اجلاس کاپ ۲۸ امارات متحده عربی چیست و چرا مهم است؟

پس از یک سال رکوردشکنی در تغییرات اقلیمی، جهان در انتظار کنفرانس سازمان ملل است تا محیط زیست را در مسیر امن‌تری قرار دهد

رهبران جهان قرار است ماه آینده برای شرکت در اجلاس کاپ ۲۸ در امارات متحده عربی گرد هم جمع شوند تا شاید بتوانند برای مهار کردن تغییرات اقلیمی راه‌حل‌هایی بیابند.

همان‌طور که از نام این اجلاس پیدا است، رهبران کشورها برای بیست‌وهشتمین بار در کنفرانس تغییرات‌ اقلیمی سازمان ملل شرکت می‌کنند؛ آن هم در شرایطی که جهان در سال گذشته ویرانی‌هایی مرگبار ناشی از آتش‌سوزی، سیل و تشدید گرمایش جهانی را شاهد بود و پشت سر گذاشت.

به گزارش یورونیوز، دانشمندان می‌گویند که سال ۲۰۲۳ تقریبا گرم‌ترین سال ثبت‌شده در تاریخ جهان است و فرصت برای توقف رشد گرمایش جهانی رو به پایان می‌رود. در چنین شرایطی، آیا دولت‌ها می‌توانند به وعده‌های قبلی پایبند باشند و جهان را در مسیر امن‌تری قرار دهند؟ و آیا کاپ ۲۸ امارات متحده عربی می‌تواند برای نجات کره زمین امیدبخش باشد؟

اجلاس کاپ ۲۸ چیست؟

کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد با نام کاپ از سال ۱۹۹۵ هر ساله برگزار می‌شود. این اجلاس‌های دوهفته‌ای فرصتی مهم برای رهبران جهان، سیاستمداران، کارشناسان و بسیاری از افراد دیگر است تا در مورد بحران تغییرات اقلیمی در سطح جهانی گفت‌وگو کنند.

این کنفرانس‌های سالانه اعضایی را گرد هم می‌آورند که ۳۰ سال پیش کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی را امضا کردند. همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد‌ــ به علاوه فلسطین، جزایر کوک و نیوئه‌ــ این کنوانسیون را امضا کرده‌اند و واتیکان نیز ناظر این معاهده است. در واقع همه ملت‌ها، کشورها و ایالت‌های جهان عضو این کنوانسیون‌اند که در مجموع ۱۹۷ امضاکننده دارد.

پس از برگزاری اجلاس کاپ ۲۷ در مصر در سال ۲۰۲۲، حالا بیست‌وهشتمین دوره این نشست قرار است ماه آینده در دبی برگزار شود.

کاپ ۲۸ چه زمانی برگزار می‌شود؟

مدت زمان برگزاری اجلاس کاپ ۲۸ دو هفته از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر است.

این مذاکرات دوهفته‌ای با اجلاس جهانی اقدام اقلیمی در روزهای اول و دوم دسامبر آغاز خواهد شد که سران کشورها و دولت‌ها را در کنار رهبران جامعه مدنی قرار خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنامه‌هایی که امارات ارائه کرده است، نشان می‌دهد که موضوع‌های کلیدی مرتبط با تغییرات اقلیمی در کانون توجه قرار می‌گیرند. علاوه بر نشست‌هایی که به امور مالی، انرژی و طبیعت اختصاص دارد، امسال موضوع‌های جدیدی نیز برای بررسی در کاپ معرفی شده‌اند که از جمله آن‌ها توجه به مسئله «سلامت» است.

مذاکرات نهایی اجلاس کاپ ۲۸ برای روزهای ۱۱ و ۱۲ دسامبر برنامه‌ریزی شده، هرچند تجربه نشان داده است که حاضران این نشست‌ها گاه دیرتر از برنامه‌ریزی به توافق نهایی دست می‌یابند.

کاپ ۲۸ کجا برگزار می‌شود؟

در سال ۲۰۲۳ امارات متحده عربی میزبان اجلاس کاپ ۲۸ در مرکز بین‌المللی دبی است و اکسپو دبی، جایی که به عنوان یک منطقه آینده‌محور توصیف شده و با مترو به مرکز شهر متصل می‌شود، قرار است محل برگزاری این رویداد بین‌المللی باشد.

برای این رویداد دو محوطه اصلی در نظر گرفته شده است: منطقه آبی و منطقه سبز. منطقه آبی جایی است که مذاکرات رسمی انجام می‌شوند و نمایندگان و ناظران برای گفت‌وگو و شرکت در نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی گرد هم می‌آیند. در مجاورت این فضای تحت مدیریت سازمان ملل، منطقه سبز قرار دارد که رئیس کاپ ۲۸ یعنی امارات متحده عربی آن را اداره می‌کند. حضور در این فضا برای همه ذی‌نفعان از جمله جوانان، جوامع مدنی، ساکنان محلی و سازمان‌های غیردولتی آزاد است.

