اجلاس کاپ ۲۸؛ مخالفت عربستان سعودی با حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی

نمایندگان کشورهای مختلف در کنفرانس تغییرات اقلیمی کاپ ۲۸ در دبی بر سر «حذف تدریجی» سوخت‌های فسیلی چانه‌زنی می‌کنند

شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی سعودی، در کنفرانس تغییرات اقلیمی خاورمیانه و شمال آفریقا در ریاض، اکتبر ۲۰۲۳‌- Fayez Nureldine/AFP

شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، می‌گوید کشورش با موضوع حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی در توافقنامه مذاکرات تغییرات اقلیمی سازمان ملل در دبی «به هیچ وجه» موافق نیست؛ و این موضوع دستیابی به یک اجماع نظر در نشست کاپ ۲۸را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی که در نخستین پیش‌نویس توافقنامه مذاکرات گنجانده شد، به عمده‌ترین موضوعی بدل شده است که نمایندگان کشورهای مختلف در جریان مذاکراتی که قرار است ۱۲ دسامبر به پایان برسد، درباره آن چانه‌زنی می‌کنند.

شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان به بلومبرگ گفت که عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، با این موضوع موافق نیست. او تاکید کرد که حتی یک دولت هم به این موضوع اعتقادی ندارد.

نمایندگان نزدیک به ۲۰۰ کشور باید در نشست دبی که در پایان گرم‌ترین سال تاریخ برگزار شد، به یک اجماع برسند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، هفته گذشته خواستار توقف کامل استفاده از سوخت‌های فسیلی شد و هشدار داد که مسیر کنونی بشر به «فاجعه کامل» منتهی می‌شود.

شاهزاده عبدالعزیز با انتقاد از کسانی که صریحا می‌گویند مجبورند استفاده از سوخت‌های فسیلی‌ را کاهش دهند، گفت: «آن‌ها چگونه قرار است چنین کاری انجام دهند؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، بر اساس پیش‌نویس متن مذاکره، کشورهای حاضر در کنفرانس تغییرات اقلیمی کاپ ۲۸ در دبی در حال بررسی درخواست حذف رسمی «سوخت‌های فسیلی» به عنوان بخشی از توافق نهایی نشست سران سازمان ملل برای مبارزه با گرمایش زمین‌اند.

آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که انتشار دی‌اکسید کربن در جهان که ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی است، در سال ۲۰۲۳ به رکورد بالایی خواهد رسید و تغییرات اقلیمی را تشدید می‌کند و به رویدادهای آب‌وهوایی شدید و مخرب‌ دامن می‌زند.

پیش‌نویس توافق نهایی کنفرانس تغییرات اقلیمی کاپ ۲۸ با این پرسش آغاز می‌شود: «آیا کشورها موافقت خواهند کرد که در نهایت به استفاده از سوخت‌های فسیلی پایان دهند یا برای حفظ نقششان بجنگند؟»

تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز، از جمله عربستان سعودی و روسیه، در برابر پیشنهادهای پیشین برای کاهش تدریجی سوخت‌های فسیلی مقاومت کرده‌اند.

عربستان سعودی همچنین با انتقاد از میزان کمک‌های غرب به صندوق جدید «ملل آسیب‌پذیر»، بر تعهد ریاض به تخصیص ۵۰میلیارد دلار به کشورهای در حال توسعه تاکید کرد.

صندوق جدید ملل آسیب‌پذیر تاکنون نزدیک به ۶۵۵ میلیون دلار از کمک‌کنندگان از جمله اتحادیه اروپا و ایالات متحده جذب کرده است، مبلغی که ناظران آن را ناکافی می‌دانند.

شاهزاده عبدالعزیز با اشاره به بازسازی منابع انرژی و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید کرد عربستان سعودی به دنبال آن است که تا سال ۲۰۳۰ از اقتصادش کربن‌زدایی کند.

عربستان سعودی در حال حاضر نزدیک به ۹میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌‌کند.

بیشتر از جهان