کاسبی حجاب؛ تولید چادر دوبرابر شد

شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد تولید چادر را به میزان دو برابر افزایش داده است

تجمع حامیان نظام علیه اعتراض‌های «زن زندگی آزادی» در تهران - AFP

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که تولید چادر دو برابر شده است. عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به اقدام‌های این شورا در حوزه فرهنگی مدعی شد که اخیرا تولید چادر بیش از دو برابر افزایش یافته است. او همچنین اعلام کرد هزینه چادر در گذشته گران‌تر از امروز بوده است.

او با تاکید بر اینکه وظیفه سیاستگذاری درباره مصوبه عفاف و حجاب بر عهده این شورا است گفت: «وظیفه راهبری این عرصه بر عهده وزارت کشور است؛ البته ما جلساتی را با وزارت کشور در این حوزه برگزار می‌کنیم. همچنین قرارگاه حجاب و عفاف در دبیرخانه شورا که یک قرارگاه هدایتگری و اتاق فکر برای کمک به وزارت کشور است، تشکیل شد.»

خسروپناه با بیان اینکه در حوزه حجاب و عفاف نیازمند به تصویب سیاست‌های جدید نیستند، گفت: «همان سیاست‌های گذشته در این زمینه کفایت می‌کند. ضمن اینکه همه دستگاه‌های حاکمیتی و تشکل‌های مردمی در حوزه ایحابی، فرهنگی عفاف و حجاب ورود کردند و فعالیت‌های انتظامی و قضایی بر عهده شورا نیست.»

چندی پیش شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر آن از طرف اتحادیه اروپا و بریتانیا تحریم شدند. خسروپناه در مورد این تحریم‌ها گفت: «تحریم شورای عالی انقلاب فرهنگی نتیجه ۳۹ سال فعالیت این شورا در حوزه‌های علم و فرهنگ است. ما پس از تحریم با قدرت مصوباتی را در حوزه علم، فناوری و فرهنگی تصویب خواهیم کرد و اعضای حقیقی و حقوقی شورا پس از تحریم تلاش مضاعف در جلسات شورا حضور دارند و مشارکت می‌کنند.»

طی روزهای گذشته محمدحسین پورتقی، مدیرعامل هلدینگ سیاحتی بنیاد مستضعفان، نیز خبر از افزایش تولید چادر داده بود. او اعلام کرده بود که ظرفیت کارخانه حجاب شهرکرد را از تولید ۱۰ میلیون مترمربع به ۱۶ میلیون مترمربع افزایش یافته است. او اعلام کرد که با «سرمایه‌گذاری جدید» بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در طرح ملی افزایش تولید چادرمشکی، به تولید بیش از ۲۶ میلیون مترمربع پارچه دست می‌یابند.

او از «سرمایه‌گذاری جدید» صحبت کرد که نشان از این است که نهادهای حاکمیتی بودجه‌های قابل توجهی را برای کارهای نمایشی در حوزه حجاب آغاز کرده‌اند. این پروژه از جمله پروژه‌هایی‌ است که هزینه‌های گزاف خرج آن می‌شود و در اکثر موارد به یک گزارش در نهادهای حکومتی در راستای افزایش تولید و بیلان کاری ختم می‌شود. در عمل نیز این صحبت‌های مدیرعامل هلدینگ سیاحتی بنیاد مستضعفان، که شرکت نساجی حجاب شهرکرد از جمله زیرمجموعه‌های آن محسوب می‌شود، منتهی به گزارشی از طرف دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استانداری قم نیز چندی پیش با صدور بخشنامه‌‌ای، پوشش چادر را برای تمام کارمندان و کارکنان ادارات اجباری اعلام کرد. در بخشنامه معاون اجتماعی استانداری قم آمده است: «مقرر گردید کلیه کارمندان خواهر بر اساس قوانین عفاف و حجاب از سوی وزارت‌خانه‌های متبوع و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام و تردد در سطح اداره و محل کار با پوشش چادر و بدون آرایش صورت پذیرد.»

در این بخشنامه که هفتم آذر ماه ابلاغ شده است کادر بهداشت و درمان از این مصوبه مستثنی‌ است. صدور این بخشنامه در حالی‌ است که شهروندان با از سر برداشتن حجاب در بیش از یک‌سال گذشته مرحله‌ تازه‌ای از مقاومت زنان را آغاز کرده‌اند.

در ادامه اقدام‌های حاکمیت برای گزارش‌سازی از فعالیت‌هایشان در حوزه حجاب، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرده بود که به ۲۰۰ هزار شهروند تذکر حجاب داده شده است. به گفته او، حدود سه درصد از تذکرهای داده‌شده به شهروندان، به ایجاد درگیری و مشاجره میان افراد منجر شده است.

حجاب و حجاب‌بانی این روزها به تجارتی نوین برای نهادهای وابسته به حاکمیت تبدیل شده است. محمدحسین آکردی، دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر، نیز چندی پیش اعلام کرده بود که این ستاد با همکاری سازمان تامین اجتماعی به منظور «رعایت حدود شرعی»، ۱۲ مدل «لباس جراحی اسلامی بیماران» در اتاق عمل طراحی خواهد کرد. به گفته این مقام حکومتی، با طراحی این لباس دغدغه «رعایت نشدن حدود شرعی بیمار و کادر درمان» هنگام عمل جراحی برطرف می‌شود.