اجلاس کاپ ۲۸؛ پنج تغییر محیط زیستی که دانشمندان می‌خواهند رخ دهد

بدون کاهش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح دنیا، باید منتظر افزایش مداوم حوادث طبیعی ناگوار باشیم

غرفه امارات متحده عربی در اجلاس آب و هوایی کاپ ۲۷، شرم‌الشیخ مصر، ۹ نوامبر ۲۰۲۲ ـ AFP

 کنفرانس آب‌و‌هوایی کاپ ۲۸ که رهبران و متخصصان محیط زیست را از سراسر جهان گرد هم می‌آورد، قرار است هفته آینده در امارات متحده عربی آغاز شود.

در بیست و هشتمین کنفرانس محیط زیستی که از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر سال جاری میلادی و با هدف بهبود بحران تغییرات اقلیمی جهان برگزار می‌شود، بیش از ۷۰ هزار نفر شرکت می‌کنند. افزون بر رهبران کشورها، شمار کثیر دیگری از دست‌اندرکاران، شامل  نمایندگان سازمان‌های غیردولتی، نهادهای بین‌المللی، دانشمندان و کارشناسان نیز در این رویداد مهم حضور می‌یابند.

در رویداد امسال، نخستین گزارش جهانی از میزان پیشرفت در راستای اهداف توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس ارائه خواهد شد. این اهداف در کنفرانس «کاپ ۲۱» در  ۲۰۱۵، با توافقی برای محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد (۲.۷ درجه فارنهایت) تا ۲۰۵۰ در قیاس با سطوح پیش از صنعتی شدن، تصویب شد.

دانشمندان همچنین امیدوارند که در تازه‌ترین کنفرانس آب‌و‌هوایی در امارات متحده عربی، شماری از مسائل مهم زیست‌محیطی مطرح شود. وبسایت نیوزویک یکشنبه، ۲۶ نوامبر (۵ آذر)، با انتشار گزارشی ، به این موارد اشاره کرد.

۱: محدود کردن افزایش دما

بسیاری از کارشناسان امیدوارند که محدودیت افزایش دما به ۲.۷ درجه فارنهایت (۱.۵ درجه سانتیگراد)، از توجه بیشتری در قیاس با گذشته قرار گیرد، زیرا به گفته آنان، تلاش‌های جهانی تاکنون برای رسیدن به این هدف موفق نبوده است.

دانیل کینگستون، مدرس ارشد دانشگاه اوتاگو نیوزیلند، در این زمینه معتقد است: «افزایش میانگین دمای جهانی سبب شده است که رکوردهای جدیدی از ژوئن تا اکتبر به ثبت برسد. سپتامبر نیز به مثابه یکی از گرم‌ترین ماه‌ها در سراسر  ۲۰۲۳ و احتمالا گرم‌ترین ماه در تاریخ،  به ثبت رسید.»

او با اشاره به اینکه سیاره زمین از آستانه گرمایش ۱.۵ درجه سانتیگراد گذشته است، گفت: «گزارش‌ها نشان می‌دهد که گام برداشتن در زمینه تعهد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، بسیار کمتر از توافق پاریس بوده و این موضوع، از موارد مهمی است که امسال باید به آن توجه شود.»

۲: کاهش اکتشاف و استفاده از سوخت‌های فسیلی

دانشمندان می‌گویند که اکتشاف و استفاده از سوخت‌های فسیلی باید فورا در سراسر دنیا کاهش یابد. آن‌ها امیدوارند که در کنفرانس امارات متحده عربی، این موضوع به تفصیل بحث و بررسی شود.

بسیاری از کارشناسان امیدوارند که کاپ ۲۸ به این واقعیت بپردازد که شرکت‌های متعددی در سراسر دنیا هیچ تصمیمی برای دستیابی به هدف «صفر خالص» ندارند. هدف صفر خالص (کربن صفر)، اصلی‌ترین موضوع مطرح‌شده در اجلاس اقلیمی کاپ ۲۶ بود و به معنای پرهیز از افزودن به تولید گازهای گلخانه‌ای در جو زمین است.

به گفته دانشمندان، بدون تعهد قوی دولت‌ها و شرکت‌ها، توانایی تسریع تلاش‌ها برای رسیدگی به بحران تغییرات آب‌وهوایی با مشکل مواجه شده است.

در عین حال، متخصصان هشدار می‌دهند که با توجه به سودهای کلان در عرصه صنعت سوخت فسیلی، بسیاری اینک در حال گسترش اکتشاف و بهره‌برداری از منابع جدیدند که مغایر با تعهدات جهانی است.