در نظر گرفتن این فضا از آن جهت مهم است که امسال بر حضور بخش خصوصی تاکید خاصی وجود دارد و وب‌سایت رسمی اجلاس تغییرات اقلیمی اشاره می‌کند که لازم است به منظور مشارکت همگان در ارائه راه‌حل برای تغییرات اقلیمی فرصتی وجود داشته باشد.

چه کسانی در کاپ ۲۸ حاضر می‌شوند؟

بیش از ۲۰۰ کشور برای حضور در اجلاس محیط زیستی کاپ ۲۸ به دبی دعوت شده‌اند اما بسیاری از رهبران هنوز حضورشان را تایید نکرده‌اند.

اگرچه طبق گزارش‌ها، رئیس‌جمهوری ایالات متحده هنوز رسما درباره اینکه در این نشست حاضر می‌شود، اعلام موضع نکرده است، جو بایدن احتمالا مانند کاپ ۲۷ مصر در اجلاس امارات متحده عربی نیز شرکت خواهد کرد. او اوایل امسال طی یک رویداد مجازی با موضوع تغییرات اقلیمی خطاب به دیگر رهبران گفت: «همه ما باید در دبی حاضر شویم و اقدام‌هایی همسو با توافق پاریس را در نظر بگیریم.»

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز ماه گذشته تایید کرد که در اجلاس امارات متحده عربی شرکت خواهد کرد.

در همین حال، منابع واتیکان ماه گذشته گفتند که احتمال دارد پاپ فرانسیس، یکی از شرکت‌کنندگان نشست تغییرات اقلیمی امسال باشد. حضور رهبر کاتولیک‌های جهان به دنبال درخواست‌های این شخصیت مذهبی از سیاستمداران برای توجه به آینده زیست محیطی جهان است.

 در مجموع انتظار می‌رود که ۷۰ هزار نفر در این اجلاس شرکت کنند. تعداد روسای دولت‌ها بیشتر از نمایندگان سازمان‌های غیردولتی، گروه‌های مذهبی، نمایندگان بخش خصوصی و سایر سازمان‌ها خواهد بود.

از کاپ ۲۸ چه انتظاری وجود دارد؟

در کنار مذاکراتی که انجام خواهد شد، چهار هدف کلیدی برای کاپ ۲۸ مشخص شده است: ردیابی سریع، منصفانه و منظم انتقال انرژی، اصلاح فرایندهای سرمایه‌گذاری و بودجه صندوق خسارت‌های مالی، قرار دادن طبیعت، زندگی و معیشت در قلب اقدام‌های اقلیمی و بسیج همگانی برای اقدام‌های محیط‌ زیستی فراگیر.

در این میان، تسریع در انتقال انرژی موضوع اصلی است؛ زیرا کشورها بر سر نحوه مقابله با استفاده ناپایدار از سوخت‌های فسیلی در جهان اختلاف نظر دارند. در حالی که اتحادیه اروپا برای حذف تدریجی استفاده جهانی از زغال سنگ، نفت و گاز فشار خواهد آورد، برخی کشورهای دیگر احتمالا از این موضوع عقب‌نشینی خواهند کرد؛ از جمله تولیدکنندگان عمده سوخت‌های فسیلی و کشورهای در حال توسعه که برای رشد اقتصادشان به فروش سوخت‌های فسیلی متکی‌اند.

چرا کاپ ۲۸ اهمیت دارد؟

با توجه به سرعت آهسته پیشرفت‌های زیست‌ محیطی در مقایسه با سرعت تغییرات اقلیمی و آثار زیان‌بار آن قابل درک است که برگزاری چنین نشست‌هایی از نظر عده‌ای بی‌فایده به نظر برسد. اما همان‌طور که کارشناسان در سراسر جهان استدلال می‌کنند، این اجلاس در حال حاضر بهترین فرایندی است که وجود دارد. به گفته آن‌ها، تعهد به برگزاری این نشست اقلیمی مشروعیت منحصربه‌فردی به آن می‌دهد که «شاید هیچ فرایند دیگری در جهان» نتواند به آن دست یابد.

 ناظران معتقدند که اختصاص یک صندوق جبران ضرر و زیان (اگرچه هنوز کارکرد واقعی آن مشخص نیست) یک دستاورد بزرگ در سال گذشته بود؛ همان‌طور که توافقنامه قانونی و الزام‌آور پاریس در سال ۲۰۱۵ دستاوردی مهم به شمار می‌رفت.

با تمام این‌ها، آژانس بین‌المللی انرژی هشدار می‌دهد که برای حفظ افزایش دما تا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد و کاهش حدود ۲.۴ درجه سانتی‌گرادی آن که کنترل میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای تا پایان قرن در مسیر رسیدن به آن قرار دارد، سیاست‌های بسیار قوی‌تری لازم است.

بیشتر از جهان