اَبَرسالمندان ژاپن راز عمر طولانی را فاش می‌کنند

پایبندی به عادت‌ها، پرهیز از پرخوری، خودداری از زیاده‌روی در کارها، و تحرک بیشتر از برخی عادت‌های سبک زندگی است که افراد فراصدساله از آن پیروی می‌کنند

تصویر یک زوج مسن ژاپنی ـ Canva

پرعمرترین مردم دنیا در ژاپن از چهار راز عمر بسیار طولانی خود پرده برداشته‌اند.

لانجه‌وی‌کوئست (LongeviQuest)، سازمانی که سن پیرترین افراد دنیا را راستی‌آزمایی می‌کند، سن چهار فراصدساله را که امسال از ۱۱۰ سالگی گذشتند تایید کرد. این فهرست شامل فوسا تاتسومی، پیرترین فرد زنده ژاپن است؛ زنی که در ماه آوریل [امسال] ۱۱۶ سالگی‌اش را جشن گرفت.

یومی یاماموتو، رئيس لانجه‌وی‌کوئست که داستان زندگی مسن‌ترین افراد جهان را گردآوری می‌کند، ویژگی مشترک این «اَبَرسالمندان» ژاپن را که باعث عمر طولانی آن‌ها می‌شود افشا کرد.

بر پایه گزارش بیزنس اینسایدر، پایبندی به عادت‌ها، پرهیز از پرخوری، خودداری از زیاده‌روی در کارها، و تحرک بیشتر از برخی عادت‌های سبک زندگی است که افراد فراصدساله از آن پیروی می‌کنند.

یاماموتو گفت: «بیشتر صدساله‌ها و فراصدساله‌هایی که می‌شناسم عادت‌های سبک زندگی مشابهی را در مدتی طولانی مراعات می‌کنند.»‌

او گفت پایبندی به عادت‌ها کلید طول عمر در ژاپن است، حتی اگر شامل ادامه کار کردن بعد از ۱۰۰ سالگی یا نوشیدن روزانه یک لیوان شراب برنج ژاپنی باشد.  

این پژوهشگر طول عمر، که مادربزرگش تا ۱۱۶ سالگی عمر کرد، گفت که او [مادربزرگش] در زمان حیاتش بسیار منظم و سخت‌گیر بود و موقعی که این روش به عادت‌های خوردن و خوابیدن نیز بسط پیدا کند، به طول عمر بیشتر می‌انجامد.

او گفت: «چیزی که درمورد این فراصدساله‌ها فهمیدم این بود که بسیار منضبط‌اند و حتی از نظر نظم و انضباط سبک زندگی‌شان نیز به خودشان سخت می‌گیرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «در هیچ کاری زیاده‌روی نمی‌کنند؛ نه‌تنها در مورد غذاها و نوشیدن، بلکه در مورد شب‌بیداری.»

کانه تاناکا، مسن‌ترین فرد ثبت‌شده ژاپنی و دومین فرد مسن ثبت‌شده تاریخ، به ۱۱۹ سالگی رسیده است. یاماموتو می‌گوید با اینکه او [تاناکا] از [نوشیدن] کوکاکولا لذت می‌برد، اما می‌گوید روزانه بیشتر از یک بطری نمی‌نوشد.»

او گفت: «به این نوشیدنی معتاد نبود و زیادی نمی‌نوشید. این چیزی است که در ژاپن رواج دارد. ژاپنی‌ها متعادل غذا می‌خورند و در خوردن و نوشیدن زیاده‌روی نمی‌کنند. و این نه‌تنها در مورد غذا و نوشیدنی، بلکه در مورد تمام شب‌ بیدار نماندن هم صادق است.»

از دیگر عادت‌های رایج بین این فراصدساله‌ها این بود که «هارا هاچی بو» تمرین می‌کنند: به‌قدری غذا می‌خورند که ۸۰ درصد سیر شوند.

یاماموتو می‌گوید: «مثلی ژاپنی می‌گوید فقط باید به‌قدری غذا بخورید که ۸۰ درصد سیر شوید؛ بنابراین، در پایان غذا خوردن، هنوز برای خوردن باید جا داشته باشید.»

او گفت این کار به مردم کمک می‌کند که آگاهانه خوردن و نیز محدود کردن کالری را تمرین کنند، چیزی که چند پژوهش نشان داده است که باعث کاهش التهاب می‌شود و به افزایش طول عمر کمک می‌کند.

او گفت: «موضوع عبارت است از رعایت نظم و تعادل در زندگی.»

او گفت راز دیگری که منجر به طول عمر آن‌ها شده است «تحرک بیشتر»‌ و گنجاندن حرکت در زندگی روزمره‌شان است.  

یاماموتو گفت مردم ژاپن در کاری به اسم ژیمناستیک رادیویی شرکت می‌کنند؛ برنامه‌ای رادیویی که از شنوندگان می‌خواهد به‌مدت ۵ دقیقه در روز ورزش‌هایی با وزن بدن انجام دهند.

و در آخر، یاماموتو از مردم خواست از استرس دوری کنند؛ توصیه‌ای که فراصدساله‌ها و صدساله‌ها کرده بودند.

او گفت: «خود را در محیط پراسترس یا طاقت‌فرسا قرار ندهید.»‌

© The Independent

بیشتر از جهان