اوکراین برای تضمین امنیت صادرات غلاتش به تجهیزات دفاعی بیشتری نیاز دارد

روسیه بامداد یکشنبه چهار پهپاد اوکراین را بر فراز چهار منطقه از جمله مسکو منهدم کرد؛ اوکراین هم هشت پهپاد روسیه را سرنگون کرد

با گذشت بیش از چهار ماه از خروج روسیه از توافق صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، می‌گوید برای محافظت از مسیرهای صادرات غلات و همچنین تامین امنیت مناطق هم‌مرز با روسیه به تجهیزات دفاع هوایی بیشتری نیاز دارد.

رئیس‌جمهوری اوکراین این سخنان را روز شنبه ۲۵ نوامبر (۴ آذر) در نشست بین‌المللی امنیت غذایی در کی‌يف بیان کرد؛ ساعاتی پس از آنکه مقام‌های نظامی اوکراین از «بزرگ‌ترین حمله پهپادی» مسکو به این کشور در طول نزدیک به ۲۱ ماه جنگ بین دو کشور خبر دادند.

به گزارش اوکراین‌فورم، خبرگزاری دولتی اوکراین، سامانه دفاع هوایی این کشور ۴۰ درصد از ۷۵ پهپاد‌ روسیه را که روز شنبه عمدتا به سمت کی‌یف به پرواز درآمده بودند، منهدم کرد.

زلنسکی در این نشست که با حضور مقام‌های ارشد کشورهای اروپایی از جمله آلن برست، رئیس‌جمهوری سوییس و اینگریدا سیمونیته، نخست‌وزیر لیتوانی، برگزار شد، تصریح کرد: «رازی در بین نیست؛ در دفاع هوایی کمبود وجود دارد.»

رئیس‌جمهوری اوکراین در این نشست که مدت آن به دلیل به صدا درآمدن آژیر خطر حمله هوایی کوتاه شد، از شرکای خارجی‌اش خواست تا با تامین کشتی‌های موردنیاز برای همراهی کشتی‌های باری اوکراین از بندرهای این کشور در دریای سیاه به تضمین امنیت آن‌ها کمک کنند.

رویترز بدون اشاره به جزئيات، به نقل از زلنسکی از توافق کی‌یف با چند کشور در زمینه تامین تجهیزات موردنیاز برای تضمین امنیت کشتی‌های باری اوکراین خبر داد.

هم‌زمان، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، متعهد شد که از اوکراین حمایت کند. او در شبکه اجتماعی اکس نوشت که کمیسیون اروپا ۵۰ میلیون یورو به موضوع «تعمیرات و ارتقای سریع زیرساخت‌ها در بندرهای اوکراین» تخصیص می‌دهد.

با پایان توافق صادرات غلات اوکراین با روسیه، مسکو ‌در میانه ماه ژوییه از تمدید این توافق که به میانجی‌گری سازمان ملل متحد منعقد شده بود، خودداری کرد و آن را به هموار شدن مسیر صادرات محصولات کشاوری روسیه گره زد.

به لطف این توافق، اوکراین با وجود جنگ با روسیه توانست در سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۲ میلیون تن از غلاتش را به کشورهای جهان صادر کند.

با ادامه حملات روسیه به بندرهای صادرکننده غلات اوکراین در دریای سیاه، کی‌یف از اتحادیه اروپا خواست ظرفیت «خطوط همبستگی» را بالا ببرد. ابتکاری که اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲، پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، پیشنهاد داد و هدف آن فراهم کردن مسیرهای جایگزین برای صادرات غلات و سایر محصولات کشاورزی این کشور به دیگر نقاط دنیا بود اما مسیرهای زمینی نیز چالش‌هایی را میان اوکراین و همسایگانش به‌ وجود آورد.

پس از آن و با وجود تهدیدهای روسیه، کی‌یف به گذرگاه‌های دریایی جدیدی روی آورد؛ گذرگاه‌هایی دورتر از آب‌های بین‌المللی که کنترل آن‌ها در اختیار کشورهایی نظیر بلغارستان و رومانی، دو عضو ناتو، است اما در عمل نتوانست آن‌طور که انتظار داشت، غلاتش را صادر کند و تعداد کشتی‌های باری اوکراین که از گذرگاه دریای سیاه گذشتند، به تعداد انگشتان یک دست هم نرسید.

در آخرین تحولات مرتبط با جنگ روسیه و اوکراین، مسکو روز یکشنبه ۲۶ نوامبر (۵ آذر)، چند پهپاد اوکراینی را بر فراز چهار منطقه از جمله مسکو منهدم کرد. خبرگزاری فرانسه به نقل از وزارت دفاع روسیه افزود سامانه دفاعی این کشور دو موشک اوکراینی را که به سمت روسیه شلیک شده بودند، بر فراز دریای آزوف سرنگون کرد. در مجموع چهار پهپاد اوکراینی بر فراز آسمان مسکو، بریانسک، اسمولنسک و تولا منهدم شدند.

کی‌یف نیز می‌گوید سامانه دفاع هوایی اوکراین هشت پهپاد از ۹ فروند پهپادی را که به سمت این کشور به پرواز درآمده بودند، سرنگون کرده است.

بیشتر از جهان