تشدید آلودگی هوای تهران هم‌زمان با افشای دروغ مسئولان؛‌ «باز هم مازوت می‌سوزانند»

مدارس ابتدایی و متوسطه استان‌های تهران و البرز روز دوشنبه نیز به علت تشدید آلودگی هوا غیرحضوری شدند

آلودگی هوای تهران در اواخر آبان‌ماه ۱۴۰۲- ATTA KENARE/AFP

پس از اعتراف هفته گذشته سوده نجفی، عضو شورای شهر تهران، که «مازوت‌سوزی» در تهران را یکی از دلایل اصلی افزایش آلودگی هوای پایتخت ایران در یک ماه اخیر عنوان کرد، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، نیز صبح یکشنبه دوازدهم آذرماه در جلسه علنی این شورا، فاش کرد که بنابر تایید نماینده شرکت پخش و پالایش فراورده‌های نفتی، دست‌کم دو نیروگاه در استان تهران از سوخت مازوت استفاده می‌کنند.

پیرهادی گفت: «طی گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در سال ۱۴۰۰ تعداد افرادی که در تهران بر اثر بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا جانشان را از دست دادند، شش هزار و  ۳۹۸ نفر بود. در جلسه روز گذشته استانداری تهران نیز نماینده شرکت پخش و پالایش نفتی رسما اعلام کرد دو نیروگاه در تهران همچنان از مازوت استفاده می‌کنند.»

این سخنان در حالی بیان شدند که مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران روز چهارشنبه در یک نشست خبری با رسانه‌ها مدعی شد: «در استان تهران و البرز به هیچ‌وجه مازوت در نیروگاه‌ها مصرف نمی‌شود و بنزین و گازوئیل توزیعی نیز با استاندارد یورو است.»

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، هم هفته گذشته درباره تشدید آلودگی هوای تهران گفته بود: «شاید در نقاط دیگر کشور از سوخت مازوت استفاده شود، اما در تهران چنین چیزی نیست.»

از سوی دیگر علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌ زیست ایران، نیز روز شنبه یازدهم آذر مدعی شده بود: «شواهدی که نشان دهد مازوت‌سوزی در تهران ادامه دارد، نیست. در موضوع مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها، بیشتر جنبه روانی آن برای مردم مطرح بود، زیرا درصد نقش مازوت در جو و آلایندگی تاکنون مشخص نشده است.»

جمهوری اسلامی یکی از معدود کشورهای دنیا محسوب می‌شود که برای سوخت نیروگاه‌ها در شهرهای مختلف ایران همچنان از نفت کوره سنگین و بی‌کیفیت که مازوت یا نفت سیاه نامیده می‌شود، استفاده می‌کند. مازوت از آلوده‌ترین مشتقات نفتی محسوب می‌شود که سرشار از گوگرد و مواد کشنده است و کشورهایی مانند روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان که در کنار ایران جزو تولیدکنندگان آن در جهان‌اند، مصرف مازوت در شهرها را به دلیل خطرات سنگین آن برای سلامتی شهروندانشان کاملا کنار گذاشته‌اند.

اکنون بر اساس آخرین اخبار در ایران، در پی تشدید آلودگی هوای پایتخت و تشکیل جلسه کارگروه اضطراری آلودگی هوا، کلیه کلاس‌های درس در مدارس ابتدایی و متوسطه استان تهران علاوه بر امروز یکشنبه، روز دوشنبه هم به‌صورت غیرحضوری برگزار خواهند شد و به کودکان و افراد مبتلا به بیماری‌های قبلی و تنفسی توصیه شده است از حضور در فضای سر باز خودداری کنند.

پیش از سخنان امروز مهدی پیرهادی، سوده نجفی، دیگر عضو شورای شهر تهران، نیز سه‌شنبه هفته گذشته گفته بود: «شهروندان بدانند یکی از دلایل آلودگی هوای شهر تهران در شش ماه دوم سال مازوت‌سوزی و موارد این‌گونه است.»

