پیش‌بینی‌هایی برای سال آینده: جهان در سال ۲۰۲۲

واکسن، بیتکوین، فضا، دورکاری و ماسک کلیدواژه‌های سال آینده میلادی هستند

بسیاری از کارفرمایان شیفته دستاوردهای بهره‌وری کار از راه دور در دوران همه‌گیری شده‌اند-canva

با نزدیک شدن به سال ۲۰۲۲، یک سؤال بزرگ در ذهن همه ما بی‌جواب مانده است: پس از همه‌گیری دنیا به کجا خواهیم رفت؟ بابا ونگا، پیشگوی معروف نابینای بلغاری می‌گوید به سمت تاریکی می‌رویم.

به نظر می‌رسد ونگلیا پاندوا گوشترووا پیش از آنکه در سال ۱۹۹۶ در سن ۸۴ سالگی از دنیا برود یک نسخه از دغدغه‌های تغییرات اقلیمی را مطالعه کرده و بر اساس آن سال‌های پس از مرگش را تیره‌وتار دیده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جدا از قحطی در هند، آتش در استرالیا و پیدا شدن ویروس جدید به دلیل آب شدن یخ‌های سیبری که دیگر پیش‌بینی‌های نامعقولی هم از سمت بابا ونگا حساب نمی‌شوند، درزمینهٔ فناوری، سلامت، پول، حمل‌ونقل، خانه وزندگی خانوادگی، می‌توانیم از یک واقعیت اطمینان داشته باشیم: همه‌چیز به‌سرعت در حال تغییر است.

همه‌گیری و آینده سلامت: ماسک با ما خواهد ماند

کووید-۱۹ تا حد زیادی جهان را غافلگیر کرد. زمانی که سازمان بهداشت جهانی در ۱۱ مارس ۲۰۲۰ همه‌گیری را اعلام کرد، تعداد کمی از ما گمان می‌کردیم که این امر منجر به دو سال تعطیلی، فاصله‌گذاری اجتماعی و اختلال در زندگی عادی که به آن عادت داشتیم می‌شود. به نظر می‌رسید که اوضاع در اواسط سال ۲۰۲۱ در حال عادی شدن است، اما شیوع سویه دلتا و بعداً سویه اومیکرون بار دیگر محدودیت‌ها را بازگرداند.

آیا سال ۲۰۲۲ سالی خواهد بود که کووید-۱۹ از یک بیماری همه‌گیر به یک اندمیک –بیماری بومی- تبدیل می‌شود؟ این همان چیزی است که همه ما به آن امیدواریم، اما بازگشتی به سال ۲۰۱۹ وجود ندارد. پیش‌بینی‌شده است مردم حداقل برای ده سال آینده برای حفظ سلامت اطرافیانشان و کسانی که نقص سیستم ایمنی دارند، در اماکن عمومی ماسک بزنند.

واکسن کووید-۱۹ برای همیشه نحوه ایجاد واکسن‌ها و احتمالاً سایر روش‌های درمانی را تغییر خواهد داد. اینکه ساخت و توسعه واکسنی یک دهه زمان ببرد مسئله‌ای غیرعادی نیست، اما این واکسن‌ها طی ۱۰ ماه با استفاده از علم ژنتیک و فناوری mRNA ساخته شدند که از مهم‌ترین پیشرفت‌های پزشکی است.

خداحافظی با شهرهای بزرگ و سلام به دورکاری و روستانشینی

رفتن سر کار از جنبه‌های زندگی بودند که در طول همه‌گیری شاید بیش از همه تحت تأثیر قرارگرفته و دچار اختلال شدند. درحالی‌که مدارس تا حد زیادی به‌صورت حضوری بازگشته‌اند، روند بازگشت به کار بسیار کندتر بوده است. بسیاری از کارمندان تصمیم گرفته‌اند که تعادل کار/زندگی را در شیوه کار از راه دور و از منزل ادامه داده، به مناطق دورتر از مرکز شهر نقل‌مکان کنند تا فضای بیشتر و هوای تازه داشته باشند.

درعین‌حال بسیاری از کارفرمایان نیز شیفته دستاوردهای بهره‌وری کار از راه دور و خلاص شدن از پرداخت اجاره‌بهای گزاف دفاتر مرکز شهر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده‌اند.

استفاده کمتر از پول نقد و رواج کیف‌های الکترونیکی

بسیاری از ما می‌توانیم حال‌وروز اجدادمان را که باید قبول می‌کردند یک‌تکه کاغذ به‌اندازه طلا باارزش شده را درک کنیم؛ اما رمز ارزها در قرون ۲۱ برای ثابت کردن جای پای خود به‌اندازه اسکناس چند قرن وقت ندارند. این بازار که قول آزادی اقتصادی و رهایی از قدرت دولت‌ها از آن به گوش می‌رسد، برای خیلی‌ها ناشناخته است.

