چین، با نادیده گرفتن تحریم‌ها، نفت ایران را ارزان‌تر می‌خرد

در آخرین معامله، چین هر بشکه نفت خام ایران را بین چهار تا پنج دلار ارزان‌تر خریده است

دولت بایدن از مجازات شرکت‌های چینی نقض‌کننده تحریم‌ها خودداری کرده است- Johannes EISELE / AFP

به گفته شرکت‌های تجاری و رهگیری نفتکش‌ها، واردات نفت چین از ایران در سه ماه گذشته، به ‌طور میانگین بیش از نیم‌ میلیون بشکه در روز بوده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی در همین زمینه نوشته است که خریداران چینی، خرید نفت خام با قیمت ارزان‌تر را بر خطرات ناشی از نقض تحریم‌های آمریکا ترجیح می‌دهند.

با وجود آنکه تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا به این کشور اجازه می‌دهد که ناقضان این تحریم‌ها را از اقتصاد آمریکا محروم کند، چین امسال به خرید نفت خام ایران ادامه داده است.

دولت جو بایدن تا به حال بر آن بوده است که با توجه به مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام) که به ایران اجازه فروش آزادانه نفتش را می‌دهد، افراد و شرکت‌های چینی که نفت ایران را می‌خرند، مجازات نکند.

به گزارش رویترز، در مقایسه با ماه مه، واردات نفت چین از ایران در ماه‌های ژوئن و ژوئیه از جمله به دلیل محدود شدن  مجوز واردات، کاهش یافت اما پالایشگاه‌های مستقل چینی بار دیگر به نفت خام ارزان‌تر ایران روی آورده‌اند و دولت هم استقبال کردند زیرا دولت چین نیز مجوز سهمیه‌های جدید بیشتری را صادر کرده است.

 اما لی، تحلیلگر بازار چین از شرکت رهگیری نفتکش Vortexa Analytics، می‌گوید: «تخفیف عمده ایران در قیمت نفت خود و سهمیه‌های جدید واردات، تقاضای پالایشگاه‌های مستقل چینی را افزایش داده است.»

ارزش صادرات نفتی ایران که اکنون به ۱.۳ میلیارد دلار در ماه می‌رسد و بخش عمده آن به چین می‌رود است، درآمدی کلیدی برای تهران است.

قرار است ایران و قدرت‌های جهانی  از هشتم آذرماه گفتگوها را برای احیای برجام و لغو تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی را از سر بگیرند.

بر اساس داده‌های Vortexa Analytics، صادرات نفت ایران به چین در ماه اوت به ۶۶۰ هزار بشکه در روز و در سپتامبر به ۵۴۵ هزار بشکه در روز رسید، اما این میزان، در اکتبر به ۴۷۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

طبق داده‌های  Vortexa، میانگین سه ماهه واردات نفت چین از ایران به ۵۶۰ هزار بشکه در روز رسیده است. این میزان در ماه‌های ژوئن و ژوئیه ۴۷۸ هزار بشکه در روز بود. در ماه مه، صادرات نفت ایران به چین به ۷۳۰ هزار بشکه در روز رسیده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیګر شرکت‌های رهگیری نفتکش‌ها هم این داده‌ها را تأیید می‌کنند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی گمرک چین، این کشور از ابتدای سال ۲۰۲۱ به طور رسمی هیچ نفتی از ایران وارد نکرده است، زیرا پالایشگاه‌های دولتی به دلیل تحریم‌های آمریکا از واردات نفت ایران کنار گذاشته شده‌اند.

به گفته تاجران، نفت خام ایران که حدود شش درصد از واردات نفت خام چین را تشکیل می‌دهد، در حال حاضر به عنوان نفت از عمان، امارات متحده عربی و مالزی به چین صادر می‌شود.

به گفته آنها، نفت ایران آخرین بار با تخفیف  چهار تا پنج دلار در هر بشکه معامله شده و رضایت پکن از این معاملات نیز باعث جسارت تجار و خریداران شده است.