۳: تامین مالی برای دستیابی به اهداف آب و هوایی

دانشمندان می‌گویند که برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و دستیابی به اهداف دمایی مدنظر، باید بودجه‌های تعیین‌شده به بخش‌هایی تعلق گیرد که از سوزاندن سوخت‌های فسیلی جلوگیری می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متخصصان تاکید می‌کنند که هنوز شکاف بزرگی در میزان تامین منابع مالی لازم برای دستیابی به اهداف توافق پاریس وجود دارد که سالانه بین سه تا شش تریلیون دلار تخمین زده می‌شود.

به گفته آن‌ها، شکاف مشابهی نیز در زمینه سرمایه‌گذاری‌ها و تامین مالی برای راه‌حل‌های مبتنی بر حفاظت از طبیعت و تنوع زیستی وجود دارد.

 سباستین گریکه، مدرس دانشگاه اوتاگو، در این زمینه معتقد است: «به نظر می‌رسد که بخش بزرگی از این شکاف مالی را باید  سرمایه‌گذاران بخش خصوصی پر کنند، زیرا کشورهای توسعه‌یافته هنوز به تعهدشان مبنی بر تامین مالی ۱۰۰ میلیارد دلاری آب‌و‌هوایی در کشورهای در حال توسعه عمل نکرده‌اند و به نظر می‌رسد که در این زمینه تردید دارند.» به گفته او، برای رسیدگی به این شکاف‌ها، به اصلاحات سیاسی در سطح جهانی نیاز است.

۴: سازگاری با آب‌وهوای در حال تغییر

 با توجه به برآورده نشدن اهداف دمایی مدنظر و کاهش نیافتن انتشار گازهای گلخانه‌ای، دانشمندان می‌گویند لازم است برنامه‌هایی برای مواجهه با شرایط دنیایی در معرض تغییرات اقلیمی سریع، در نظر گرفته شود.

این هشدار، در پی اطلاع‌رسانی و گزارش یک گروه بین‌المللی محیط زیستی درباره وضعیت آب شدن یخ‌های قطبی است.

 گزارش امسال این گروه را بیش از ۶۰ دانشمند نوشته‌اند و در آن، اطلاعات درباره وضعیت یخچال‌های طبیعی و صفحه‌های یخ در قطب‌ها به‌روزرسانی شده است. بر اساس این گزارش، گرم شدن بیش از ۱.۵ تا دو درجه سانتیگراد دمای زمین، باعث ذوب شدن یخ‌های عظیم و از بین رفتن بسیاری از یخچال‌های طبیعی شده و باعث می‌شود که اقیانوس منجمد شمالی تا حد زیادی تبدیل به سطحی از آب شود.

این هشدار را با توجه به این موضوع باید جدی گرفت که وجود یخ کمتر در اقیانوس‌ها، آب‌وهوای جهانی را تغییر می‌دهد. ذوب شدن یخ‌ها، سطح آب دریاها را افزایش می‌دهد و باعث بروز سیل در مناطق کم‌ارتفاع و شهرهای در معرض طوفان خواهد شد و چنین رخدادهایی ممکن است به تغییرات عمده و برگشت‌ناپذیر در زندگی انسانی منجر شود.

۵: پرداختن به موضوع «سبزشویی»

موضوع مهم «سبزشویی» (Green Washing) نیز از موضوعاتی است که دانشمندان امیدوارند در تازه‌ترین اجلاس آب‌و‌هوایی، بیش از پیش در معرض توجه قرار گیرد و شرکت‌های متخلف را در این زمینه پاسخگو کند.

اصطلاح سبزشویی، برای اشاره به شیوه‌هایی استفاده می‌شود که طی آن، شرکتی می‌کوشد بیش از واقعیت عملکردهایش، دوستدار محیط ‌زیست به نظر برسد. سبزشویی زمانی رخ می‌دهد که شرکتی که در حال تخریب محیط زیست است، با ارائه اطلاعات نادرست و تاکید بر جنبه‌های مثبت محصولات خود و ادعای سازگاری آن با محیط زیست، سعی در فریب افکار عمومی و دولت‌ها داشته باشد.

متخصصان معتقدند که با رواج این پدیده، هم ناظران جهانی و هم  دولت‌ها، باید اطمینان حاصل کنند که ادعاهای زیست‌محیطی شرکت‌ها و سازمان‌ها مبتنی بر شفافیت و راستی‌آزمایی است، و مانع سوءاستفاده‌هایی شوند که دستیابی به اهداف آب‌وهوایی را به تعویق می‌اندازد.

بیشتر از جهان