امسال ارزهای رمز پایه رکوردهای جدیدی را شکستند و سرمایه بیشتری را به خود جلب کردند. برنامه مبادله رمز ارز Coinbase چند بار در طول سال ۲۰۲۱ از TikTok و YouTube عبور کرد و بیشترین دانلود را در اپ استور اپل داشت. برخی بیت‌کوین، محبوب‌ترین رمز ارز جهان را محافظی در برابر تورم می‌دانند. سیاستمداران، ورزشکاران و دیگر افراد در سال ۲۰۲۱ شروع به دریافت چک‌های حقوقی خود با بیت کوین کردند. بعید است به این زودی‌ها کارفرمای شما حقوق ماهانه‌تان را به‌صورت رمز ارز پرداخت کند.

فضا، سفر و اینترنت نسل جدید

یکی از چشمگیرترین تحولات سال ۲۰۲۲ مسابقه فضایی جدید است. چین و روسیه بر روی پروژه ساخت یک پایگاه بر روی ماه در آینده (سال ۲۰۳۰) و همچنین فرود آوردن یک ربات روی یک سیارک (در سال ۲۰۲۴) با یکدیگر همکاری می‌کنند. ناسا در ماه دسامبر ۱۰ فضانورد آینده خود را با نگاهی جاه‌طلبانه برای مأموریت آینده سفر به ماه معرفی کرد.

شرکت‌های فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس، بلو اوریجین و ویرجین گالاکتیک همگی غیرنظامیان را در سال ۲۰۲۱ به فضا فرستادند و همگی وعده‌ از آینده پررونق گردشگری فضایی می‌دهند. جاه‌طلبی آن‌ها در سال ۲۰۲۲ بزرگ‌تر هم خواهد شد.

در همین حال استارلینک و بلو اوریجین اسپیس‌ایکس و پروژه کویپر آمازون هزاران ماهواره مدار پایین را در سال ۲۰۲۲ به جو پرتاب خواهند کرد. مأموریت آن‌ها برای آوردن اینترنت پهن باند سریع و قابل‌اعتماد با قیمت مناسب به هر گوشه از سیاره است؛ اما عارضه جانبی این پروژه به وجود آمدن هزاران قطعه زباله فضایی است که می‌توانند دید تلسکوپ‌های ستاره‌شناسان را مختل کنند، با فضاپیماها برخورد کنند و حجم عظیمی از زباله‌های فضایی ایجاد کنند. ظاهراً آن‌ها هرگز فیلم Wall-E را ندیده‌اند.

پول در بازار خودروهای الکتریکی

خودروهای الکتریکی یا برقی، از جمله تسلا مدل ۳ که در سپتامبر به پرفروش‌ترین خودروی اروپا تبدیل شد، پس از موفقیت‌های بسیار در سال ۲۰۲۱ برای موفقیتی عظیم در سال ۲۰۲۲ آماده می‌شوند. عمر وسایل نقلیه سوخت فسیلی به سر رسیده است. ایالات‌متحده خرید خودروهای سوخت فسیلی را تا سال ۲۰۳۵ متوقف خواهد کرد، بریتانیا این کار را تا سال ۲۰۳۰ انجام خواهد داد و ائتلاف گسترده‌تری از کشورها سال ۲۰۴۰ را به‌عنوان تاریخ جهانی برای پایان دادن به خودروهای سوخت فسیلی تعیین کرده‌اند.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، پیش‌بینی کرده است که شاسی‌بلند کامپکت تسلا مدل Y در سال ۲۰۲۲ به پرفروش‌ترین خودرو در سراسر جهان از نظر درآمد تبدیل می‌شود و از پیکاپ فورد F-۱۵۰ و تویوتا کرولا کامپکت پیشی می‌گیرد؛ اما بزرگ‌ترین داستان خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۲ احتمالاً به بازار آمدن کامیون‌ها است که صنعت باربری را متحول خواهد کرد.

آینده در فراجهان

 آخرین موضوعی که باید منتظر باشید در سال ۲۰۲۲ در مورد آن زیاد بشنوید متاورس یا فراجهان است.

بسیاری از ما دوست داریم  در نسخه‌ای از«جنگ ستارگان» یا «آواتار» قدم بگذاریم. دشوار است که متوجه انفجار بازی‌های آنلاین در طول همه‌گیری نشده باشیم؛ اما بیایید انتظارات متاورس خود را برای سال ۲۰۲۲ پایین نگه داریم. کارهای زیادی باید انجام شود تا گوشی‌های واقعیت مجازی بهتری ساخته شده و اکوسیستمی از جهان‌های مجازی واقعاً همه‌جانبه بسازیم. اگر در سال ۲۰۲۲ چند جرقه دلگرم‌کننده از متاورس داشته باشیم، باید خودمان را بسیار خوش‌شانس بدانیم. فعلاً بعضی‌ها شروع به خریدن زمین در این فرا جهان کرده‌اند. به نظر شما سرمایه‌گذاری دیوانه‌واری است یا یک آینده‌نگری تجاری؟

بیشتر از زندگی