آغاز حملات شبانه ارتش پاکستان؛ ۱۲ عضو تحریک طالبان پاکستان کشته شدند

ارتش پاکستان از اعضای تحریک طالبان پاکستان، اسلحه، مهمات و پول افغانی ضبط کرد

نیروهای ارتش پاکستان در حال گشت‌زنی پس از حمله تروریستی مسجد پیشاور - ABDUL MAJEED / AFP

ارتش پاکستان، روز چهارشنبه ۱۹ بهمن (۸ فوریه) اعلام کرد در پی یک عملیات شبانه در شهرستان لکی مروت در ایالت خیبرپختونخواه، ۱۲ عضو تحریک طالبان پاکستان را کشته است. این عملیات آغاز عملیات شبانه ارتش پاکستان پس از لغو رسمی آتش‌بس میان دو طرف عنوان شد.

بنا بر این اطلاعیه، ارتش پاکستان پس از یک هفته «زیرنظر گرفتن پناهگاه‌های شورشیان [طالبان پاکستانی]» عملیات شبانه در شهرستان لکی مروت در امتداد مرز با افغانستان را آغاز کرده که به درگیری شدید میان نیروهای امنیتی پاکستان و تحریک طالبان منجر شده است و در نتیجه آن، ۱۲ تن از اعضای طالبان کشته شده‌اند. در این اطلاعیه به تلفات نیروهای امنیتی پاکستان اشاره نشده است. 

ارتش پاکستان همچنان مدعی شد که در نتیجه این عملیات، علاوه بر کشته شدن شماری از اعضای تحریک طالبان پاکستان، «مقداری اسلحه و جنگ‌افزار و پول افغانی» به دست آمده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاکستان این حمله را پاسخ به حمله انتحاری پرتلفات روز دوشنبه ۳۱ ژانویه به مسجد پیشاور دانست که در آن ۱۰۱ نفر شامل ۹۷ نیروی پلیس و چهار غیرنظامی کشته شدند. هرچند تحریک طالبان پاکستان مسئولیت این حمله را به عهده نگرفت، مقام‌های ارشد امنیتی پاکستان می‌گویند که این حمله را بدون تردید این گروه سازماندهی کرده است. 

دولت پاکستان در تابستان ۲۰۲۲ و با میانجیگری طالبان افغانستان، با تحریک طالبان پاکستان وارد مذاکره شد و در نتیجه آن، آتش‌بسی نامحدود میان دو طرف برقرار شد. اما این آتش‌بس دیری نپایید و در جریان این آتش‌بس هم دو طرف بارها به هم حمله کردند تا اینکه تحریک طالبان پاکستان در نوامبر ۲۰۲۲، رسما لغو آتش‌بس را اعلام کرد و به نیروهایش در سراسر پاکستان فرمان حمله داد. از آن زمان تاکنون درگیری‌های کوتاهی بین دو طرف صورت گرفته بود. حالا ارتش پاکستان حملات شبانه را از سه‌شنبه هشتم فوریه آغاز کرده و پناهگاه تحریک طالبان پاکستان در کنار مرز افغانستان در دره لکی مروت را هدف قرار داده است.

تحریک طالبان پاکستان از ۱۵ سال پیش در نزدیکی مرز افغانستان پناه گرفته‌ و هرازگاه شورش‌هایی در پاکستان به راه انداخته‌اند اما با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان و حمایت این گروه از تحریک طالبان پاکستان، فعالیت‌های این گروه شورشی در پاکستان جدی‌تر شد. هرچند نمی‌توان نقش هزاران قبضه سلاح و جنگ‌افزار جامانده آمریکایی در افغانستان را در تقویت این گروه نادیده گرفت.

بیشتر از جهان