متحدان ناتو متعهد شدند که در تسلیح اوکراین علیه روسیه قاطعانه عمل کنند

بلینکن: «ما قویا حمایت خود از اوکراین را در ادامه مواجهه با جنگ تجاوزکارانه روسیه مجددا تایید خواهیم کرد»

وزیر امور خارجه آمریکا و دبیر کل ناتو در اجلاس وزرای خارجه ناتو در بروکسل، ۲۸ نوامبر ۲۰۲۳ - SAUL LOEB / POOL / AFP

اعضای ناتو روز سه‌شنبه ۷ آذر (۲۸ نوامبر) متعهد شدند که در مسیر کمک به اوکراین در جنگ با روسیه، علی‌رغم تردیدها در مورد حمایت آمریکا و بن‌بست خونین در خط مقدم جنگ، قاطعانه عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نگرانی وجود دارد که فقدان حمایت کافی از طرف غرب می‌تواند در نهایت اوکراین را مجبور کند که از موضع ضعف به‌دنبال سازش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، باشد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل گفت: «ما قویا حمایت خود از اوکراین را در ادامه مواجهه با جنگ تجاوزکارانه روسیه مجددا تایید خواهیم کرد.»

ایالات متحده از زمان حمله روسیه به اوکراین بیش از ۴۰ میلیارد دلار کمک امنیتی به اوکراین ارائه کرده و متعهد شده است تا زمانی که لازم باشد از کی‌یف حمایت کند. با این حال، مخالفت جمهوری‌خواهان تندرو، آینده کمک‌های ایالات متحده به اوکراین را با ابهام روبرو کرده است.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، در این اجلاس گفت که «مطمئن است» ایالات متحده به تسلیح اوکراین ادامه می‌دهد. او همچنین گفت: «از نظر امنیتی به نفع ایالات متحده است که این کار را انجام دهد و این اقدام مطابق با آنچه که ما قبلا توافق کرده‌ایم، است.»

استولتنبرگ به تعهدهای اخیر آلمان و هلند به ارزش ۱۰ میلیارد یورو به‌عنوان مدرکی مبنی بر متعهد بودن این ائتلاف به حمایت از کی‌یف، اشاره کرد و گفت: «با وجود اینکه خط مقدم تغییر نکرده است، اما اوکراینی‌ها توانسته‌اند خسارات سنگینی به نیروهای روسی وارد کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگرانی‌ها در مورد آینده حمایت غرب از اوکراین در شرایطی افزایش یافته است که یک ژنرال ارشد ارتش اوکراین اعتراف کرده است که جنگ به «بن‌بست» رسیده است.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا که در حال حاضر در تلاش برای موافقت با طرحی برای حمایت بلندمدت از مسلح کردن اوکراین است، با مخالفت مجارستان مواجه شده است.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، گفت که ضرورت حمایت از اوکراین برای این نیست که آیا اوکراین همچنان می‌تواند پیشرفت نظامی داشته باشد یا خیر، بلکه برای نجات مردم است.

کاترین کولونا، همتای فرانسوی بربوک، نیز گفت: «ما بر حمایت درازمدت از اوکراین تاکید می‌کنیم.»

همچنین کریسیانیس کارینز، دیپلمات ارشد لتونی، گفته است که اوکراین به «موشک‌های دوربرد بیشتری» نیاز دارد تا بتواند توانایی‌های لجستیکی روسیه را مختل کند. او گفت: «به نفع مستقیم ما است که به حمایت از اوکراین ادامه دهیم تا مطمئن شویم که روسیه در این جنگ پیروز نمی‌شود.»

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا، با پیشنهادهایی مبنی بر اینکه اوکراین باید استراتژی خود را با نزدیک شدن به سومین سال جنگ، تغییر دهد، مخالفت کرد. او گفت: «ما استراتژی خوبی داریم، اوکراین استراتژی خوبی دارد، اما باید آن را اجرا کنیم.»

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، روز چهارشنبه به نشست دو روزه در بروکسل خواهد پیوست و اعضای ناتو قرار است بر روی طرحی برای اصلاحات با هدف کمک به اوکراین برای عضویت نهایی در ناتو، به توافق برسند.

اوکراین برای پیوستن به ناتو تلاش می‌کند، اما این اتئلاف تحت رهبری ایالات متحده تاکنون از صدور دعوتنامه رسمی برای کی‌یف خودداری کرده است. با این حال، این اتئلاف وعده داده است که کی‌یف روزی به عضویت ناتو در خواهد آمد.

بیشتر از جهان