زلنسکی: ایران بیش از یک‌هزار پهپاد و سلاح‌های دیگر به روسیه فروخته است

رئيس‌جمهوری اوکراین در گفتگو با رسانه‌های ایتالیا اعلام کرد که اطلاع دقیقی از ارسال تسلیحات از ایران به روسیه دارد

رسانه اوکراینی اوکرین‌فورم (ukrinform) روز شنبه سیزدهم مه (۲۲ اردیبهشت) همزمان با سفر ولودیمیر زلنسکی،‌ رئیس‌جمهوری اوکراین به رم، گفته‌های او در دیدار با رسانه‌های ایتالیایی را منتشر کرد.

به گزارش این رسانه،‌ زلنسکی در این دیدار مطبوعاتی که به طور زنده از کانال یوتیوب دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین پخش شد، اظهار کرد: «ایران بیش از یک هزار هواپیمای بدون سرنشین و به‌تازگی سلاح‌های دیگر به روسیه فروخته است.»

رئیس‌جمهوری اوکراین در ادامه افزود: «به لطف تحریم‌ها، تعداد موشک‌هایی که آنها [روس‌ها] تولید می‌کنند بار کاهش یافته است. با این حال، چالش‌هایی مانند جمهوری اسلامی وجود دارد که بیش از یک‌هزار پهپاد ساخت ایران و سلاح‌های دیگر را به آنها [روسیه] فروخته است. ما اطلاعات دقیقی داریم که آنها به تازگی این کار را انجام داده‌اند.»

او در عین حال از تصمیم ایتالیا برای ارائه سامانه‌های دفاع هوایی برای محافظت از اوکراینی‌ها تشکر کرد و پوتین را به «درنده‌»‌ای تشبیه کرد که قصد دارد با استفاده از هر ضعفی به اوکراین صدمه بزند.

زلنسکی همچنین خطاب به سیاستمداران ایتالیایی که پیشنهاد کمک‌های بشردوستانه به اوکراین به جای سلاح را مطرح کردند، توضیح داد که سلاح‌های اوکراینی‌ها در حال حاضر باعث بقای مردم این کشور و مهمترین نیاز آنها هستند.

رئیس‌جمهوری اوکراین پیش از این نیز بارها نسبت به ارسال تسلیحات از سوی جمهوری اسلامی به روسیه هشدار داده و از متحدان خود خواسته بود که در برابر این اقدام‌ ایران وارد عمل شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تازه‌ترین نمونه، منابع نظامی اوکراین اعلام کردند نیروهای روسیه از شامگاه جمعه تا بامداد شنبه ۱۳ ماه مه (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲)، با ۲۱ پهپاد ایرانی «شاهد»، مناطق مختلف اوکراین را هدف‌گیری کردند. به‌ گفته منابع اوکراینی، پدافند هوایی این کشور تا بامداد روز شنبه، ۱۷ فروند از پهپادهای انتحاری ساخت حکومت ایران را در آسمان اوکراین رهگیری و سرنگون کرده است.

نیروهای روسیه از موشک‌های کوتاه‌برد و پهپادهای ساخت حکومت ایران بارها برای حمله به زیرساخت‌های انرژی و غیرنظامی اوکراین استفاده کرده‌اند. به‌گفته مقام‌های نظامی اوکراین، ارتش روسیه دست‌کم از سه مدل پهپاد «شاهد-۱۳۶»، «شاهد-۱۳۱» و پهپادهای چند‌منظوره «مهاجر-۶» علیه نیروها و مراکز غیرنظامی اوکراین استفاده می‌کند.

اخیرا گزارش‌هایی منتشر شده است مبنی بر اینکه حکومت ایران قصد دارد برای انتقال راحت‌تر و سریع‌تر پهپادها به روسیه، تجهیزات ساخت این دست از پهپادهای انتحاری خود را به بلاروس منتقل کند.

جمهوری اسلامی ارسال پهپاد و تسلیحات دیگر به اوکراین را تکذیب می‌کند و ادعای بی‌طرفی دارد. در آبان گذشته، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، پس از تهدیدهای بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی به دلیل ارسال پهپاد به روسیه  و مشارکت در جنگ علیه اوکراین، با یک عقب‌نشینی آشکار، با وجود تکذیب‌های مکرر قبلی، ارسال پهپاد به روسیه را پذیرفت و گفت: «پهپاد به روسیه داده‌ایم، اما ماه‌ها پیش از جنگ اوکراین.»

آمریکا ماه نوامبر گذشته شماری از شرکت‌ها و افراد را به دلیل نقش داشتن در تولید پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی ایران و رساندن آن‌ها به روسیه، تحریم کرد. کانادا و اتحادیه اروپا هم ایران را به دلیل ارسال پهپادهای انتحاری به مسکو تحریم کرده‌اند. 

زلنسکی روز شنبه برای دیدار با مقامات ایتالیا و همچنین پاپ به رم و واتیکان سفر کرده بود. او در ایتالیا، با جورجیا ملونی، نخست‌وزیر این کشور ملاقات کرد. در آن دیدار، ملونی قول حمایت کامل نظامی و مالی از اوکراین را داد و بر حمایت از پیشنهاد عضویت این کشور در اتحادیه اروپا تاکید کرد.

زلنسکی پس از دیدار با پاپ،‌ در نیمه‌های شب عازم برلین شد. او روز یکشنبه با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان دیدار و از دولت او برای نشان دادن «همبستگی فوق‌العاده» با مردم اوکراین و حمایت‌های نظامی گسترده از این کشور تشکر کرد.