وزارت خارجه پاکستان: طالبان افغان برای کنترل طالبان پاکستانی تعهد داده‌اند

ممتاز زهرا بلوچ گفت پاکستان از طالبان افغان نا‌امید شده است

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان- Mumtazzb/X@

در ادامه تلاش‌های پاکستان برای کنترل و مهار تهدید تحریک طالبان پاکستانی، روز جمعه، دهم آذرماه، زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت که طالبان افغان «تضمین‌هایی خاصی در زمینه اقدام قاطع علیه پناه‌گاه‌های تروریستی و خنثی‌کردن تحریک طالبان پاکستان» داده‌اند.

روزنامه پاکستانی تریبون، به نقل از ممتاز زهرا بلوچ نوشت: «ما بدیهی است که بسیار ناامید شده‌ایم، چون نتیجه‌ای را که از مقامات افغانستان انتظار داشتیم ندیده‌ایم.»

مقام‌های دولت پاکستان در بیشتر از دو سال گذشته همواره رژیم طالبان را به حمایت از تحریک طالبان پاکستان متهم کرده و خواستار مهار فعالیت مخالفان خود در خاک افغانستان شده‌اند.

در سال جاری هیئتی متشکل از سران نهادهای امنیتی پاکستان به کابل سفر کرد و در ملاقات با مقام‌های رژیم طالبان، از آنان خواست که مطابق توافقنامه صلح دوحه که در فوریه ۲۰۲۰ میان طالبان و آمریکا امضا شد، مانع استفاده خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه شوند. هرچند در اواخر ۲۰۲۱، پادرمیانی طالبان افغان و به‌ویژه شبکه حقانی در مذاکرات میان طالبان پاکستانی و دولت این کشور به آتش‌بس منجر شد، اما این آتش‌بس را هر دو طرف نقض کردند و در اوایل ۲۰۲۲، موج جدیدی از حملات طالبان پاکستانی آغاز شد.

با این حال، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان تاکید کرد که فعالیت «کانال‌های ارتباطی» میان پاکستان و طالبان افغان بر سر کنترل و مهار تهدید طالبان پاکستانی باید ادامه داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان جزئیات بیشتری درباره «تضمین‌های خاصی» که طالبان افغان به دولت پاکستان داده‌اند ارائه نکرد، اما گفت: «با توجه به خواست‌‎های ما از مقام‌های افغانستان [طالبان]، تضمین‌های خاصی به ما داده شده است. ما اکنون دوست داریم که شاهد اقدام موثر علیه این گروه‌های تروریستی و نتایج قابل‌توجهی در میدان با توجه به هر اقدامی که علیه این گروه‌ها انجام شده یا در حال انجام است، باشیم.»

مقام‌های رژیم طالبان اخیرا در سخنرانی‌های خود با رد حمایت از تحریک طالبان پاکستان و دیگر گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان، جنگ دولت پاکستان با طالبان آن کشور را «مشکل داخلی پاکستان» خواندند. سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی که سال‌ها در پناهگاه‌های پاکستان زندگی می‌کرد و اواخر ۲۰۲۱ میزبان مذاکرات میان سران تحریک طالبان پاکستان و افسران ارشد سازمان اطلاعات نظامی پاکستانی بود نیز اخیرا از دولت پاکستان انتقاد کرد و گفت در مشکلات داخلی خود افغان‌ها را مقصر ندانند.

براساس یک گزارش ناظران شورای امنیت سازمان ملل متحد که ژوئن ۲۰۲۲ منتشر شد، با سلطه طالبان بر افغانستان، حدود ۴۵۰۰ تن از اعضای تحریک طالبان پاکستان وارد خاک این کشور شدند و در مناطق مختلف از‌جمله کابل و استان‌های شرق افغانستان که هم‌مرز با پاکستان‌اند مستقر شدند.

براساس گزارش نهادهای امنیتی پاکستان، اعضای تحریک طالبان پاکستان با استفاده از پناهگاه‌هایی که در داخل افغانستان دارند حمله‌های مرگباری در پاکستان سازماندهی و اجرا می‌کنند.

شماری از طالبان افغان نیز به صفوف گروه‌های تروریستی پاکستانی از‌جمله تحریک طالبان پاکستان پیوسته‌اند و طی دو سال گذشته در حمله‌ها علیه دولت پاکستان شرکت کرده‌اند. در آخرین مورد، پنجم آذر، یک مهاجم انتحاری کاروان ارتش پاکستان را در خیبرپختونخوا هدف قرار داد که درپی این حمله، دو افسر ارتش کشته و هفت تن مجروح شدند.

ارتش پاکستان یک روز پس از حمله اعلام کرد که مهاجم انتحاری یک شهروند افغان بود. پس از آن، وزارت خارجه پاکستان سفیر رژیم طالبان در اسلام‌آباد را احضار کرد و از این گروه خواست سران سازمان‌های تروریستی را که در پاکستان به عملیات خرابکارانه اقدام می‌کنند به دولت پاکستان تسلیم کنند.

دولت پاکستان به صورت مشخص از طالبان افغان خواست که حافظ گل بهادر، رهبر یکی از شبکه‌های خطرناک تروریستی را که در دوسال اخیر حمله‌های مرگباری در پاکستان سازماندهی و اجرا کرده است به این کشور تحویل دهند. به باور مقام‌های پاکستانی، حافظ‌ گل بهادر و دیگر سران تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان زندگی می‌کنند و از حمایت طالبان افغان برخوردارند.

بیشتر از جهان