آلودگی هوا؛ مدارس البرز تعطیل شد، طرح زوج و فرد در تهران

هشدار نارنجی سازمان هواشناسی کشور در مورد افزایش غلظت آلاینده‌های جوی تا دوشنبه

آلودگی هوا در شهر تهران - ATTA KENARE/AFP

تهران و برخی کلان‌شهرها طی هفته گذشته هوای ناسالمی داشته‌اند. سازمان هواشناسی کشور در مورد افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و تشدید کاهش کیفیت هوا تا دوشنبه در ۷ شهر پرجمعیت تهران، کرج، اصفهان، اراک، مشهد، قم و تبریز هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

 در همین راستا، پلیس راهور پایتخت اعلام کرد که با توجه به تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا، تردد وسایل نقلیه با پلاک زوج در معابر تهران روز یکشنبه ممنوع شده است. همچنین از یکشنبه تا چهارشنبه تردد خودروها بر اساس پلاک زوج و فرد در محدوده طرح آلودگی هوای تهران اجرا خواهد شد.

به گزارش ایرنا، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: «با تقویت و استقرار بیشتر تیم‌های پلیس راهور تهران بزرگ در محدوده‌های اعلامی، این طرح به صورت جدی اجرا و با خودروهای متخلف برخورد خواهد شد. اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل نیست و فقط در محدوده طرح زوج و فرد سابق و یا همان طرح آلودگی هوای کنونی اجرا خواهد شد و تا پنجشنبه نیز ادامه خواهد داشت.»

ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور تهران، اعلام کرد تاکنون ۶ هزار خودرو که برگه معاینه فنی داشته ولی دودزا بوده و هوا را آلوده کرده‌اند، معاینه فنی‌شان ابطال و به‌طور مجدد جهت اخذ معاینه فنی به مراکز مربوطه اعزام شده‌اند. او همچنین اعلام کرد که در کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران طرح ممنوعیت و محدودیت ورود کامیون‌ها به شهر تهران نیز مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات خوبی برای آن در نظر گرفته شده است. او البته در مورد اینکه این تصمیم‌ها چه بوده است اطلاعاتی ارائه نکرد و گفت که در آینده این تصمیم‌ها اعلام خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد اسماعیل توکلی، رئیس مرکز اورژانس تهران، روز شنبه ۱۱ آذرماه، ضمن در‌خواست از شهروندان برای پرهیز از تردد غیرضروری، اعلام کرد که با توجه‌ به میزان آلودگی هوای تهران، «ناوگان اورژانس در میدان‌های اصلی شهر مستقر است».

به گفته رئیس مرکز اورژانس تهران، این مناطق شامل میدان‌های آزادی، انقلاب، تجریش، فردوسی و شهرری است. او از شهروندان خواست تا در صورت احساس تنگی نفس، دوبینی، سردرد، سرگیجه و تهوع، به اورژانس مراجعه کنند.

به علت آلودگی هوا در استان البرز نیز مدارس ابتدایی این استان به جز در شهر طالقان تعطیل شد. احمد افضلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز، اعلام کرد: «براساس مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوای البرز، یکشنبه ۱۲ آذرماه، به‌دلیل غلظت آلاینده‌های جوی، مهدهای کودک و پیش‌دبستانی تعطیل و کلاس‌های آموزشی مقطع ابتدایی در تمامی شهرستان‌های استان به غیر از شهرستان طالقان غیرحضوری و به صورت مجازی دایر است.»

دلایل آلودگی هوای تهران از طرف کارشناسان، مازوت‌سوزی، کیفیت پایین خودروها، کیفیت پایین بنزین و کارخانه‌ها عنوان شده است. با این حال، در اولین واکنش، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی عنوان کرد که آلودگی هوا به بنزین ربطی ندارد.

جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، گفت: «بنزینی که توزیع می‌شود، یورو است و تقریبا به لحاظ کیفیت و عدد اکتان مشخصات بنزین یورو را دارد، در کل کلانشهرها به خصوص در تهران بنزین یورو و با بهترین کیفیت توزیع می‌شود. کیفیت بنزین یورو تفاوتی با بنزین سوپر ندارد، اکتان بنزین سوپر حدود ۹۴ و بنزین یورو  ۹۲ است. حدود ۱۱۰ میلیولیتر بنزین در کشور توزیع می‌شود، از ذخیره قابل قبول برخورداریم و مشکلی وجود ندارد.»