نجفی با اشاره به سخنان رئیس سازمان حفاظت از محیط‌ زیست ایران مبنی بر اینکه قول نمی‌دهد در زمستان مازوت‌سوزی انجام نشود، گفت: «وقتی کسی که مسئولیت اصلی در زمینه آلودگی هوا دارد، چنین اظهاراتی را مطرح می‌کند، از دیگر مسئولان چه انتظاری باقی می‌ماند؟ متاسفانه به دلیل عملکرد بد شهرداری تهران اولین نهادی که در این روز‌های آلودگی هوا هدف انتقاد قرار دارد مدیریت شهری است و شهروندان خواستار حل این موضوع از سوی مدیریت شهری‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط‌ زیست، روز یکشنبه بار دیگر مازوت‌سوزی را تکذیب کرد و گفت: «متاسفانه خانم سوده نجفی در مورد قضیه موضوع مازوت‌سوزی اطلاعات به‌روزی نداشته است. بر اساس بررسی‌هایی که سازمان حفاظت محیط زیست انجام داد، نه‌تنها در تهران بلکه در اصفهان اراک و کرج هم مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها نداشته‌ایم.» ادعایی که بسیاری از خبرنگاران حوزه محیط‌ زیست و همچنین شماری از اعضای شورای شهر تهران آن را رد کرده‌اند و بنا به گفته مهدی پیرهادی، نماینده شرکت پخش و پالایش فراورده‌های نفتی نیز به ادامه مازوت‌سوزی در دست‌کم دو نیروگاه استان تهران اعتراف کرده است.

شهر تهران از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون تنها ۹ روز هوای پاک داشت و ۱۷۹ روز هوای قابل‌قبول، ۶۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و هفت روز هوای ناسالم برای همه افراد را پشت سر گذاشت؛ آماری که نشان می‌دهد تداوم نظام جمهوری اسلامی علاوه بر تشدید مشکلات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی، حق نفس کشیدن در هوایی پاک و سالم را نیز از مردم می‌گیرد و آن‌ها را به کام مرگ می‌کشاند.

آلودگی هوای تهران و دیگر کلان‌شهرهای ایران مانند اصفهان، تبریز، مشهد و اهواز، تنها به مازوت‌سوزی ربط ندارد و وسایل نقلیه فرسوده و دود کارخانجات و واحدهای صنعتی نیز جزئی از ترکیبی‌اند که تنفس هوا در شهرهای ایران را بیماری‌زا و کشنده کرده‌اند.

گلعلی‌زاده، معاون سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، هفته گذشته گفته بود: «هر روز ۴۲ میلیون متر مکعب مشعل‌سوزی در کشور انجام می‌شود که در هر سال معادل با میزان کل صادرات گاز طبیعی کشور است. گازهایی که اگر سوزانده نمی‌شدند، پنج میلیارد دلار برای کشورمان نفع مالی داشتند.»

با این حال علی خامنه‌ای همچنان ترجیح می‌دهد با ادامه سیاست‌های جنگ‌طلبانه و درگیری با قدرت‌های جهانی ایران را در شرایط تحریم و انزوای جهانی نگه دارد که نوسازی نشدن ناوگان حمل‌ونقل عمومی و کمبود آن، عقب ماندن ابزار و ساختار پالایشگاه‌های ایران از فناوری روز جهان و ناتوانی در بهبود کیفیت هوای شهرها تنها یکی از آثار مرگ‌آفرین آن برای شهروندان ایران است.

جواد حیدریان، روزنامه‌نگار حوزه محیط‌ زیست در ایران، روز یکشنبه دوازدهم با انتشار ویدیویی از کیفیت پایین هوای تهران در روز جاری در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «امروز دوازدهم آذر دمای هوا بیش از ۱۳ درجه در ساعت ۱۰ صبح است. تا ظهر دمای هوا هم بیشتر می‌شود. طبق مشاهده من از چند منطقه تهران، تردد خودروها نسبت به همیشه بسیار کمتر است. پس چرا هوا این‌قدر کشنده و آلوده است؟ بله مازوت می‌سوزانند.»