کنفرانس کاپ ۲۸؛ بانک‌های امارات متحده عربی ۲۷۰ میلیارد دلار برای «تامین مالی سبز» متعهد شدند

سلطان احمد الجابر، رئیس این دوره اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل، تاکید کرد که بحران آب و هوا نیازمند تامین مالی و راه‌حل‌های فوری است

سخنرانی سلطان احمد الجابر، رئیس کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل (کاپ ۲۸) در دبی، چهارم دسامبر ۲۰۲۳ ـ AFP

دوشنبه، چهارم دسامبر (۱۳ آذر)، در جریان برگزاری کنفرانس تغییرات اقلیمی کاپ ۲۸ در دبی، بار دیگر وعده‌های مالی در معرض توجه قرار گرفت و حاضران تمرکز خود را بر ضرورت پر کردن شکاف عمیق در منابع مالی موجود و راهکارهایی که ارائه می‌شود، معطوف کردند.

به گزارش رویترز، امارات متحده عربی، میزبان کنفرانس امسال تغییرات اقلیمی، متعهد شد که تا ۲۰۳۰ میلادی، ۲۷۰ میلیارد دلار از طریق بانک‌های خود برای «تامین مالی سبز» بپردازد. همچنین، چندین بانک توسعه، اقدام‌های جدیدی را برای افزایش تلاش‌های تامین مالی سبز، از جمله موافقت با توقف بازپرداخت بدهی‌ها در زمان وقوع فاجعه، مطرح کردند.

 تامین مالی سبز، هرگونه فعالیت مالی ساختارمندی است که برای کسب اطمینان از نتیجه بهتر زیست‌محیطی ایجاد می‌شود. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به مجموعه‌ای از تسهیلات، مکانیزم‌های بدهی و نیز سرمایه‌گذاری‌هایی اشاره کرد که برای تشویق توسعه پروژه‌های سبز یا به حداقل رساندن پروژه‌هایی با تاثیر منفی بر آب‌وهوا اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کنار این وعده‌های اقتصادی، ابوظبی اعلام کرده است که با موسسه‌های بخش خصوصی، از جمله بلک راک و اچ‌اس‌بی‌سی، برای راه‌اندازی یک مرکز تحقیقاتی و مشاوره آب‌‌وهوایی به منظور تقویت گزینه‌های تامین مالی در منطقه همکاری می‌کند.

سلطان احمد الجابر، رئیس کنفرانس آب‌و‌هوایی سازمان ملل در دبی، تاکید کرد: «بحران آب‌وهوا نیازمند راه‌حل‌های فوری است و تامین مالی، نقش مهمی در تبدیل بلندپروازی‌های ما به عرصه عمل، ایفا می‌کند.»

بنا به تخمین گزارشی که دوشنبه منتشر شد، بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه به ۲.۴ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری در سال برای محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای و سازگاری با چالش‌های ناشی از تغییرات آب‌وهوایی نیاز دارند.

نیکلاس استرن، از نویسندگان این گزارش، گفت: «جهان در مسیر تحقق اهداف توافقنامه پاریس قرار ندارد و دلیل این شکست، کمبود سرمایه‌گذاری است؛ به ویژه در بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه.»

او تاکید کرد که چالش اصلی کنونی برای مقابله با تغییرات اقلیمی، تقویت و تامین مالی از منابع مختلف برای اجرای راهکارهای ارائه شده است.

سایر حاضران در کاپ ۲۸، از جمله آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خواستار پایان دادن به یارانه سوخت‌های فسیلی شده‌اند که به رکورد هفت تریلیون دلار در سال رسیده است.

کشورهای فرانسه و ژاپن نیز اعلام کردند که از اقدام بانک توسعه آفریقا برای استفاده از حق‌برداشت ویژه صندوق بین‌المللی پول برای آب‌و‌هوا و توسعه حمایت خواهند کرد.

در همین حال، بانک اروپایی بازسازی و توسعه اعلام کرد که برای کمک به برخی از کشورهای فقیرتر، بندهای جدیدی را در قراردادهای وام با آن‌‌ها گنجانده است. یک شرکت سرمایه‌گذاری دانمارکی هم گفت که قصد دارد سه میلیارد دلار برای پروژه‌های تجدیدپذیر در بازارهای نوظهور جمع‌آوری کند.

با این همه، فعالان مدنی می‌گویند که نگران‌اند مبالغ تعهدشده کافی نباشد. یک فعال پاکستانی که سال گذشته کشورش بر اثر سیل گسترده ویران شد، تاکید کرد: «تامین مالی آب‌وهوایی که در کاپ ۲۸ به آن تعهد شد، کافی نیست، زیرا مقیاس فاجعه‌ای که در برابر داریم، بسیار گسترده‌تر از این است.»

به گفته کارشناسان، کشورهای آسیب‌پذیری که در حال حاضر در معرض بلایای اقلیمی پرهزینه قرار گرفته‌اند، میلیاردها دلار از صندوق تازه‌تاسیس‌ فجایع طبیعی  درخواست می‌کنند، اما تعهدات فعلی فقط حدود ۷۰۰ میلیون دلار است.

بیست‌و‌هشتمین نشست آب‌وهوایی سازمان ملل (کاپ۲۸)، چهارشنبه، ۲۹ نوامبر (۸ آذر)، به‌میزبانی امارات متحده عربی در شهر دبی آغاز شد. توافق بر سر ایجاد یک صندوق همیاری برای جبران خسارت‌های ناشی از تغییرات اقلیمی، در محور گفت‌وگوها است و آینده استفاده از سوخت‌های فسیلی، از مسائل محوری و چالش‌برانگیز نشست دبی است که هنوز توافق مشخصی بر سر آن وجود ندارد.

خبرگزاری رویترز یکشنبه، سوم دسامبر، در گزارشی درباره کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل نوشت که سندی را مشاهده کرده است که نشان می‌دهد ۱۰ بانک بزرگ توسعه جهان متعهد شده‌اند تلاش‌های اقلیمی خود را افزایش دهند، اما درباره توقف تامین مالی پروژه‌های سوخت فسیلی چیزی نگفته‌اند.

بیشتر از جهان