اوکراین از حمله روسیه با ۱۲ پهپاد شاهد ساخت ایران خبر داد

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد ۱۰ پهپاد را پیش از رسیدن به اهدافشان منهدم کرده است

نمایی از شهر خارکف اوکراین، ۲۴ فوریه ۲۰۲۳- AFP

نیروی هوایی اوکراین روز یکشنبه سوم دسامبر اعلام کرد که روسیه در شبانه‌روز گذشته، ۱۲ پهپاد و یک موشک کروز به سمت اوکراین پرتاب کرده است که سامانه‌های پدافند هوایی این کشور موفق شده‌اند ۱۰ پهپاد را قبل از رسیدن به اهدافشان منهدم کنند.

به گزارش رویترز، نیروی هوایی اوکراین بدون ارائه جزئیات بیشتر درباره این تهاجم روسیه اعلام کرد که موشک کروز منهدم نشد اما به هدفش هم برخورد نکرد. اوکراین درباره سرنوشت دو پهپاد منهدم‌نشده هم اطلاعاتی ارائه نکرد.

روسیه هنوز درباره این ادعا اظهارنظر نکرده اما نیروی هوایی اوکراین مدعی شده است که پهپادهای شاهد ساخت ایران به سمت شمال غرب اوکراین در حرکت بودند و بیشترشان در منطقه میکولایف در جنوب ساقط شدند.

مقام‌های اوکراینی بارها تاکید کرده‌اند که ارتش روسیه از پهپادهای شاهدــ۱۳۶، شاهدــ۱۳۱ و مهاجرــ۶ علیه مراکز غیرنظامی استفاده می‌کند؛ موضوعی که جمهوری اسلامی آن را تکذیب می‌کند.

روسیه در حالی حملات پهپادی‌‌ به شهرهای مختلف اوکراین را ادامه می‌دهد که بر اساس برخی گزارش‌ها، در تصرف شهر ویران‌شده مارینکا در جنوب غربی اوکراین شکست خورده‌ است و کی‌یف امیدوار است بتواند این شهر را در کنترلش نگه دارد.

ارتش روسیه از زمانی که در اولین روزهای پس از تهاجم فوریه ۲۰۲۲ پیشروی‌ به سمت کی‌یف را  کنار گذاشت، بر شرق اوکراین متمرکز شد و از اواسط اکتبر، بر تصرف آودیوکا و کارخانه بزرگ کک‌سازی آن، تمرکز کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الکساندر اشتوپون، سخنگوی ارتش اوکراین، در گفت‌وگویی با تلویزیون ملی این کشور گفت که حملات روسیه به آودیوکا کاهش یافته که در نتیجه تلفات سنگین بوده است. او همچنین مدعی شد که کارخانه کک‌سازی را نیروهای مسلح اوکراین کنترل می‌کنند.

 نیروهای اوکراینی در حمله متقابلی که در ماه ژوئن آغاز شد، بر بازپس‌گیری روستاهای اشغالی در شرق و جنوب متمرکز شدند؛ اگرچه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، اذعان کرده که پیشرفت‌ها کندتر از آن چیزی بوده‌اند که کی‌یف در نظر داشته است.

روز چهارشنبه یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت تحلیل دولت بایدن این است که ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهوری روسیه، تا زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که حدود یک سال دیگر خواهد بود، جنگ با اوکراین را تمام نخواهد کرد. او که نخواست نامش فاش شود افزود: «پیش‌بینی من این است که پوتین تا قبل از اینکه نتیجه انتخابات ما را ببیند، به صلح یا دست‌کم صلحی پایدار رضایت ندهد.»

بایدن، رئیس‌جمهوری دموکرات ایالات متحده، از زمان حمله تمام‌عیار روسیه در فوریه سال ۲۰۲۲، کمک‌های نظامی گسترده و حمایت‌های متنوعی به کی‌یف ارائه داد اما مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل جمهوری‌خواهان قرار دارد، تخصیص بودجه اضافی برای اوکراین را متوقف کرد.

دونالد ترامپ حدود یک ماه قبل گفت که می‌تواند جنگ روسیه و اوکراین را در عرض ۲۴ ساعت خاتمه دهد اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در واکنش به این ادعا، از ترامپ دعوت کرد با سفر به اوکراین از ابعاد گسترده جنگ و غیرممکن بودن توقف ناگهانی آن آگاه شود.

بیشتر از جهان