دردسر تازه چین؛ پکن نمی‌تواند جلو کاهش تورم را بگیرد

تحلیلگران می‌گویند کاهش قیمت‌ها در چین از کالاها به خدمات هم سرایت می‌کند

فروشنده‌ای در بازار هنگ‌کنگ در حال فروش میوه‌ــ Peter PARKS / AFP

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان کوشش می‌کنند جلو تورم را بگیرند، چین امسال با کاهش قیمت‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند.

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار چین که روز شنبه منتشر شد، شاخص قیمت مصرف‌کننده (سی‌پی‌آی) در ماه نوامبر نسبت به یک سال قبل از آن ۰.۵ درصد کاهش یافت. این رقم بزرگ‌ترین کاهش قیمت از نوامبر ۲۰۲۰ تاکنون است. این کاهش با انتظار بازار فاصله زیادی داشت؛ زیرا بنا به نظرسنجی رویترز، تحلیلگران کاهش ۰.۱ درصدی شاخص قیمت‌ها را برای چین پیش‌بینی کرده بودند.

به گزارش سی‌ان‌ان، چین که بخش عمده‌ای از سال ۲۰۲۳ را به دلیل رکود بازار ملک و کاهش اعتماد مصرف‌کنندگان، به مقابله با کاهش قیمت‌ها گذراند، حالا با دردسر تازه‌ای روبرو شده است. تورم در این کشور که از فوریه روند کاهشی داشت، در ماه ژوییه برای نخستین بار در بیش از دو سال گذشته منفی شد. ماه پس از آن اگرچه تورم مثبت شد و در ماه سپتامبر ثابت ماند، در ماه اکتبر بار دیگر منفی شد.

به باور تحلیلگران، بحران کاهش تورم در چین با ضربات سه‌‌جانبه قیمت‌ موادغذایی تولید داخل، اصلاحات بین‌المللی قیمت نفت و تقاضای داخلی پایین در حال «عمیق‌تر» شدن است. آن‌ها معتقدند که کاهش قیمت‌ها در چین از کالاها به خدمات هم سرایت می‌کند.

قیمت موادغذایی در ماه نوامبر در مقایسه با سال پیش از آن، ۴.۲ درصد کاهش یافت. در این ماه، شاخص بهای تولیدکننده (PPI) هم که عمدتا بر اساس قیمت کالاها و مواد خام مشخص می‌شود، سه درصد پایین آمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روند کاهش قیمت‌ها در چین که از ماه اکتبر شتاب گرفت، پکن را به تکاپو انداخت تا برای پیشگیری از روند نزولی قیمت‌ها، برای افزایش تقاضا اقدام کند. به‌ویژه که تشدید فشار کاهش تورم در حال حاضر بهبود اقتصادی چین را با شک و تردید روبرو کرده است.

با اینکه مقام‌های اقتصادی چین خود را به مبارزه با کاهش قیمت‌ها ملزم کرده‌اند، با توجه به پیچیدگی عوامل مداخله‌گر، سیاست‌های موجود عملا نتوانسته‌اند آن‌طور که انتظار می‌رفت جلو کاهش تورم را بگیرند.

مقام‌های ارشد چین روز جمعه بار دیگر وعده دادند که برای افزایش تقاضای داخلی و رشد شاخص مصرف‌کننده اقدام‌های بیشتری انجام دهند.

بیشتر از اقتصاد