دبیر کل ناتو: ایران نیروهای نیابتی خود را مهار کند

استولتنبرگ: «ایران نباید از این وضعیت برای تبدیل درگیری‌ها به یک جنگ کامل در مقیاس منطقه‌ای استفاده کند»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، دوشنبه، ۲۷ نوامبر (۶ آذر)، به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که نیروهای نیابتی خود را در منطقه خاورمیانه مهار کند.

به گزارش وبسایت ناتو، دبیرکل پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی در یک نشست خبری در شهر بروکسل گفت: «پیام ما به ایران این است که باید نیروهای نیابتی خود را مهار کنند.»

استولتنبرگ با اشاره به حمله‌های پهپادی به کشتی‌ها و نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه، گفت: «حمله به کشتی‌های تجاری بسیار نگران‌کننده است و بر اهمیت این موضوع تاکید دارد که ایران نباید از این وضعیت برای تبدیل درگیری‌ها به یک جنگ کامل در مقیاس منطقه‌ای استفاده کند.»

او همچنین گفت که ناتو با ماموریت‌ آموزشی خود در عراق برای مبارزه با داعش و با همکاری نزدیک خود با اردن، در منطقه‌ای گسترده‌تر حضور دارد. دبیرکل ناتو افزود: «تلاش‌هایی نیز برای افزایش ظرفیت دفاعی انجام می‌دهیم و نگران تشدید احتمالی درگیری‌هاییم.»

او در ادامه گفت: «دنیایی را در خطرناک‌ترین شرایط در چند دهه اخیر در برابر خود داریم که در آن با افزایش رقابت جهانی، جنگ در اوکراین و درگیری دوباره در خاورمیانه  مواجهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استولتنبرگ همچنین با اشاره به توافق بین اسرا‌ئیل و حماس برای آزادی گروگان‌ها، گفت: «من خواستار تمدید وقفه در جنگم، زیرا این وقفه به مردم غزه کمک می‌کند و باعث آزادی گروگان‌های بیشتری می‌شود.»

او همچنین گفت که اوضاع و رنج کنونی [در نوار غزه] بر نیاز به یک راه‌حل سیاسی پایدار تاکید دارد، و افزود که اتحاد نظامی ناتو هیچگاه نقش فعالی در منازعه اسرائیل- فلسطین ایفا نکرده است.

دبیرکل ناتو همچنین گفت که وزیران کشورهای حامی اوکراین فردا، سه‌شنبه، ۲۸ نوامبر، «به اقدامات بی‌ثبات کننده روسیه در اوکراین و فراتر از آن  خواهند پرداخت».

چندین هفته است که شبه‌نظامیان برخوردار از حمایت جمهوری‌ اسلامی ایران، در عراق و سوریه به مواضع نیروهای ایالات‌متحده حمله می‌کنند. از آغاز حمله‌های اسرائیل به غزه، این نیروها دست‌کم ۶۰ بار به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در این دو کشور حمله‌ کرده‌اند. بیش از ۵۲ حمله کاملا بی‌اثر بوده است و در هشت حمله برخی از نظامیان آمریکایی در اثر موج انفجار‌ها دچار آسیب‌ شده‌اند. با این حال، ایالات ‌متحده فقط سه بار به این حمله‌ها پاسخ داده‌ است.

به گفته پنتاگون، حدود دو هزار نظامی آمریکایی در عراق، و تقریبا ۹۰۰ نفر در سوریه مستقرند. به گفته وزارت دفاع ایالات‌ متحده، از فردای حمله‌های حماس به سرزمین‌های اسرائیل در هفتم اکتبر، حمله‌های گروه‌های نیابتی جمهوری‌ اسلامی ایران به نظامیان آمریکایی شدت‌ گرفته‌ است.

از سوی دیگر، حزب‌الله لبنان نیز که از حمایت تهران برخوردار است، در هفته‌های اخیر حمله‌های راکتی به اسرائیل را شدت بخشیده است. شبه‌نظامیان گروه حوثی یمن که  آنان نیز از حمایت تهران‌ برخوردارند، حمله‌های موشکی و پهپادی مشابه خود را تشدید کرده‌اند.

با این حال، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، مدعی شد که «گروه‌های مقاومت»، نمایندگان ملت‌هایشان‌اند و نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران نیستند.