افزایش ناامنی در ایران؛ در یک سال ۱۰۰ میلیارد تومان از تجهیزات جاده‌ای به سرقت رفت

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر اخبار زیادی از سرقت تلفن همراه یا زیورآلات گران‌قیمت هنرمندان، ورزشکاران و مجریان تلویزیونی در خیابان‌های تهران منتشر شده است

علائم جاده‌ای کشف‌شده از سارقان در ایران-آفتاب‌نیوز

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایران، روز شنبه ۲۰ آبان، به خبرگزاری ایلنا گفت که طبق آمار تجمیع‌شده از استان‌های ایران، سالانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان از علائم و تجهیزات ایمنی و روشنایی در سطوح جاده‌های کشور به سرقت می‌روند.

رضا اکبری با بیان اینکه عمده این تجهیزات و تابلوهای ایمنی دزدیده شده در ضایعاتی‌ها به فروش می‌رسند، افزود: «در این موضوع ممکن است خود پیمانکاران هم مقصر باشند، اما سرقت بسیاری از این تجهیزات راهداری و راهسازی و علائم ایمنی معمولا از سوی اقشار کم‌درآمد و معتاد در جامعه انجام می‌شود. موارد زیادی از این سرقت‌ها ردیابی و شناسایی شده‌اند و برخوردهای لازم انجام شده است، اما این دزدی‌ها تنها به جاده‌های کشور محدود نمی‌شود و در داخل شهرها، به‌ویژه شهر تهران میزان سرقت‌ها بسیار بیشتر است.»

بنابر آمار‌های دولتی منتشرشده در خردادماه امسال، میزان سرقت در ایران طی پنج سال گذشته چهار برابر افزایش داشته است که نشان می‌دهد نمودار افزایش موارد سرقت با تنزل سطح رفاه اقتصادی در ایران ارتباط مستقیم دارد و پس از اعتیاد، سرقت دومین جرم پرتکرار در ایران محسوب می‌شود.

همچنین رئیس پلیس تهران، آبان‌‌ماه ۱۴۰۱، نیز اعلام کرده بود که بیش از ۵۵ درصد سارقان دستگیرشده در پایتخت، هیچ سابقه سرقتی نداشته‌اند و «سرقت اولی» محسوب می‌شوند؛ آماری که نشان می‌دهد گسترده‌تر شدن فقر و مشکلات اجتماعی شهروندان ایرانی طی سال‌های اخیر، گروهی از جامعه را که بیکار شده‌اند یا توان برآورده کردن نیازهای اولیه خود را ندارند، به سمت جرائمی مانند سرقت سوق داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایران همچنین توضیح داد: «در این سال‌هایی که با افزایش سرقت‌ها مواجه شدیم، سعی کرده‌ایم از مواد و مصالحی مصرف کنیم که به درد دزی نخورد و قابل سرقت نباشد. برای مثال، پایه‌ها را از آهن به کامپوزیت تغییر دادیم که ارزشی برای سرقت نداشته باشد.»

این درحالی است که طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر، اخبار زیادی از سرقت تلفن همراه یا زیورآلات گران‌قیمت هنرمندان، ورزشکاران و مجریان تلویزیونی در خیابان‌های تهران منتشر شده است که نشان می‌دهد افزایش ناامنی‌های اجتماعی و خیابانی، حتی چهره‌های معروف ایرانی را نیز بی‌نصیب نگذاشته و فراگیر شده است.

اکبری، بهمن سال ۱۴۰۰، نیز اعلام کرده بود که تنها در بخش علائم و تابلو‌ها، سرقت‌های جاده‌ای سالانه حداقل ۲۰ میلیارد تومان به این سازمان خسارت می‌زند و «خسارت ناشی از سرقت کابل‌های برق رقم سنگین‌تری است».

بر اساس گزارش رسانه‌های داخل ایران، بسیاری از این سرقت‌ها «با همکاری برخی مسئولان و پیمانکاران به صورت سازمان‌دهی‌شده» انجام می‌شود؛ نکته‌ای که معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایران نیز در گفت‌وگوی جدید خود به آن اشاره کرده است.

در یک نمونه، به گفته مدیرکل حمل‌ونقل عمومی و و ترافیک شهرداری تهران، حدود ۵۵ میلیارد تومان از تجهیزات ترافیکی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در سال ۱۴۰۰ به سرقت رفته بود.

از سوی دیگر، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خوزستان نیز اعلام کرده بود که در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۰، حدود هفت میلیارد تومان خسارت به‌دلیل سرقت علائم و تجهیزات جاده‌ای به این اداره وارد شده است.

سرقت‌هایی که تنها به تجهیزات جاده‌ای محدود نمی‌شود و بر اساس گفته‌های مسئولان، سرقت دریچه‌های چدنی آب‌وفاضلاب و سرقت از ایستگاه‌های اتوبوس شهری نیز در سال‌های گذشته به‌طرز قابل‌توجهی افزایش داشته‌اند.