افزایش سرقت برای تامین معاش

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران: جامعه‌ای که گرفتار فقر است، با پیامدهایی مواجه است

تصویری از بازداشت سارقان در تهران‌ــ فرارو

سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، اعلام کرد که سرقت‌های خرد برای تامین معاش روزانه در ایران افزایش پیدا کرده است. افزایش موارد سرقت‌های خرد به قدری است که در آمارهای تازه، تعداد متهمان این حوزه از متهمان مواد مخدر پیشی گرفته‌ است. چندی پیش ابوالفضل نیکوکار، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران، اعلام کرد که بیشتر شدن تعداد سارقان از متهمان مواد مخدر در تهران برای اولین بار است که رخ می‌دهد.

موسوی چلک در مورد این آمار جدید به دیده‌بان ایران گفت: «جامعه‌ای که گرفتار فقر است با عوارض و پیامدهایی مواجه است که زمینه‌ساز بروز و ظهور پدیده‌ها و جرائم اجتماعی می‌شود. طبیعتا در شرایط کنونی وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست و کسی نمی‌تواند منکر آن شود.»

او به مسئله افزایش مالیات‌ها اشاره و تایید کرد که این موضوع نیز به فشارهای اقتصادی بر مردم ایران افزوده است. به گفته رئیس انجمن مددکاران اجتماعی، وقتی خط فقر گسترش پیدا می‌کند، فرصت‌های اشتغال کمتر می‌شود و مشاغل خرد دیگر کارآیی لازم را ندارند و این باعث می‌شود برخی به سمت جرائم بروند که از جمله این جرائم سرقت است که در بیشتر سال‌ها رتبه اول پرونده‌های قضایی را به خود اختصاص داده است. «آنچه اکنون مطرح شده است با روند کلی جامعه در پرونده‌های سرقت مغایر نیست. ممکن است در تهران جرائم سرقت کمتر از مواد مخدر بوده باشند ولی گزارش‌هایی که سال‌های قبل مسئولان می‌دادند هم حاکی از همین نگرانی بود.»

موسوی چلک با اشاره به اینکه هرچه قدر وضعیت معیشتی سخت‌تر شود، احساس ناامنی هم بیشتر می‌شود، گفت: «علی دایی را همه می‌شناسند اما در خیابان و در روز روشن گردنبندش را می‌دزدند. خانه هنرپیشه به سرقت می‌رود و آن‌ها را به قتل می‌رسانند. مردم احساس ناامنی بیشتری دارند. به کارواش می‌روید، روی کاغذ نوشته‌اند ما مسئول امنیت وسایل شما نیستیم یا به مسجد می‌روید می‌گویند کفش‌هایتان را همراه خود ببرید. همه اماکن عمومی این وضعیت را دارند. هشدارهای متعددی هم که پلیس دراین‌باره می‌دهد، نشان از این دارد که هر کسی خود باید مراقب اموالش باشد. بیشتر افرادی که سرقت می‌کنند، افرادی‌اند که به‌شدت نیاز مالی دارند؛ حال بعضی سرقت می‌کنند، برخی قاچاق و برخی تن‌فروشی.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خرداد ماه امسال اعلام شد که میزان سرقت در ایران طی پنج سال گذشته چهار برابر شده است. گزارش مرکز آمار ایران نیز نشان داد که میزان سرقت سیر صعودی داشته است، به‌ طوری که بعد از مصرف مواد مخدر، سرقت دومین جرم عمده در ایران محسوب می‌شود.

دو سال پیش سازمان زندان‌های کشور اعلام کرد که حدود ۶۸ درصد زندانی‌ها به دلیل جرائم موادمخدر و سرقت در زندان‌ها به سر می‌برند. این در حالی است که فرمانده نیروی انتظامی ایلام فروردین ۱۴۰۲ در مورد افزایش سرقت‌ها در ایام نوروز گفت که دستگیری سارقان نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته و به همان میزان، بزه سرقت نیز ۸۲ درصد افزایش داشته است.

بر اساس آمار منتشرشده از پایگاه داده‌های باز ایران، به علت افزایش بحران اقتصادی، سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان تجهیزات جاده‌ای دزدیده می‌شود. این منبع فروردین‌ماه نیز در گزارشی با تکیه بر داده‌های مرکز آمار ایران، از افزایش ۷۰ درصدی آمار سرقت در ایران در فاصله سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ خبر داد.

در سالنامه آماری ۱۴۰۰ مرکز آمار ایران تاکید شده که نیروی انتظامی حدود ۲۴۱ هزار مورد سرقت از اماکن خصوصی و بیش از ۱۸ هزار مورد سرقت از اماکن دولتی را ثبت کرده که نسبت به سال ۱۳۹۹، به ترتیب ۸.۸ و ۷.۱۱ درصد افزایش داشته است.