نشریه تایم فهرست نهایی شخصیت سال ۲۰۲۳ را اعلام کرد

تیلور سوییفت و شاه چارلز سوم برای دریافت عنوان شخصیت سال ۲۰۲۳ نامزد شدند

تیلور سوییفت و شاه چارلز سوم‌ــ AFP

نشریه تایم فهرست نهایی‌اش برای شخصیت سال ۲۰۲۳ را اعلام کرد.

این نشریه روز ۴ دسامبر ۹ نامزد فهرست نهایی این عنوان در سال جاری را اعلام کرد. آن‌طور که این نشریه اشاره کرد، تایم به منزله بخشی از این سنت سالانه، از بین «گزیده‌ای از افراد، گروه‌ها یا مفاهیمی که طی ۱۲ ماه گذشته بیشترین تاثیر را بر جهان گذاشته‌اند» انتخاب می‌کند.

این نامزدها از چهره‌های مشهور صنعت سرگرمی تا رهبران دنیای سیاسی را شامل می‌شوند. مثلا بعد از اعتصاب انجمن نویسندگان آمریکا و انجمن بازیگران سینما (ساگ)‌ــ‌افترا (SAG)ــAFTRA در سال جاری، اعتصاب‌کنندگان هالیوود برای کسب این عنوان فرصتی به دست آوردند.

تیلور سوییفت در بحبوحه برنامه‌های جاری‌اش در تور اراس (Tour Eras) که ماه مارس امسال آغاز شد، یکی از نامزدهای کسب عنوان ۲۰۲۳ است. این خبر دو ماه بعد از اکران فیلم «تور اراس» اعلام شد، که یک هفته پیش از اکران از ۱۰۰ میلیون دلار پیش‌فروش جهانی بلیت فراتر رفت.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، که اوایل امسال وارد دوران ریاست‌جمهوری جمهوری خلق چین شد، نیز در این فهرست نهایی جای دارد. او از سال ۲۰۱۳ همچنان به عنوان یکی از قدرتمندترین رهبران چین شناخته می‌شود. بر پایه گزارش تایم، «او در فهرست تایم۱۰۰ قرار گرفته است؛ ۱۰۰ چهره جهانی بسیار تاثیرگذار که بیش از ۱۰ بار فهرست شده‌اند».

شاه چارلز سوم بعد از اینکه در ماه مه به‌طور رسمی پادشاه بریتانیا شد، در فهرست نهایی شخصیت سال تایم قرار گرفت. نه‌تنها [خود] او سال گذشته در این فهرست حضور داشت، که مادر فقیدش، ملکه الیزابت دوم، نیز این افتخار را در سال ۱۹۵۲ به دست آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیلم لایو‌ــ‌اکشن [واقعی کردن انیمیشن] باربی که در ماه ژوییه اکران شد، نامزد بهترین شخص سال ۲۰۲۳ است. این فیلم‌ــ که ساخته گرتا گرویک است و مارگو رابی و رایان گاسلینگ در آن بازی می‌کنند‌ــ با فروش ۱۵۵ میلیون دلاری بلیت در سینماهای آمریکای شمالی در آخرهفته افتتاحیه یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سال بود.

با ادامه جنگ رئيس‌جمهوری روسیه در اوکراین، تاثیر ولادیمیر پوتین امسال هم او را در فهرست نهایی این عنوان جای داده است.

دونالد ترامپ نخستین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا بود که در سال جاری متهم شد. بعد از آن، دادستان‌های ترامپ نامزد دیگری در فهرست نهایی تایم شد. ترامپ در سال ۲۰۲۳ به اتهام نگهداری اسناد محرمانه دفاع ملی از دوران ریاست‌جمهوری‌اش در عمارت مارلاگو واقع در پالم‌بیچ فلوریدا، به‌طوررسمی به مجموعه‌ای از اتهام‌های فدرال متهم شد.

سم آلتمن، کارآفرین، به دلیل تاثیرش بر دنیای فناوری به عنوان بنیان‌گذار اوپن ای‌آی، برای کسب این عنوان تلاش می‌کند. شرکت او سازنده چت جی‌پی‌تی است‌ــ که امروزه تاثیری فزاینده‌ بر فناوری دارد.

جروم پاول، وکیل آمریکایی، نیز در فهرست نهایی سنت سالانه تایم قرار دارد. او از سال ۲۰۱۸ در مقام شانزدهمین رئیس فدرال رزرو [بانک مرکزی آمریکا] مشغول به کار است و همچنان به حرکت اقتصاد این کشور به سمت کاهش تورم کمک می‌کند. او از طرفداران «فرود نرم»‌ بود که طی آن فدرال رزرو موفق می‌شود تورم را بدون ایجاد رکود مهار کند.

عنوان سالانه شخصیت سال به سال ۱۹۲۷ برمی‌گردد و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، شخصیت سال ۲۰۲۲ معرفی شد. این افتخار سال پیش از آن به ایلان ماسک، بنیان‌گذار اسپیس‌ا‌کس، داده شد.

شخصیت سال ۲۰۲۳ ششم دسامبر ۲۰۲۳ معرفی می‌شود.

© The Independent

بیشتر از زندگی