشتن عکسی از خود در بالای هرم، نوشت: «هیچ عبارتی نمی‌تواند آنچه در این پنج روز بر من گذشته است، توصیف کند. من بارها به زندان افتاده‌ام، اما این بار از همه سخت‌تر بود. چیزهای وحشتناکی دیدم و چنین چیزی را برای هیچکس آرزو نمی‌کنم.»

اما او افزود:«ارزشش را داشت؟ صد البته!»

کمی بعد، دوروتسکی در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، گفت که آن عمل را «به هدف خیر» انجام داده بوده است و از دنبال‌کنندگان خود خواست «به جنگ پایان دهند» و به بحران آتش‌سوزی در استرالیا کمک کنند.

او در آن ویدیو که تا هنگام تنظیم این گزارش ۷۱۰ هزار بار دیده شده بود، گفت: «هوش از سر آدم می‌برد؛ عالی است. به جنگ پایان دهید. به استرالیا کمک کنید. بیایید پول جمع کنیم.»

 

«هیچ عبارتی نمی‌تواند آنچه در پنج روز گذشته بر من رفته است، توصیف کند. مرا در مصر به زندان انداختند چون از اهرام جیزه بالا رفتم. بارها به زندان افتاده‌ام، اما این بار خیلی بدتر بود. چیزهای وحشتناکی دیده‌ام که برای هیچکس آرزو نمی‌کنم. ارزشش را داشت؟ صد البته! آن را با هدف خیر انجام دادم و به زودی تمام ویدیو را با تمام دنیا به اشتراک خواهم گذاشت.»  

او افزود:«مصر، دوستت دارم و نمی‌خواهم بی‌احترامی کنم. فقط می‌خواهم دنیا را متوجه کنم... میلیون‌ها حیوان جانشان را از دست داده‌اند، و میلیون‌ها نفر لطمه دیده‌اند.»

در آن ویدیو دوروتسکی می‌گوید که «ارتش» پای هرم منتظر اوست. (سپس دیده می‌شود که ) ماموران انتظامی گذرنامه او را ضبط می‌کنند و او را به سوی یک خودرو همراهی می‌کنند.

«این اقدام را برای کار خیر کردم و پنج روز در زندان مصر حبس شدم. هرچند به خاطر این کارهایم در زندان‌های مخنلفی در دنیا بوده‌ام، اما این وحشتناک‌ترین تجربه زندگی‌ام بود. بیایید متحد شویم و به استرالیا کمک کنیم. امیدوارم جهان صدایم را بشنود.» 

این ویدیو با ویدیوهای دیگر ویتالی که اغلب با زنان برهنه یا نیمه‌عریان گرفته می‌شود، متفاوت است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از کاربران اینستاگرام حرکت او را به باد انتقاد گرفته‌اند. یک کاربر نوشته است:«این درست نیست. باید برای کشورهای دیگر احترام قایل بود. به قوانین و فرهنگ دیگر کشورها احترام بگذار. اهرام، تاریخ نسل‌های گذشته است و نباید به مزاح گرفته شود.» یک کاربر دیگر نوشت:« این (حرکت) نه برای جنگ یا جمع‌آوری اعانه، بلکه برای جلب توجه عموم بود.»

اما کاربر دیگری ضمن تحسین عمل او، نوشت: «سپاس ویتالی که از حضورت در شبکه‌های اجتماعی برای کمک به دیگران استفاده کردی.»

اهرام جیزه درفهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار دارند و در آن مجموعه، هرم بزرگ (خوفو) و هرم خَفرَع بزرگترین اهرامی هستند که در مصر باستان بنا شدند.

اهرام ثلاثه تنها آثاری از عجایب هفتگانه جهان است که پابرجاست و بالا رفتن از آن ممنوع است.

ایندیپندنت در این باره با وزارت دادگستری مصر تماس گرفته است.

© The Independent

بیشتر از جهان